ITPP1/443-898/13/BK - Brak prawa do odzyskania podatku poniesionego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-898/13/BK Brak prawa do odzyskania podatku poniesionego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2013 r. (data wpływu 5 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku poniesionego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku poniesionego w związku z realizacją projektu.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina będzie realizować zadanie pn. "....." i ubiegać się o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego "...." w ramach środka 4.1 "Rozwój obszarów zależnych od rolnictwa w programie operacyjnym zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". W oświadczeniu o kwalifikowalności VAT załączonym do wniosku o dofinansowanie Gmina podała, że nie ma możliwości odzyskania tego podatku w związku z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponieważ wskazane zadanie stanowi zadanie własne gminy, to nabycia z nim związane nie będą powiązane z czynnościami opodatkowanymi. Nie ma możliwości odliczenia w żaden sposób podatku VAT naliczonego. Zgodnie z wyżej wymienionym przepisem nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Głównym celem realizowanego zadania będzie podniesienie atrakcyjności miejscowości oraz jakości życia mieszkańców poprzez budowę sieci kanalizacji deszczowej w........ Efekty inwestycji będą udostępniane nieodpłatnie. Inwestycja ma na celu odprowadzenie wód opadowych z terenów utwardzonych (droga asfaltowa, chodniki, zjazdy) oraz połaci dachowych budynków, projektowanym i istniejącym systemem kanalizacji deszczowej do ziemi (gruntu) tj. do rowu melioracyjnego. Inwestycja obejmuje budowę kolektora ściekowego PVC o średnicy 315 mm, dług. 247 m wraz z separatorem koalescencyjnym, przejmującym ścieki deszczowe z rowu przydrożnego wzdłuż ul.......oraz renowacje przepustu kanalizacyjnego betonowego o średnicy 50 cm pod ul......na długości 14 m. Planowane przedsięwzięcie inwestycyjne ma na celu uregulowanie spływu wód deszczowych z terenów przyległych do ul....., ochronę wód gruntowych przed zanieczyszczeniami zawartymi w ściekach deszczowych oraz zabezpieczenie terenów zabudowanych najniżej zlokalizowanych przed podtopieniem. Renowacja istniejącego przepustu kanalizacyjnego w ul........zabezpieczy popękane rury betonowe i uszczelni kolektor przed przesiąkaniem zanieczyszczeń z drogi i zamuleniem przepustu oraz docelowo zmniejszy ryzyko awarii systemu kanalizacji deszczowej. Budowa separatora koalescencyjnego oddzielającego związki ropopochodne oraz szlam i piasek z wód płynących przez system kanalizacji deszczowej poprawi jakość odprowadzanych aktualnie ścieków deszczowych do rowu melioracyjnego. Realizacja inwestycji poprawi w zdecydowany sposób jakość ścieków deszczowych odprowadzanych docelowo do istniejącego systemu melioracji wodnych, zlokalizowanego na obszarze ochronnym Natura 2000 i następnie do Morza Bałtyckiego, pozytywnie wpływając na jakość wód powierzchniowych i gruntowych. Zadaniami własnymi gminy jest zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności obejmują one sprawy z zakresu ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a ponadto gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. W zakresie tych zadań mieści się niniejszy projekt. W instrukcji do wniosku i składanego wraz z nim oświadczenia w sprawie kwalifikowalności VAT istnieje zapis, że wnioskodawca powinien wystąpić również do dyrektora właściwej izby skarbowej o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku możliwości odzyskania VAT, która będzie konieczna jako załącznik na etapie rozliczania inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku zakupami dokonanymi przy realizacji zadania inwestycyjnego pn. "........", dofinansowanego z Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z zakupami dofinansowanymi z Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 w zakresie przedmiotowego zadania inwestycyjnego, ponieważ nie są one powiązane z czynnościami opodatkowanymi. Gmina realizuje zadania własne, a efekty jej będą udostępnione nieodpłatnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższego uregulowania wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z opisanych we wniosku okoliczności wynika, że Gmina realizuje projekt pn. "...........". Jak wskazano we wniosku, towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż skoro nabywane towary i usługi nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Gminie nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl