ITPP1/443-847/12/TS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-847/12/TS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2012 r. (data wpływu 13 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 17 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia dostawy nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 17 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia dostawy nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Decyzją z dnia 5 stycznia 2012 r. Wojewoda, na wniosek Spółki, ustalił lokalizację przedsięwzięcia EURO 2012 pn.: "K.". Na podstawie tej decyzji z podziału działki nr 55 powstaną działki nr 55/1 o pow. 946 m2 i nr 55/2 o pow. 476 m2, które objęte są ww. przedsięwzięciem. Zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (zwanej dalej ustawą o Euro 2012), decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012 zatwierdza podział nieruchomości. Współwłaścicielami nowopowstałych działek nr 55/1 i 55/2 są osoby fizyczne. Jednakże na mocy wyżej wskazanej decyzji Wojewody, z dniem jej ostateczności, działki te staną się własnością Województwa - zgodnie z art. 24a ust. 3 ww. ustawy o Euro 2012 nieruchomości objęte decyzją o lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012, stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012 stała się ostateczna. Wyżej wskazana decyzja Wojewody nie jest ostateczna, obecnie trwa postępowanie odwoławcze.

Zgodnie ze sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego operatem szacunkowym z dnia 19 marca 2012 r., ustalającym wartość nieruchomości w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, nieruchomość oznaczona jako działki nr 55/1 i 55/2 zabudowana jest budynkiem mieszkalnym (zabudowa bliźniacza) o pow. użyt. 101,29 m2, pow. użyt. 46,62 m2, pow. użyt. 66,19 m2; budynkiem gospodarczym wolnostojącym o pow. użyt. 14,11 m2, budynkiem gospodarczym drewnianym wolnostojącym o pow. użyt. 10,18 m2, budynkiem gospodarczym o pow. użyt. 8,05 m2, garażem o pow. użyt. 9,72 m2. Na nieruchomości znajdują się płyty betonowe, chodnik z kamienia, płyty chodnikowe, szamba, studnia, ogrodzenie (w części drewniane, w części siatka) na słupach metalowych oraz nasadzenia. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 1.450.366,00 zł W operacie wskazano, że wg ewidencji gruntów działka nr 55/1 i 55/2 objęta jest księgą wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy.

Zgodnie z ww. decyzją Wojewody, działki nr 55/1 i 55/2 przeznaczone są pod budowę Kolei, z przeznaczeniem pod infrastrukturę kolejową.

1.

Województwo, po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej, zamierza nieruchomość zabudowaną, oznaczoną jako działki nr 55/1 i 55/2, sprzedać na rzecz Spółki w trybie bezprzetargowym na podstawie art. 37 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wskazana Spółka jest jednoosobową spółką samorządu Województwa realizującą zadania w zakresie Kolei - Etap I. W okresie od dnia nabycia z mocy prawa działki zabudowanej nr 55/1 i 55/2 do dnia sprzedaży Województwo nie będzie dokonywało żadnych nakładów na ulepszenie budynków i budowli znajdujących się na ww. działkach. W tym czasie Województwo nie będzie również wydzierżawiało, wynajmowało i dokonywało innych czynności o podobnym charakterze w stosunku do budynków i budowli znajdujących się na działkach.

2.

Województwo w uzupełnieniu wniosku z dnia 17 sierpnia 2012 r., korygując przedstawione zdarzenie przyszłe wskazało, iż po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej, zamierza nieruchomość, oznaczoną jako działki nr 55/1 i 55/2 sprzedać na rzecz Spółki w trybie bezprzetargowym, na podstawie art. 37 ustawy o gospodarce nieruchomościami. W okresie od dnia nabycia z mocy prawa działek zabudowanych nr 55/1 i 55/2 do dnia sprzedaży, ww. Spółka w ramach realizacji projektu pn.: "K.", wybierze generalnego wykonawcę, którego zadaniem będzie rozbiórka budynków i budowli istniejących na gruntach przeznaczonych pod realizację inwestycji, a następnie rozpoczęcie robót bezpośrednio związanych z budową infrastruktury kolejowej. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest na 2015 r. Zgodnie z informacją ww. Spółki na działce nr 55/1 w ramach projektowanej inwestycji postanie nasyp kolejowy, dwa tory kolejowe, dwa rowy odwadniające i ekrany akustyczne oraz nastąpi przebudowa mediów. Z kolei na działce nr 55/2 powstanie droga (ulica S.) oraz skarpa i nastąpi przebudowa mediów. Sprzedaż przedmiotowych nieruchomości na rzecz ww. Spółki nastąpi po faktycznym wybudowaniu ww. obiektów budowlanych a przed dniem zakończenia inwestycji objętej projektem. Nakłady na wybudowanie obiektów poniesie ww. Spółka.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy sprzedaż Spółce przedmiotowej nieruchomości (działek nr 55/1 i 55/2) jest zwolniona od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy sprzedaż Spółce przedmiotowej nieruchomości (działek nr 55/1 i 55/2) jest zwolniona od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ad. 1. Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa (sprzedaż w trybie bezprzetargowym) działek nr 55/1 i 55/2 będzie zwolniona od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, w myśl, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Wnioskodawca wskazał, iż z uwagi na fakt, że sprzedaż budynków położonych na działkach nr 55/1 i 55/2 będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia (po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej), tj. budynki i budowle nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze, stanowiące czynności podlegające opodatkowaniu, sprzedaż ta nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednakże sprzedaż, zdaniem Wnioskodawcy, będzie mogła podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Wnioskodawca zauważył, iż w stosunku do budynków i budowli, mających być przedmiotem sprzedaży, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również w trakcie użytkowania budynków i budowli nie będzie ponosił żadnych nakładów na ich ulepszenie. Zatem sprzedaż budynków i budowli położonych na działkach nr 55/1 i 55/2 jest zwolniona od podatku VAT. Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków i budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym one są posadowione. Biorąc pod uwagę fakt, że dostawa budynków i budowli jest zwolniona od podatku VAT, dostawa gruntu działek nr 55/1 i 55/2 jest również zwolniona od podatku VAT.

Ad. 2. W ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu do wniosku z dnia z dnia 17 sierpnia 2012 r. własnym stanowisku Wnioskodawca wskazał, iż jego zdaniem dostawa (sprzedaż w drodze bezprzetargowej) działek nr 55/1 i 55/2 będzie zwolniona od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, w myśl, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, budynki i budowlane lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Wnioskodawca wskazał, iż z uwagi na fakt, że sprzedaż obiektów budowlanych: nasypu kolejowego (budowla ziemna w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego), torów kolejowych (obiekt liniowy w rozumieniu art. 3 pkt 3a Prawa budowlanego) oraz drogi (obiekt liniowy w rozumieniu art. 3 pkt 3a Prawa budowlanego) położonych na działkach nr 55/1 i 55/2 będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia (po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej), tj. ww. obiekty budowlane nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze, stanowiące czynności podlegające opodatkowaniu, sprzedaż ta nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednakże sprzedaż, zdaniem Wnioskodawcy, będzie mogła podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Wnioskodawca zauważył, iż w stosunku do budynków i budowli, mających być przedmiotem sprzedaży, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również w trakcie użytkowania tych obiektów nie będzie ponosił żadnych nakładów na ich ulepszenie. Zatem sprzedaż budynków i budowli położonych na działkach nr 55/1 i 55/2 jest zwolniona od podatku VAT. Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków i budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym one są posadowione. Biorąc pod uwagę fakt, że dostawa budynków i budowli jest zwolniona od podatku VAT, dostawa gruntu działek nr 55/1 i 55/2 jest również zwolniona od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl