ITPP1/443-845/13/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-845/13/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2013 r. (data wpływu 23 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług, prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Zgodnie ze statutem do zakresu działania Wnioskodawcy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, które nie są zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności, wykonuje on zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami, a także może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu, województwa i administracji rządowej na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego lub właściwym organem administracji rządowej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 j.t.) do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2.

edukacji publicznej,

3.

kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

4.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

5.

targowisk i hal targowych,

6.

zieleni gminnej i zadrzewień,

7.

cmentarzy gminnych,

8.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

9.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z tytułu wykonywania swoich zadań lub wykonywania innych czynności, Wnioskodawca może pobierać różnego rodzaju opłaty (np. opłatę targową, opłatę produktową, opłatę miejscową, opłaty z tytułu czynności administracyjnych, opłatę od posiadania psów).

W tym zakresie Miasto, zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT występuje jako organ władzy publicznej, wykonujący zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa i jako taki nie jest uznawany, w świetle regulacji w zakresie podatku VAT, za podatnika podatku od towarów i usług (dalej: "podatek VAT").

Niezależnie jednak od realizacji zadań publicznych, Miasto wykonuje szereg czynności wyczerpujących znamiona działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu w rozumieniu ustawy o podatku VAT. Z tego tytułu, Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i rozlicza należny podatek VAT z tytułu szeregu aktywności wpisujących się w definicję działalności gospodarczej.

W szczególności, w ramach działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT Miasto:

1.

oddaje grunty w użytkowanie wieczyste,

2.

świadczy usługi w zakresie dzierżawy gruntów,

3.

świadczy usługi wynajmu pomieszczeń w siedzibach Gminy,

4.

świadczy usługi wynajmu lokali komunalnych (wynajmu lokali użytkowych),

5.

dokonuje odpłatnego zbycia mienia komunalnego,

6.

świadczy usługi związane z cmentarzem komunalnym.

Ponadto, Miasto wykonuje czynności, które w świetle regulacji podatku VAT, podlegają zwolnieniu z opodatkowania, tj.:

1.

wynajmuje lokale komunalne na cele mieszkaniowe,

2.

zbywa określone mienie komunalne.

Z tytułu osiągania ww. przychodów, Miasto występuje w charakterze podatnika VAT, odprowadzając podatek należny zgodnie z zasadami ogólnymi wskazanymi w ustawie o podatku VAT.

W konsekwencji Miasto wykonuje jednocześnie:

1.

czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych,

2.

czynności, które w świetle regulacji VAT podlegają zwolnieniu od podatku VAT,

3.

a także czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

W latach 2012-2013 miasto dokonało przebudowy oraz modernizacji targowiska miejskiego w XXX (dalej: "Inwestycja"). W ramach przedmiotowej Inwestycji Miasto dokonało:

1.

gruntownej przebudowy kanalizacji deszczowej zlokalizowanej na terenie targowiska,

2.

gruntownej przebudowy nawierzchni drogowej tj. powierzchni dróg wewnętrznych, powierzchni chodników, powierzchni płyty targowiska, powierzchni parkingów, powierzchni trawników oraz wykonało oznakowanie pionowe,

3.

gruntownej przebudowy oświetlenia ulicznego tj. zamontowało kompletne słupy oświetleniowe z oprawami,

4.

gruntownej przebudowy ogrodzenia targowiska,

5.

gruntownej przebudowy stanowisk kupieckich,

6.

gruntownej przebudowy budynku sanitarnego,

7.

wyposażenia targowiska miejskiego w ławki, stojaki rowerowe, gazony, śmietniki, kosze na śmieci, pojemniki do segregacji odpadów, tablicę informacyjną oraz tablicę ogłoszeń.

Inwestycja została dofinansowana w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, a podatek VAT w przypadku dofinansowania Inwestycji nie był kosztem kwaliflkowanym.

Wnioskodawca podkreślił, że Inwestycja, pomimo podziału na kilka środków trwałych (których przyjęcie zostało udokumentowane kilkoma dokumentami OT) stanowi jedną nierozłączną całość tj. zmodernizowane targowisko miejskie. Podział Inwestycji na kilka środków trwałych był konsekwencją zastosowania odmiennych stawek amortyzacyjnych dla różnych aktywów wytworzonych w ramach Inwestycji (z kolei obowiązek zastosowania różnych stawek wynikał zarówno z przepisów ustawy o rachunkowości, jak również ze zobowiązań Wnioskodawcy względem instytucji współfinansującej Inwestycję).

Wszystkie faktury dokumentujące zakup towarów oraz usług związanych z Inwestycją zostały wystawione na Gminę Miejską. Inwestycja została oddana do użytkowania w styczniu 2013 r. i dotychczas Wnioskodawca nie dokonał odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów oraz usług związanych z Inwestycją.

Inwestycja jest przedmiotem umowy dzierżawy zawartej pomiędzy Miastem a spółką miejską (Sp. z o.o. - dalej: "Spółka"), z tytułu której, Miasto odprowadza podatek VAT należny i wystawia faktury. Co więcej, Miasto już na etapie modernizacji targowiska miejskiego planowało, że przedmiotowa Inwestycja w całości będzie wykorzystywana do wyżej wymienionych czynności opodatkowanych.

Podsumowując, Miasto od momentu oddania Inwestycji w użytkowanie wykorzystuje i w dalszym ciągu zamierza wykorzystywać przedmiotową Inwestycję do prowadzenia transakcji podlegających opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Miasto ma prawo do odliczenia całej kwoty podatku VAT wykazanej na fakturach związanych z realizacją Inwestycji opisanej w stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia całej kwoty podatku VAT wykazanej na fakturach związanych z realizacją Inwestycji opisanej w stanie faktycznym.

Uzasadniając prezentowane stanowisko Wnioskodawca stwierdził, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Z kolei w myśl art. 86 ust. 2 ustawy o podatku VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, co do zasady, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Biorąc pod uwagę brzmienie wyżej wymienionych przepisów, należy zatem uznać, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów (udokumentowanych fakturami VAT) z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym związek ten bez wątpienia ma miejsce i ma charakter bezpośredni.

W opinii Miasta, na podstawie wspomnianego art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, Miasto, dzierżawiąc Inwestycję na rzecz Spółki, a więc dokonując sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, jest uprawnione do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją Inwestycji.

Co więcej, zdaniem Wnioskodawcy wartym podkreślenia jest fakt, iż powyższe stanowisko zostało wielokrotnie potwierdzone w wydawanych przez Ministra Finansów interpretacjach podatkowych.

Przykładowo, w interpretacji z dnia 29 maja 2013 r. (sygn. IPPP2/443-371/13-2/AO) Minister Finansów uznał, że "zakup niniejszej nieruchomości dokonany został z zamiarem przeznaczenia przedmiotowej nieruchomości do wykonywania czynności opodatkowanych, bowiem jak wskazuje Wnioskodawca, już w chwili nabycia zamiarem Gminy było przeznaczenie nieruchomości na cele komercyjne. Mając zatem na uwadze przywołane uregulowania na tle przedstawionej treści wniosku stwierdzić należy, że Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej nabycie (...)".

Co więcej, Minister Finansów w interpretacji z dnia 17 czerwca 2013 r. (sygn. ITPP1/443-305/13/KM) zawarł podobne stanowisko, stwierdzając, że: "W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych."

Zagadnienie, analogiczne do poruszanego w niniejszym wniosku, rozpatrywane było również przez Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu. Poruszana sprawa dotyczyła jednostki samorządu terytorialnego, której organ podatkowy odmówił prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na budowę sieci kanalizacyjnej.

W wydanym w dniu 7 lipca 2010 r. orzeczeniu (sygn. I SA/Wr 235/10), sąd stwierdził, iż "niezwłoczne odliczenie podatku przysługuje zarówno wtedy, gdy nabyte towary i usługi, przy których naliczono podatek, posłużą podatnikowi do wykonania czynności opodatkowanych w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał fakturę, jak i wtedy, gdy wykorzystanie tych towarów i usług nastąpi faktycznie w przyszłych okresach, w tym także w przypadku nabycia zmierzającego do wytworzenia środków trwałych, angażowanych następnie do realizacji działalności opodatkowanej".

Biorąc pod uwagę literalne brzmienie przepisów ustawy o podatku VAT, jak również powołany przez Miasto wyrok oraz interpretacje indywidualne, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, iż w przypadku, gdy zakupy dokonywane są z zamiarem późniejszego ich wykorzystywania do działalności opodatkowanej, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy wskazanych zakupach.

Podsumowując przedstawione we wniosku argumenty stwierdzono, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca poniósł wydatki związane z realizacją Inwestycji, która następnie służy wyłącznie do działalności opodatkowanej, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całej kwoty podatku VAT naliczonego przy zakupach związanych z Inwestycją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia a w przypadku zdarzenie przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl