ITPP1/443-829b/08/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-829b/08/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2008 r. (data wpływu 25 września 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. opodatkowania czynności wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci składników materialnych i niematerialnych do nowo utworzonej spółki z o.o. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. opodatkowania czynności wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci składników materialnych i niematerialnych do nowo utworzonej spółki z o.o.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzącą działalność gospodarczą w oparciu o wpis do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd w B. Wydział Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem (...). Głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż hurtowa zboża, nasion i pasz dla zwierząt, wyrobów chemicznych, maszyn i urządzeń rolniczych oraz sprzedaż detaliczna nasion, nawozów i wyrobów chemicznych, a także rolnictwo obejmujące uprawę gruntów rolnych.

Spółka jest właścicielem nieruchomości rolnych, na których prowadzone są uprawy:

1.

oznaczonej numerem geodezyjnym o pow. 85,89 ha, położonej w miejscowości P., gmina Z.,

2.

oznaczonych numerami geodezyjnymi 405 oraz 1028/1, 1028/11 i 1026/64 (zabudowana budynkami gospodarczymi - chlewniami) o łącznej powierzchni 232,1516 ha, położonych w miejscowości R., gmina Z., (łącznie obszar tych nieruchomości wynosi 318,0416 ha).

Na więcej niż połowie ww. obszaru Spółka prowadzi uprawy rolne samodzielnie, a na obszarze o powierzchni 160,04 ha (obejmującym spośród ww. działek działki oznaczone numerami 405, 1028/1, 1028/11 i 231) uprawy te prowadzone są przez dzierżawcę tych gruntów - "G" Sp. z o.o. Umowa dzierżawy będąca podstawą tego stosunku prawnego rozwiązuje się z dniem 30 listopada 2008 r. Od tego momentu powołana część nieruchomości nie będzie znajdowała się w posiadaniu zależnym jakiegokolwiek podmiotu. "G" Sp. z o.o. dzierżawi także ww. budynki gospodarcze - chlewnie, który to stosunek prawny także zakończy się z dniem 30 listopada 2008 r.

Działalność w zakresie upraw rolnych Wnioskodawca prowadzi przy użyciu maszyn i urządzeń takich jak: ciągnik Ursus 1222, ciągnik Ursus 1224, ciągnik TD95 oraz ładowacz czołowy, kombajn Typ CS660 oraz heder do kombajnu, brona talerzowa, przyczepa samowyładowcza HL8011, zaprawiarka.

Natomiast na wyposażenie dzierżawionych dotychczas chlewni usytuowanych na nieruchomości oznaczonej numerem składają się: paszociągi - 2 sztuki, poidła smoczkowe - 14 sztuk, automaty paszowe - 42 sztuki.

Powołane powyżej nieruchomości oraz maszyny i urządzenia stanowią - w ocenie Wnioskodawcy - zorganizowaną część przedsiębiorstwa Spółki. Możliwe jest wyodrębnienie przychodów osiąganych z tych składników oraz kosztów ponoszonych na ich osiągnięcie. W ewidencji księgowej Wnioskodawcy wyodrębnione są konta do ewidencji przychodów, kosztów produkcji oraz kosztów rodzajowych dotyczących produkcji rolnej. Tego rodzaju ewidencja zdarzeń gospodarczych pozwala na przyporządkowanie do opisanego majątku Spółki oraz opisanej działalności przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań.

Spółka rozważa możliwość wniesienia wyżej opisanych składników majątkowych wraz ze związanymi z nimi prawami i zobowiązaniami (tj. zorganizowanej części przedsiębiorstwa), jako wkładu niepieniężnego do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która zostanie utworzona przez Wnioskodawcę. Nowo utworzona spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będzie prowadziła działalność w zakresie produkcji rolnej, natomiast Wnioskodawca prowadzenia takiej działalności zaprzestanie.

W uzupełnieniu z dnia 7 listopada 2008 r. wskazano, iż opisany we wniosku zespół składników materialnych i niematerialnych wraz z zobowiązaniami nie ma formy wydziału lub działu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie organizacyjne nie ma formy ściśle wyodrębnionej pod względem formalnym, np. poprzez odpowiednie zapisy w dokumentach wewnętrznych Spółki, np. w regulaminach. Jednak w odniesieniu do opisywanych składników majątku Wnioskodawcy, są one wyodrębnione w istocie jako gospodarstwo rolne. Wyodrębnienie to, biorąc pod uwagę pozostały przedmiot działalności Jednostki, jest widoczne i ma pod względem organizacyjnym postać przedsiębiorstwa. Jest więc - zdaniem Wnioskodawcy - wyodrębnione organizacyjnie ze Spółki.

Składniki, które mają być wnoszone jako wkład niepieniężny do nowo utworzonej spółki, są przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych. Właśnie przy wykorzystaniu tych składników Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji rolnej.

Zespół takich składników, może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, które realizuje obecnie istniejące przedsiębiorstwo.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy opisane w zdarzeniu przyszłym składniki materialne i niematerialne, wnoszone jako wkład niepieniężny do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, będą stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a więc będą zwolnione na mocy art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, z podatku od towarów i usług.

2.

Czy przyjmując, iż opisane w zdarzeniu przyszłym składniki materialne i niematerialne nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wniesienie ich, jako wkładu niepieniężnego będzie zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy wniesienie do nowo utworzonej spółki z o.o. wkładu niepieniężnego obejmującego ww. składniki materialne oraz prawa i zobowiązania będzie wyłączony z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy. Wniesienie wkładu należy uznać za transakcję zbycia w rozumieniu powołanego przepisu, w ramach tej czynności dochodzi bowiem do przeniesienia na nową spółkę prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel.

Po to, aby transakcja zbycia korzystała z wyłączenia z przepisów ustawy o podatku nie musi obejmować wszystkich składników wchodzących w skład przedsiębiorstwa. Może ona dotyczyć także przeniesienia części przedsiębiorstwa, pod warunkiem, iż część ta jest funkcjonalnie wyodrębniona w przedsiębiorstwie tj. pozwala na realizację określonych zadań gospodarczych, bez potrzeby wyodrębnienia jej w formie oddziału lub wydziału, część ta umożliwia także samodzielne prowadzenie przedsiębiorstwa przez spółkę, na którą zostanie przeniesiona. Jak wskazywano powyżej prawidłowa wykładnia powołanego przepisu nie utożsamia pojęcia przedsiębiorstwa z wymogiem samodzielnego sporządzania bilansu i przyjmowaniem przez daną część przedsiębiorstwa formy oddziału lub wydziału. Powołano w tym miejscu wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 lutego 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 934/07.

W ocenie Wnioskodawcy argumentacja stanowiska, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania z mocy art. 6 pkt 1 tej ustawy także do transakcji zbycia mającej za przedmiot część przedsiębiorstwa umożliwiającą prowadzenie niezależnej działalności gospodarczej, wymaga odwołania się do definicji pojęcia "przedsiębiorstwo", której przepisy prawa podatkowego nie definiują, dlatego też koniecznym jest posłużenie się definicją przedsiębiorstwa zawartą w art. 55 1 Kodeksu cywilnego.

Powołany przepis nadaje pojęciu "przedsiębiorstwo" znaczenie przedmiotowe tj. zespołu składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych. Istotne znaczenie w definicji przedsiębiorstwa ma element funkcjonalny, bowiem poszczególne składniki majątku staną się przedsiębiorstwem, jeżeli połączy je funkcja jaką łącznie mogą spełnić - realizować określone zadania gospodarcze.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, przedsiębiorstwo nie może być utożsamiane z całością majątku danego podmiotu, natomiast każdy zespół składników majątkowych dający się wyodrębnić poprzez funkcjonalne powiązanie polegające ma przydatności do realizacji określonego działania gospodarczego - bez względu na organizacyjne wyodrębnienie w postaci zakładu czy też oddziału - będzie przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 55 1 k.c.

W związku z tym użyte w art. 6 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie "przedsiębiorstwo" obejmuje każdy zespół składników materialnych i niematerialnych służących do realizacji określonych zadań gospodarczych, bez względu na to, że obejmuje jedynie część majątku określonego podmiotu, dlatego też wyłączenie z opodatkowania następuje nie tylko, gdy składniki majątkowe stanowią zakład (oddział) samodzielnie sporządzający bilans.

W ocenie Wnioskodawcy powyższa prawidłowa wykładnia nie utożsamia możliwości zastosowania zwolnienia "wyłącznie z wymogiem" samodzielnego sporządzania bilansu i przyjmowaniem przez wyodrębnione składniki materialne i niematerialne postaci oddziału lub zakładu.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Spółki nie budzi wątpliwości, ze ww. zestaw składników materialnych i niematerialnych służących prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie (produkcji rolnej) stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 1 k.c. - jest on przecież wyodrębniony funkcjonalnie, służy realizacji określonych zadań gospodarczych. możliwe jest przyporządkowanie temu zestawowi składników określonych zdarzeń gospodarczych, przychodów osiąganych dzięki tym składników oraz wydatków poniesionych na ich osiągnięcie. dzięki wydzielonym składnikom materialnym spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, do której zostanie wniesiony aport, będzie zdolna do prowadzenia samodzielnie działalności gospodarczej w zakresie produkcji rolnej. pozwoli to na utworzenie nowego przedsiębiorstwa zdolnego do samodzielnego prowadzenia zamierzonej działalności gospodarczej,

Zdaniem Wnioskodawcy powołującego się na przepis § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wniesienie przez spółkę do nowotworzonej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, ww. składników materialnych oraz praw i zobowiązań, będzie zwolnione od podatku od towarów i usług. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, a także inne przepisy podatkowe, nie definiują pojęcia wkładu niepieniężnego (aportu), w związku z czym należy odwołać się do rozumienia tego pojęcia na gruncie przepisów Kodeksu spółek handlowych. Zgodnie z poglądami doktryny (np. A. Kidyba, Kodeks spółek handlowych, komentarz) wkładem niepieniężnym czyli aportem jest prawo, które ma określoną wartość majątkową, jest realne, może być wydzielone z majątku wspólnika i może być przeniesione ma spółkę w celu pokrycia wartości udziałów przysługujących wspólnikowi, tworzących kapitał zakładowy. Należy przyjąć, iż aportem mogą być prawa rzeczowe, prawa obligacyjne, prawa majątkowe na dobrach niematerialnych, własność przedsiębiorstwa, czy też części przedsiębiorstwa. Przytoczona definicja wskazuje, iż ww. składniki, stanowiące część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy mogą być wkładem niepieniężnym, w związku z tym wniesienie ich do nowo utworzonej spółki z ograniczoną będzie zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie ww. przepisu rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przez dostawę towarów rozumie się również - zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy - przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcji zbycia", należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów", w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji pojęcia "przedsiębiorstwo", dlatego należy posłużyć się definicją zawartą w art. 55 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), zgodnie z którym przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności: oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa), własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości, prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych, wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne, koncesje, licencje i zezwolenia, patenty i inne prawa własności przemysłowej, majątkowe prawa autorskie i pokrewne, tajemnice przedsiębiorstwa oraz księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich, jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak aby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, winien być on interpretowany ściśle, co oznacza, że ma on zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Powyższa definicja opisuje przedsiębiorstwo w ujęciu przedmiotowym jako zespół niematerialnych i materialnych składników stanowiący przedmiot prawa w szerokim znaczeniu.

Przedsiębiorstwo jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, iż najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, iż zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 55 2 Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych. Przepis ten odgrywa szczególnie istotną rolę, gdyż konstytuuje on zasadę, iż przedsiębiorstwo może stanowić przedmiot obrotu prawnego jako jednolita całość.

Z przedmiotowego wniosku o udzielenie interpretacji wynika, iż w skład wnoszonego wkładu niepieniężnego wejdzie część majątku trwałego Spółki w postaci nieruchomości gruntowych oraz budynków, urządzeń i maszyn służących do działalności w zakresie upraw rolnych, stanowiących jeden z wielu przedmiotów (rodzajów) działalności Wnioskodawcy, wraz ze związanymi z nimi prawami i zobowiązaniami. Wnioskodawca ten zespół składników materialnych i niematerialnych nazywa "zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa".

W świetle komentowanych wyżej przepisów Kodeksu cywilnego, brak jest podstaw do stwierdzenia, iż mamy do czynienia ze zbyciem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55 1 Kodeksu cywilnego.

Ustawodawca wyłączył z opodatkowania - obok zbycia całego przedsiębiorstwa - jedynie transakcję mającą za przedmiot zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wymienione we wniosku składniki, które mają zostać wniesione aportem do spółki z o.o., nie mają formy wydziału lub działu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie organizacyjne nie ma formy ściśle wyodrębnionej pod względem formalnym, np. poprzez odpowiednie zapisy w dokumentach wewnętrznych Spółki, np. w regulaminach.

Wnioskodawca podkreśla, iż zespół tych składników działa - w istocie - jako gospodarstwo rolne, a wyodrębnienie tych składników związane jest z pozostałym przedmiotem działalności. Jednakże, wyodrębnienie to nie jest dokonane formalnie, gdyż - co należy podkreślić - nie ma ono odzwierciedlenia w strukturze Spółki.

Wobec tego, wymienione przez Wnioskodawcę składniki nie będą posiadały na dzień wnoszenia aportem cech wymienionych w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług i dlatego nie mieszczą się w pojęciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W tym miejscu wskazać należy, iż stanowisko odnośnie nieuznania wnoszonych składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zgodne ze stanowiskiem zawartym w interpretacji indywidualnej wydanej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych znak ITPB3/423-519/08/AW.

Ze względu na to, iż w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia ani ze zbyciem przedsiębiorstwa, ani ze zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa - brak jest podstaw do zastosowania wyłączenia, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie wskazać należy, iż zgodnie z § 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) w okresie do dnia 31 marca 2009 r. w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego może być stosowane zwolnienie od podatku.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę wniesienie aportem do nowo powstałej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością składników materialnych i niematerialnych niestanowiących zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie stanowiło odpłatną dostawę towarów w rozumieniu przytoczonego art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przez dostawę, o której mowa w ww. przepisie, rozumie się bowiem przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Biorąc pod uwagę opisane zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że czynność wniesienia aportu do spółki prawa handlowego będzie czynnością zwolnioną od podatku (w okresie do dnia 31 marca 2009 r.), jednak nie na podstawie wskazanego przez Wnioskodawcę § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r., lecz na podstawie § 38 powołanego wyżej rozporządzenia obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r.

Końcowo stwierdzić należy, iż powołany przez Spółkę we wniosku wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 76 lutego 2008 r. III SA/Wa 934/07 nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Stosownie bowiem do art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) orzeczenia sądowe są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl