ITPP1/443-872/12/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-872/12/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2012 r. (data wpływu 20 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 18 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją zadania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2012 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją zadania.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, ubiega się o dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, osi 4 "Leader" działanie 41 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" z zakresu małych projektów - na projekt "X". Koszty realizacji projektu poniesie w całości Klub Sportowy. Celem operacji jest podniesienie atrakcyjności sportowo-rekreacyjnej miejscowości W. oraz umożliwienie mieszkańcom oraz turystom uczestniczenia w wydarzeniach sportowo-rekreacyjnych wsi poprzez przebudowę wiejskiego centrum wraz z zagospodarowaniem terenu (budowa wiaty, ławek) i remont zaplecza, pełniącego funkcję świetlicy wiejskiej. W ramach projektu przebudowane zostanie wiejskie centrum sportowo-rekreacyjne wraz z zagospodarowaniem terenu oraz remontem zaplecza, pełniącego również funkcję świetlicy wiejskiej w miejscowości W. w odległości 2,5 km od rzeki W. i 0,27 km od W. - dopływu W. Zabudowa centrum obejmuje: trawiaste boisko sportowe o powierzchni 6500 m2, plac rekreacyjny o powierzchni 4000 m2, na którym znajduje się miejsce na ognisko i boisko do piłki siatkowej oraz wolno stojący budynek zaplecza nie podpiwniczony z dachem jednospadowym o powierzchni 57,24 m2.

Zadanie polega na:

1.

Remoncie zaplecza, które będzie pełniło również funkcję świetlicy wiejskiej oraz będzie wykorzystywane przez zorganizowanych rowerzystów uczestniczących w rajdach:

* przemurowanie ściany wewnętrznej, uzupełnienie tynków wewnętrznych, ułożenie glazury i terakoty, wykonanie natrysków, montaż elektrycznego podgrzewacza wody, wymianę drzwi wewnętrznych, wymianę drzwi zewnętrznych, wymianę stolarki okiennej, dostosowanie instalacji wodno-sanitarnej oraz elektrycznej.

2.

Zagospodarowanie terenu poprzez:

* wykonanie drewnianej wiaty dwuspadowej, wykonanie 12 ławek bez oparć TYP 1 (opierające się na typowych rozwiązaniach wypracowanych przez PDS).

Wszelkie koszty związane z realizacją zadania poniesie Klub Sportowy, który nie uzyska żadnych przychodów z tytułu realizacji zadania. Klub Sportowy nie jest "płatnikiem" podatku VAT i nie figuruje w ewidencji "płatników" podatku VAT. W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co skutkuje brakiem podstaw od odliczenia lub zwrotu podatku VAT zawartego w fakturach z realizacji zadania.

Projekt realizowany jest w jednym etapie, który kończy się złożeniem wniosku o płatność do instytucji wdrażającej Urzędu Marszałkowskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy poniesiony przez Klub Sportowy koszt podatku VAT, w przypadku przedmiotowej realizacji zadania może zostać w jakikolwiek sposób przez Klub odliczony lub zwrócony.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie, na gruncie przepisów w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług, Klubowi Sportowemu nie przysługuje możliwość odzyskania w żaden sposób uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca - Klub Sportowy ubiega się o dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 na projekt "X". Celem operacji jest podniesienie atrakcyjności sportowo-rekreacyjnej miejscowości W. oraz umożliwienie mieszkańcom oraz turystom uczestniczenia w wydarzeniach sportowo-rekreacyjnych wsi poprzez przebudowę wiejskiego centrum wraz z zagospodarowaniem terenu (budowa wiaty, ławek) i remont zaplecza pełniącego funkcję świetlicy wiejskiej. W ramach projektu przebudowane zostanie wiejskie centrum sportowo-rekreacyjne wraz z zagospodarowaniem terenu oraz remontem zaplecza, pełniącego również funkcję świetlicy wiejskiej w miejscowości W. Wskazano, iż Klub Sportowy nie jest podatnikiem VAT i nie uzyska żadnych przychodów z tytułu realizacji zadania (w związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana).

Mając zatem na uwadze powołany wyżej stany prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż skoro Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT, to przy założeniu, że poniesione w ramach realizacji projektu wydatki nie posłużą czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego zadania. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, bowiem środki te nie stanowią środków, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl