ITPP1/443-868/12/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-868/12/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2012 r. (data wpływu 19 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 15 października 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 15 października 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza rozpocząć realizację projektu z dofinansowaniem ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W ramach projektu zamierza się wykonać zadanie składające się z następujących elementów:

1.

nawierzchnia dróg i chodników,

2.

sieć wodociągowa,

3.

sieć kanalizacyjna wraz z przepompownią ścieków,

4.

sieć wewnętrzna telekomunikacyjna,

5.

sieć wewnętrzna elektroenergetyczna.

Głównym celem projektu jest utworzenie strefy przedsiębiorczości poprzez stworzenie warunków infrastrukturalnych, uzbrojenie i udostępnienie przedsiębiorcom atrakcyjnego terenu inwestycyjnego w Gminie. Realizacja tego projektu będzie miała istotny wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy, umożliwi tworzenie nowych miejsc pracy i stworzy przedsiębiorcom korzystne warunki do inwestowania i prowadzenia działalność gospodarczej. Uzbrojone tereny sprzedawane będą przedsiębiorcom w trybie przetargu nieograniczonego. Właścicielem wybudowanej infrastruktury będzie Gmina, natomiast zarządzającym będzie Urząd Gminy. Nową wybudowaną siecią wodociągową i kanalizacyjną będzie w przyszłości zarządzać zakład budżetowy.

Zakład ten w zamian za bieżące utrzymanie sieci kanalizacyjnej, naprawy itp. będzie pobierał opłaty z tytułu dostarczania wody i odprowadzania nieczystości, a wypracowany zysk będzie przeznaczał na bieżącą eksploatację. Wytworzone wszystkie składniki mienia, zarówno sieć wodociągowa, kanalizacyjna, wewnętrzna telekomunikacyjna i elektroenergetyczna oraz wybudowane nawierzchnie dróg, będą stanowić własność Gminy i zostaną wprowadzone do ksiąg środków trwałych. Oprócz kosztów dotyczących uzbrojenia terenu we wniosku o dofinansowanie znajdują się również inne kategorie kosztów:

1.

koszt audytu zewnętrznego,

2.

koszt promocji projektu,

3.

koszt nadzoru technicznego,

4.

koszt wytworzenia dokumentacji technicznej,

5.

koszt studium wykonalności.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 9 października 2012 r. Gmina poinformowała, że sieć wodociągowa i kanalizacyjna wraz z przepompownią ścieków będzie własnością gminy, natomiast zarządzającym będzie Urząd Gminy. Sieć wodociągowa i kanalizacyjna wraz z przepompownią ścieków zostanie przekazana utworzonemu uchwałą Rady Gminy z dnia 20 lipca 2009 r. zakładowi budżetowemu, którego celem i przedmiotem działania, zgodnie z nadanym statutem jest eksploatacja i utrzymanie ww. sieci. Nawierzchnie dróg i chodników pozostaną w zarządzie Urzędu Gminy. Sieć telekomunikacyjna i elektroenergetyczna zgodnie z prawem energetycznym i telekomunikacyjnym, zostanie wybudowana przez instytucje do tego powołane. Na budowę ww. sieci Gmina nie poniesie kosztów i nie będzie ponosiła kosztów utrzymania i eksploatacji oraz nie będzie generowała z tego tytułu dochodów. Działki gruntu będą sprzedane w drodze przetargu nieograniczonego, bez infrastruktury technicznej, której właścicielem nadal będzie Gmina.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach VAT dotyczących realizacji wymienionego projektu.

Zdaniem Gminy, realizacja projektu, polegającego na budowie infrastruktury, tj. nawierzchni dróg i chodników, sieci wodociągowej, sieci kanalizacyjnej wraz z przepompownią ścieków, sieci wewnętrznej telekomunikacyjnej i elektroenergetycznej, które stanowią zadanie własne nałożone ustawą o samorządzie gminnym, określone w art. 7 ust. 1 pkt 2, 3 i 3a. W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z powyższym Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i dlatego nie ma możliwości odzyskania podatku zawartego w fakturach VAT, dotyczących realizacji zadań własnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłe uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Gmina będzie realizować projekt dofinansowany ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Właścicielem wybudowanej infrastruktury będzie Gmina. Sieć wodociągowa i kanalizacyjna wraz z przepompownią ścieków zostanie przekazana zakładowi budżetowemu. Sieć telekomunikacyjna i elektroenergetyczna zgodnie z prawem energetycznym i telekomunikacyjnym, zostanie wybudowana przez instytucje do tego powołane. Na budowę ww. sieci Gmina nie poniesie kosztów i nie będzie ponosiła kosztów utrzymania i eksploatacji oraz nie będzie generowała z tego tytułu dochodów.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, o ile poniesione wydatki nie posłużą czynnościom opodatkowanym. Gminie nie przysługuje także prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl