ITPP1/443-863a/12/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-863a/12/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2012 r. (data wpływu 17 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania uzyskanego dofinansowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. opodatkowania otrzymanego dofinansowania.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Akademia jest publiczną szkołą wyższą działającą na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.), przepisów wykonawczych do ustawy oraz statutu Uczelni. Przedmiotem działalności Uczelni jest m.in. kształcenie studentów, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, prowadzenie domów studenckich, wynajem pomieszczeń, sprzedaż karnetów i biletów na pływalni. Ponadto Uczelnia bierze udział w międzynarodowych projektach badawczych. Akademia jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. W związku z prowadzeniem przez Uczelnię działalności zarówno zwolnionej, jak i opodatkowanej - Uczelni przysługuje odliczenie podatku naliczonego według proporcji wynikającej z wartości sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku od towarów i usług. Akademia występując z wnioskiem o dofinansowanie z Programu Operacyjnego "... 2007-2013" w ramach środka 3.1 Działanie Wspólne na projekt pn. "..." uwzględniła w budżecie tego projektu VAT jako koszt kwalifikowany z uwagi na brak możliwości jego odliczenia. Głównym celem projektu będzie opracowanie nowych rozwiązań technicznych, które przyczynią się do eksploatowania ekosystemów wodnych w sposób przyjazny środowisku. Podczas realizacji projektu przewiduje się wykonanie badań i testów oraz opracowań konstrukcyjnych i analitycznych. Efekty końcowe w postaci ogólnodostępnych opracowań (algorytmy, schematy, formaty danych oraz modele funkcjonalne) oraz publikacji naukowych będą udostępniane nieodpłatnie szerokiemu gronu zainteresowanych, m.in. Ministerstwu, organom administracji rybackiej, armatorom rybackim, itp. Efekty końcowe projektu będą również nieodpłatnie prezentowane na organizowanych seminariach, konferencjach naukowych dla osób związanych z sektorem rybackim, a także posłużą do dalszych badań prowadzonych przez Uczelnię. Akademia nie dokona przeniesienia praw do wartości niematerialnych i prawnych wytworzonych w trakcie projektu. W ramach realizacji projektu będzie także zakupiona aparatura naukowo-badawcza, która zostanie wykorzystana wyłącznie do realizacji tego projektu. Po zakończeniu projektu, aparatura pozostanie w Uczelni z przeznaczeniem na działalność badawczą własną, nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Czy przyznane dofinansowanie na realizację projektu będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie przeznaczone zostanie na pokrycie kosztów realizacji projektu i nie będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W myśl art. 29 ustawy, dofinansowanie nie będzie obrotem stanowiącym podstawę opodatkowania. Wnioskodawca nie będzie przenosić praw do wytworzonych w ramach projektu wartości niematerialnych i prawnych. Dofinansowanie nie będzie miało wpływu na cenę efektów końcowych realizacji projektu, ponieważ będą udostępniane nieodpłatnie. Ponadto w wyniku zawarcia umowy, Wnioskodawca nie będzie na rzecz jednostki finansującej świadczyć usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca wnioskuje o dofinansowanie projektu z Programu Operacyjnego "... 2007-2013" w ramach środka 3.1 Działanie Wspólne na projekt pn. "...". Otrzymane dofinansowanie przeznaczone zostanie na pokrycie kosztów realizacji projektu. Wnioskodawca nie będzie przenosić praw do wytworzonych w ramach projektu wartości niematerialnych i prawnych. Dofinansowanie nie będzie miało wpływu na cenę efektów końcowych realizacji projektu, ponieważ będą udostępniane nieodpłatnie. Ponadto w wyniku zawarcia umowy, Wnioskodawca nie będzie na rzecz jednostki finansującej świadczyć usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro istotą otrzymanej dotacji, którą Wnioskodawca ma otrzymać jest pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, to nie stanowi ona dopłaty do ceny świadczonej usługi. W związku z tym, ww. dotacja nie będzie zwiększać obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl