ITPP1/443-844/11/TS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-844/11/TS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystanych do ogrodzenia pól uprawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystanych do ogrodzenia pól uprawnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca przeglądając dokumentację, zwrócił uwagę na brak odliczenia podatku naliczonego za zakup materiałów i usług na ogrodzenie pól uprawnych rolników zamieszkałych na terenie koła. Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku VAT z tytułu sprzedaży tusz oraz organizacji polowań dewizowych. Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca jest dzierżawcą obwodu łowieckiego, na obszarze którego znajdują się pola uprawne. Zgodnie z art. 46 ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie, dzierżawca obwodu łowieckiego obowiązany jest do wynagradzania szkód, wyrządzanych przez zwierzynę w uprawach i płodach rolnych. W związku z tym, iż w roku gospodarczym 2009/2010 zapłacono wysokie odszkodowania za szkody wyrządzone przez zwierzynę, zarząd podjął decyzję o ogrodzeniu pól. W porozumieniu z rolnikami, posiadającymi pola uprawne i łąki na terenie dzierżawionego przez Wnioskodawcę obwodu, ustalono, iż Wnioskodawca zakupi słupki, a rolnicy siatkę i wspólnie ogrodzą narażone na szkody pola. Poza tym Wnioskodawca zakupił "pastuchy elektryczne" wraz z zasilaczami i drutem w celu odstraszania i odgradzania zwierzyny od pól uprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zakupując materiały i usługi oraz "pastuchy elektryczne" wraz z osprzętem (zasilacze, drut) w celu ogrodzenia pól uprawnych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakupy materiałów i usług w celu ogrodzenia pól pozostają w związku ze sprzedażą opodatkowaną, a tym samym dają prawo do odliczenia podatku VAT przy ich nabyciu.

Działalność koła łowieckiego, jak wskazał Wnioskodawca, jako ogniwa organizacyjnego Polskiego Związku Łowieckiego, uregulowana została w ustawie z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie. Przepisy tej ustawy wskazują, iż głównym celem działania koła łowieckiego jest prowadzenie gospodarki łowieckiej, tj. działalności w zakresie ochrony, hodowli i pozyskiwania zwierzyny poprzez odstrzały redukcyjne. Jednocześnie ustawa nakłada na koło łowieckie szereg obowiązków, w tym konieczność pokrywania strat w uprawach rolnych, poprzez wypłatę odszkodowań. Zatem, aby koło łowieckie mogło pozyskiwać zwierzynę i następnie ją sprzedawać, musi również dokonywać wydatków, do których zobowiązują go przepisy ustawy - Prawo łowieckie. Pomimo tego, iż działalność koła łowieckiego ma charakter instytucji non-profit, powinno się ono kierować zasadami racjonalnego gospodarowania. Ogrodzenie pól uprawnych ma na celu zmniejszenie wydatków na odszkodowania, a tym samym zwiększenie środków finansowych koła łowieckiego, które z kolei przeznaczone będą na prowadzenie gospodarki łowieckiej, w tym m.in. na ochronę i dokarmianie zwierzyny. Takie działania w rezultacie przyczyniają się do wzrostu populacji zwierzyny łownej, a tym samym w procesie długofalowym do zwiększenia ilości odstrzałów redukcyjnych, a co za tym idzie również sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku VAT z tytułu sprzedaży tusz oraz organizacji polowań dewizowych. Działalność Wnioskodawcy uregulowana została w ustawie z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie, z której wynika, iż głównym celem działania jest prowadzenie gospodarki łowieckiej, tj. działalności w zakresie ochrony, hodowli i pozyskiwania zwierzyny poprzez odstrzały redukcyjne. Jednocześnie powołana ustawa nakłada na Wnioskodawcę szereg obowiązków. Wnioskodawca jako dzierżawca obwodu łowieckiego, na obszarze którego znajdują się pola uprawne, zgodnie z art. 46 ww. ustawy - Prawo łowieckie, obowiązany jest do wynagradzania szkód, wyrządzanych przez zwierzynę na tych polach. W związku z tym, że w latach poprzednich zapłacono wysokie odszkodowania za szkody wyrządzone przez zwierzynę, Wnioskodawca w porozumieniu z zainteresowanymi rolnikami podjął decyzję o ogrodzeniu pól. Wnioskodawca zakupił słupki, "pastuchy elektryczne" wraz z osprzętem (zasilacze, drut).

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano - ogrodzenie pół uprawnych, w związku z którym dokonano zakupu materiałów i usług, będzie wykorzystywane w działalności Wnioskodawcy, istnieje w rozpatrywanym przypadku związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Należy zauważyć, iż ogrodzenie, o którym mowa we wniosku, niewątpliwie ułatwi działalność Wnioskodawcy (zmniejszenie wydatków na odszkodowania dla rolników), poprawi warunki funkcjonowania koła łowieckiego i przyczyni się do zwiększenia sprzedaży opodatkowanej poprzez wzrost populacji zwierzyny, a tym samym wzrost ilości odstrzałów redukcyjnych i ilości sprzedawanych tusz.

Wobec powyższego, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zakupionych towarów i usług na zasadach przewidzianych w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ww. wydatki mają związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl