ITPP1/443-874/13/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-874/13/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2013 r. (data wpływu 30 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 17 października 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 17 października 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskanie podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Związek został powołany w 1997 r. na mocy uchwał rad 5 gmin i został zarejestrowany w rejestrze związków międzygminnych. Związek działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i statucie związku. W skład Związku wchodzi 12 gmin z powiatu......................... (miasta:..............................).

Zgodnie z § 9 statutu Związek wykonuje zadania własne gmin zrzeszonych w zakresie dotyczącym:

a.

wrażania i koordynowania programów rozwoju ekologicznego,

b.

edukacji ekologicznej społeczeństwa,

c.

ochrony powietrza atmosferycznego, wód i lasów,

d.

powstrzymania degradacji ekologicznej obszaru zlewni rzek.................,...,... i... oraz poprawy jakości ich wód,

e.

ochrony krajobrazu obszaru zlewni rzek........................... będącego bazą dla rozwoju i rekreacji i turystyki,

f.

ochrony ziemni przed odpadami komunalnymi i przemysłowymi,

g.

tworzenia niezbędnych warunków do utrzymania czystości i porządku na terenie działania związku,

h.

budowy, utrzymania i eksploatacji instalacji służących do przetwarzania odpadów oraz wykorzystania surowców wtórnych,

i.

budowy, utrzymania i eksploatacji regionalnych instalacji służących do przetwarzania odpadów komunalnych,

j.

budowy, utrzymania i eksploatacji instalacji do unieszkodliwiania zwłok padłych zwierząt,

k.

organizacji systemu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie działania związku,

I.

osiągnięcia odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,

m.

objęcia wszystkich właścicieli nieruchomości systemem gospodarowania odpadami komunalnymi,

n.

nadzorowania gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym realizacji zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,

o.

dokonywania corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie związku, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi,

p.

zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok padłych zwierząt w tym bezdomnych oraz współdziałania z przedsiębiorcami podejmującymi działalność w tym zakresie,

q.

udostępniania na stronie internetowej związku oraz w sposób zwyczajowo przyjęty informacji o podmiotach odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, miejscach ich zagospodarowania, osiągniętych poziomach recyklingu i odzysku oraz punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych i zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Zgodnie z § 10 pkt 1 statutu Związek realizuje zadania określone statutem przyjęte do realizacji uchwałami zgromadzenia Związku we wszystkich formach przewidzianych prawem, a w szczególności w drodze:

a.

tworzenia własnych zakładów budżetowych, spółek i innych podmiotów gospodarczych oraz przystępowania do nich,

b.

prowadzenia własnej działalności informacyjnej i wydawniczej,

c.

współpracy z innymi związkami międzygminnymi, stowarzyszeniami, organizacjami gospodarczymi, naukowymi i instytucjami zajmującymi się działalnością o podobnym charakterze,

d.

pozyskiwanie środków finansowych na realizację przedsięwzięć proekologicznych.

W myśl pkt 2 ww. paragrafu Związek reprezentuje interesy gmin - uczestników związku w zakresie objętym jego przedmiotem działania.

Związek nie jest podatnikiem podatku VAT, ponieważ nie świadczy usług i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Związek realizuje projekt., dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. na lata 2007-2013, w ramach Osi Priorytetowej 6 Środowisko Przyrodnicze, działanie 6.1. Poprawa i zapobieganie degradacji środowiska poprzez budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury ochrony środowiska, poddziałanie 6.1.1 Gospodarka odpadami i ochrona ziemi.

Projekt dotyczy rekultywacji nieczynnych składowisk. W trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu Związek nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionych kosztów podatku naliczonego ponieważ nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów z zrekultywowanych składowisk. Wysokość podatku naliczonego w 2013 r. wyniesie 61.660,27 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Związek ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu....

Zdaniem Związku nie będzie przysługiwało prawo od odliczenia podatku od towarów i usług od zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji. Związek nie jest podatnikiem podatku VAT, ponieważ nie świadczy usług i nie prowadzi działalności gospodarczej. Brak możliwości odzyskania podatku VAT wynika z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki, a więc odliczenia dokonuje podatnik VAT, a towary i usługi z których nabyciem wiąże się podatek naliczony wykorzystane są do czynności opodatkowanych. W przypadku Związku towary i usługi wykonywane przy realizacji projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Związek nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 tej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Związek realizuje projekt., dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. na lata 2007-2013, w ramach Osi Priorytetowej 6 Środowisko Przyrodnicze, działanie 6.1. Poprawa i zapobieganie degradacji środowiska poprzez budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury ochrony środowiska, poddziałanie 6.1.1 Gospodarka odpadami i ochrona ziemi. Projekt dotyczy rekultywacji nieczynnych składowisk. Z treści wniosku wynika, iż realizacja ww. działań nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, skoro projekt nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Związkowi niezarejestrowanemu jako podatnik VAT czynny, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania. Związkowi nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzyma nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl