ITPP1/443-849/12/MS - VAT w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-849/12/MS VAT w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2012 r. został złożony wniosek, udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem kultury fizycznej i sportu. Do celów Związku należy w szczególności:

1.

pomoc w organizowaniu szkolenia sportowego przez członków Związku, we wszystkich kategoriach wiekowych, w zakresie sportu amatorskiego, profesjonalnego i osób niepełnosprawnych oraz dbałość o stałe podnoszenie poziomu sportowego;

2.

organizowanie oraz pomoc w organizowaniu innym podmiotom zawodów, imprez sportowych, szkoleń i szeroko rozumianej rekreacji oraz propagowanie walorów sportu i rekreacji, jak również organizowanie działalności sportowej i rekreacyjnej dla osób niepełnosprawnych;

3.

integracja poszczególnych instytucji sportowych zrzeszonych w Związku;

4.

pomoc w uzyskaniu środków oraz dbałość o ich prawidłowy i proporcjonalny podział pomiędzy zrzeszonych członków;

5.

utrzymanie i polepszenie infrastruktury obiektów zarządzanych przez Związek;

6.

prowadzenie działalności wychowawczej i popularyzatorskiej w zakresie kultury fizycznej;

7.

szkolenie oraz doskonalenie kadr trenersko-instruktorskich;

8.

wspieranie działalności uczniowskich klubów sportowych;

9.

kontynuowanie i kultywowanie tradycji sportowych Klubu Sportowego X;

10.

koordynacja wykorzystania obiektów przez członków Związku i osoby trzecie.

Powyższe cele Związek osiąga w szczególności poprzez:

a.

pomoc w organizacji klubów sportowych w wybranych dyscyplinach sportu oraz pomoc członkom Związku w organizowaniu szkolenia sportowego;

b.

zapewnienie osobom uczestniczącym w działalności sportowej i rekreacyjnej potrzeb:

* biologicznych, w szczególności zwiększenia zdolności przystosowawczych organizmu do wzmożonego wysiłku fizycznego, odnowy biologicznej organizmu, sprawności fizycznej i ochrony zdrowia,

* emocjonalnych, w szczególności wzbogacenia świata przeżyć wewnętrznych, zwłaszcza sfery emocjonalnej związanej z udziałem w walce sportowej, z odnoszonymi sukcesami i niepowodzeniami we współzawodnictwie, uodpornienia na stres, pogłębienia więzi interpersonalnych i rozładowania napięć emocjonalnych, kreowania postaw przywódczych,

* społecznych, w szczególności integracji środowiskowej i międzyosobowej, uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym,

* związanych z właściwą opieką medyczną;

c.

organizowanie zawodów i imprez sportowych oraz imprez rekreacyjnych w porozumieniu z członkami związku;

d.

budowę, modernizację i właściwe utrzymanie obiektów sportowych oraz urządzeń towarzyszących;

e.

zapewnienie swoim członkom odpowiednich warunków do uprawiania sportu, w tym organizowanie dla nich imprez o charakterze sportowo-rekreacyjnym, turystyczno-wypoczynkowym;

f.

prowadzenie działalności gospodarczej;

g.

prowadzenie działalności pożytku publicznego;

h.

współpracę z właściwymi organami administracji państwowej, rządowej i samorządowej oraz organizacjami realizującymi cele społeczne i organizacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych i chorych. Działalność gospodarcza prowadzona jest w rozmiarach służących realizacji celów statutowych, a wypracowany zysk w całości przeznaczony jest na cele statutowe Związku.

Związek nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego. W ramach swojej działalności Związek prowadzi działalność gospodarczą (PKD 2007 - Związku to 93.11 Z.). Jedną z tych działalności jest prowadzenie hotelu. Na działalność związaną ze sportem Związek otrzymuje dotację np. z Ministerstwa Sportu. W ramach jednej z tych dotacji wykonywane są zadania, np. zgrupowanie sportowe, gdzie zawodnik jest zakwaterowany w hotelu Wnioskodawcy, natomiast wyżywienie dla tego zawodnika Wnioskodawca musi zakupić, ponieważ nie prowadzi restauracji. Zarówno koszt wyżywienia (zakupiony od podmiotu zewnętrznego), jak i koszt zakwaterowania jest finansowany z dotacji. Organizacje takiego zgrupowania sportowego dla zawodnika Związku można powiązać z pierwszym celem statutowym Wnioskodawcy. Takie zgrupowanie ma na celu podniesienie poziomu sportowego szkolonych zawodników. Związek obecnie traktuje tą czynność jako opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługa zakwaterowania zawodników w hotelu Wnioskodawcy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy Związek prawidłowo postępuje traktując usługę jako opodatkowaną.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa zakwaterowania zawodników podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 8 ust. 2, ponieważ działalność związana z organizacją zgrupowań, obejmująca m.in. zakwaterowanie i wyżywienie jest działalnością statutową Związku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że za czynności zrównane z odpłatnym świadczeniem usług uważa się nieodpłatne świadczenie, niebędące dostawą, na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia. Powyższe świadczenie podlega opodatkowaniu, o ile zostało wykonane na osobiste - a nie związane z prowadzoną działalnością - cele wymienionych w przepisie osób. Badając, czy świadczenie ma charakter osobisty, czy związany z działalnością opodatkowaną, należy przede wszystkim odnosić się do statusu osoby otrzymującej to świadczenie i jej funkcji w schemacie działalności opodatkowanej.

Niedopełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z działalnością gospodarczą, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem kultury fizycznej i sportu. Do celów Związku należy m.in. pomoc w organizowaniu szkolenia sportowego przez członków Związku, we wszystkich kategoriach wiekowych, w zakresie sportu amatorskiego, profesjonalnego i osób niepełnosprawnych oraz dbałość o stałe podnoszenie poziomu sportowego. Swoje cele Związek realizuje w szczególności poprzez pomoc w organizacji klubów sportowych w wybranych dyscyplinach sportu oraz pomoc członkom Związku w organizowaniu szkolenia sportowego; zapewnienie osobom uczestniczącym w działalności sportowej i rekreacyjnej potrzeb: biologicznych, emocjonalnych, społecznych, związanych z właściwą opieką medyczną; organizowanie zawodów i imprez sportowych oraz imprez rekreacyjnych w porozumieniu z członkami związku; budowę, modernizację i właściwe utrzymanie obiektów sportowych oraz urządzeń towarzyszących; zapewnienie swoim członkom odpowiednich warunków do uprawiania sportu, w tym organizowanie dla nich imprez o charakterze sportowo-rekreacyjnym, turystyczno-wypoczynkowym; prowadzenie działalności gospodarczej; prowadzenie działalności pożytku publicznego; współpracę z właściwymi organami administracji państwowej, rządowej i samorządowej oraz organizacjami realizującymi cele społeczne i organizacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych i chorych.

W ramach wykonywanej działalności Związek prowadzi działalność gospodarczą, która prowadzona jest w rozmiarach służących realizacji celów statutowych, a wypracowany zysk w całości przeznaczony jest na cele statutowe Związku. Związek nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego. Jedną z działalności Związku jest prowadzenie hotelu. Na działalność związaną ze sportem Związek otrzymuje dotację, np. z Ministerstwa Sportu. W ramach jednej z takich dotacji wykonywane są zadania, np. zgrupowanie sportowe, gdzie zawodnik jest zakwaterowany w hotelu Wnioskodawcy, natomiast wyżywienie dla tego zawodnika Wnioskodawca musi zakupić. Zarówno koszt wyżywienia (zakupiony od podmiotu zewnętrznego) jak i koszt zakwaterowania jest finansowany z dotacji. Organizacje takiego zgrupowania sportowego dla zawodnika Związku ma na celu podniesienie poziomu sportowego szkolonych zawodników i można powiązać je z pierwszym celem statutowym Wnioskodawcy.

W przedmiotowej sprawie należy rozstrzygnąć kwestię, jakiego rodzaju związek ma nieodpłatne przekazanie usług noclegowych z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem.

Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Natomiast przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podmiotu, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez podmiot. A zatem, jeśli podjęte przez podmiot działania mają na celu przyniesienie korzyści prowadzonej działalności gospodarczej, tym samym są związane z jej prowadzeniem, a więc, jak to określa art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

W rozpatrywanej sprawie, Wnioskodawca (związek sportowy) jako stowarzyszenie kultury fizycznej i sportu realizując swoje cele statutowe, organizując zgrupowania sportowe, podczas których zawodnicy są nieodpłatnie zakwaterowani w hotelu Wnioskodawcy - wykonuje czynności, które nie są związane z prowadzonym przez Związek przedsiębiorstwem (prowadzenie hotelu), ponieważ nie mają one żadnego wpływu na przyszłe obroty, zyski czy wizerunek prowadzonego przedsiębiorstwa.

Odnosząc treść powołanych regulacji do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż skoro nieodpłatne usługi noclegowe, które świadczy jako Stowarzyszenie w ramach zadań, nie jest związane z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem, to spełnione zostały tym samym warunki wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, aby uznać nieodpłatne świadczenie usług za odpłatne podlegające opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl