ITPP1/443-888a/09/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-888a/09/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 23 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 4 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania otrzymanej refundacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania otrzymanej refundacji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie produkcji wyrobów jubilerskich. Jest Pan podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym do składania kwartalnych deklaracji dla celów podatku od towarów i usług. W związku z modernizacją zakładu produkcyjnego wystąpił Pan do Marszałka Województwa o objęcie programem regionalnym dofinansowania inwestycji w ramach Narodowej Strategii Spójności w związku z projektem pn.: "Podniesienie konkurencyjności oraz innowacyjności firmy "B." poprzez inwestycje w nowe technologie produkcji". W dniu 7 września 2009 r. Urząd Marszałkowski poinformował Pana, iż wniosek został zweryfikowany pozytywnie i zaakceptowany przez Instytucję Zarządzającą Programem Regionalnym. W związku z powyższym zostało zatwierdzone dofinansowanie w kwocie ogółem 153.750,00 zł, które zostanie zrefundowane z poniżej wymienionych środków:

* Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego -130.687,50 zł,

* budżet państwa - 23.062,50 zł.

Pana udział własny w przedmiotowym dofinansowaniu wyniesie natomiast 153.750,00 zł. Przedmiotowe dofinansowanie otrzyma Pan prawdopodobnie w miesiącu październiku 2009 r. Przed otrzymaniem zawiadomienia o przyznaniu dofinansowania w kwocie 153.750,00 zł nabył Pan poniżej opisane maszyny i urządzenia:

* odlewarkę, piec obrotowy, woskownik na kwotę netto 300.000,00 zł, faktura z dnia 18 czerwca 2009 r., zapłacona 3 lipca 2009 r., maszyny przyjęto do użytkowania w lipcu 2009 r.

Ponadto z nabyciem przedmiotowych środków trwałych związany był wydatek w kwocie netto 7.500,00 zł, dotyczący przygotowania projektu przedmiotowego dofinansowania, udokumentowany fakturą VAT z 18 sierpnia 2009 r. W dniu 18 sierpnia 2009 r. oraz w miesiącu wrześniu 2009 r. nabył i przyjął Pan do użytkowania szereg maszyn i urządzeń m.in.: pompę próżniową (kwota 8.000,00 zł), maszynę do przygotowywania masy gipsowej (kwota 51.133,46 zł.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy uzyskanie za pośrednictwem Marszałka Województwa w przyszłości dofinansowanie w kwocie 153.750 zł - z tego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego -130.687,50 zł, budżetu państwa - 23.062,50 zł, dotyczące wydatków na zakup opisanych wyżej środków trwałych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i winno zostać udokumentowane fakturą wewnętrzną oraz ujęte w ewidencji prowadzonej dla celów podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskane dofinansowanie nie może być uznane ani za dostawę towarów ani też świadczenie usług, podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skutkiem czego nie spoczywa na Panu obowiązek udokumentowania powyższej kwoty fakturą wewnętrzną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 powołanej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Zatem, z przepisów tych wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w związku z modernizacją zakładu produkcyjnego wystąpił Pan o objęcie programem regionalnym dofinansowania inwestycji w ramach projektu pn.: "Podniesienie konkurencyjności oraz innowacyjności firmy "B." poprzez inwestycje w nowe technologie produkcji". Wniosek ten został rozpatrzony pozytywnie i zostało przyznane Panu dofinansowanie na zakup środków trwałych.

Mając na względzie przedstawione okoliczności sprawy oraz biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż pozyskana dotacja nie będzie miała związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Konsekwentnie więc otrzymana przez Pana dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu określonym w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16, sprzedażą natomiast - w myśl art. 2 pkt 22 ustawy - jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Ponadto w myśl art. 106 ust. 7 ustawy w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów" dla której podatnikiem jest ich baywca, oraz importu usług wystawiane sa faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedna fakturę dokumentująca te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne sa wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

W świetle powyższego na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek udokumentowania przyznanej dotacji fakturą bądź fakturą wewnętrzną.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl