ITPP1/443-827/08/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-827/08/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2008 r. (data wpływu 24 września 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi związane z udrażnianiem i oczyszczaniem sieci kanalizacyjnej oraz momentu powstania obowiązku podatkowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi związane z udrażnianiem i oczyszczaniem sieci kanalizacyjnej oraz momentu powstania obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka posiada specjalistyczny samochód tzw. WUKO, który na zlecenie podmiotów gospodarczych udrażnia i oczyszcza sieć kanalizacyjną w celu swobodnego przepływu ścieków. Spółka nie zawiera umów ze zleceniodawcami, a po realizacji wyżej opisanej usługi wystawia wszystkim zleceniodawcom faktury VAT z 14-dniowym terminem płatności. Ponadto Spółka wskazuje, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jak dla wskazanej usługi powinna być stosowana stawka podatku

.

2.

Jaki wynika dla tej usługi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług

.

Zdaniem Spółki usługi oczyszczania i udrażniania kanalizacji, podlegają opodatkowaniu według stawki 7%. Spółka wskazuje, iż usługi są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 90.01.20-00.00, a zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy w poz. 153 znajdują się usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwienia odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (PKWiU 90.0), dla których przypisana jest stawka 7%.

W opisanym przypadku obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19 ust. 13 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tego tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określa przepis art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, przepisów wykonawczych do niej, a także pozostałych ustaw zawierających regulacje w zakresie podatku od towarów i usług ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Stosownie do treści art. 41 ust. 2 cytowanej ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycji 153 załącznika wymieniono usługi o symbolu PKWiU - 90.0 tj. usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne.

Identyfikacja towarów i usług dla potrzeb stosowania stawek i zwolnień podatkowych następuje poprzez odwołanie się do klasyfikacji statystycznej. Zgodnie z brzmieniem § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) - do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, o której mowa w § 3, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r.

W przypadku trudności związanych z ustaleniem właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć dany wyrób lub usługę, opinię klasyfikacyjną wydają wyłącznie upoważnione do tego odpowiednie organa statystyczne. Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.) do zadań Prezesa GUS należy m.in. interpretacja standardowych klasyfikacji, nomenklatur i definicji podstawowych kategorii (...).Tryb wydawania opinii klasyfikacyjnych został określony w Komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 87). Zgodnie z zarządzeniem nr 5 z dnia 5 listopada 2002 r. (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 67) Prezes GUS postanowił, że od 1 stycznie 2003 r. do wydawania opinii interpretacyjnych podstawowych standardów klasyfikacyjnych (PKWiU, PKOB, PCN) właściwy jest tylko jeden organ statystyczny - Urząd Statystyczny w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, ul. Suwalska 29, 93 - 176 Łódź.

W art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca zawarł ogólną zasadę dotyczącą momentu powstania obowiązku podatkowego, w myśl której obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Natomiast, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, to zgodnie art. 19 ust. 4 cyt. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

W przypadku kiedy przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, to zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Stosownie do § 14 cyt. rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2.

Jednak od tej zasady przewidziano szereg wyjątków, określających w sposób odmienny - szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu:

a.

dostaw energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego,

b.

świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 18,

c.

świadczenia usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU 41.00.2) oraz w zakresie gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU 90.0).

W kontekście brzmienia powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, iż aby obowiązek podatkowy powstał z chwilą upływu terminu płatności, termin ten musi wynikać z pisemnej umowy właściwej dla rozliczeń z tytułu danej usługi lub dostawy. Zatem, jeżeli opisane usługi nie są świadczone na podstawie umowy zawartej na świadczenie tych usług, z której wynika termin płatności, obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka na zlecenie podmiotów gospodarczych udrażnia i oczyszcza sieć kanalizacyjną w celu swobodnego przepływu ścieków. Usługi oczyszczania i udrażniania kanalizacji są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU - 90.01.20-00.00, a więc mieszczą się w poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka nie zawiera umów pisemnych ze zleceniodawcami, a po realizacji wyżej opisanej usługi wystawia wszystkim zleceniodawcom faktury VAT, w których jest określony termin płatności za wykonaną usługę (14 dni).

A zatem, o ile wskazana klasyfikacja statystyczna dla usług oczyszczania i udrażniania kanalizacji (PKWiU - 90.01.20-00.00) jest prawidłowa, to takie świadczenie usług, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług jest opodatkowane stawką podatku w wysokości 7%.

Natomiast obowiązek podatkowy z powodu braku umowy między stronami o świadczenie usług udrażniania i oczyszczania sieci kanalizacyjnej powstaje na zasadach ogólnych, a więc z chwilą wykonania usługi, a w przypadku potwierdzenia usługi fakturą z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wykonania usługi.

Jednocześnie wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o przedstawione w stanie faktycznym grupowanie statystyczne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl