ITPP1/443-826a/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-826a/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2009 r. (data wpływu 7 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 5 listopada 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług polegających na udostępnianiu sali zabaw dla dzieci oraz usług opieki nad dziećmi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 5 listopada 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. opodatkowania usług polegających na udostępnianiu sali zabaw dla dzieci oraz usług opieki nad dziećmi.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Prowadzi Pani działalność gospodarczą sklasyfikowaną wg PKD 92.72.Z - działalność rekreacyjna pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana, oraz wg PKD 85.32.C - pomoc społeczna pozostała bez zakwaterowania. W ramach tej działalności prowadzi Pani salę zabaw dla dzieci - konstrukcja sprawnościowo-ruchowa z przeszkodami i zjeżdżalniami do basenu z piłeczkami. Oprócz tego dzieci mogą korzystać z trampoliny oraz sali wyposażonej w zabawki. Bilety wstępu są wydawane przy wejściu na plac na określony czas (np. jedną godzinę). Usługi w zakresie prowadzenia Sali zabaw dla dzieci są sklasyfikowane według PKWiU 92.72 - usługi rekreacyjne pozostałe. Jako czynny podatnik podatku od towarów i usług powyższą działalność rozlicza Pani jako usługi rekreacyjne pozostałe wyłącznie w zakresie wstępu, stosując 7% stawkę podatku na podstawie poz. 159a załącznika nr 3 do ustawy. Zamierza Pani zajmować się dodatkowo opieką nad dziećmi oraz organizowaniem ferii zimowych. Rodzice będą zostawiać swoje dzieci pod opiekę na określony czas, będą wydawane bilety wstępu zgodnie z cennikiem. Dzieci będą korzystać z placu zabaw i innych organizowanych zajęć, np. gry, zabawy, malowanie itp. Opieka nad dziećmi pozostawionymi na placu zabaw przez rodziców na określony czas jest sklasyfikowana wg PKWiU 85 - usługi w zakresie zdrowia i opieki społecznej. Usługi te zamierza Pani rozliczać według 7% stawki podatku od towarów usług na podstawie poz. 152 załącznika nr 3 do ustawy, jako usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy za bilety wstępu na salę zabaw prawidłowa jest stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

2.

Czy do usług opieki nad dziećmi prawidłowa będzie stawka w wysokości 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, rozliczanie usług w zakresie wstępu na salę zabaw podlega opodatkowaniu według 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie 159a załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Także usługi opieki nad dziećmi, bawiącymi się na placu zabaw również podlegają opodatkowaniu 7% stawką na podstawie poz. 152 załącznika nr 3 do ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik.

Należy wskazać, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze. zm).

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jak wynika z zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W pozycji nr 152 załącznika nr 3 do ustawy zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 85 - usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej - wyłącznie świadczone przez instytucje, których usługi te nie są zwolnione od podatku, a w poz. 159a tego załącznika wymienione zostały usługi objęte symbolem PKWiU ex. 92.72 - usługi rekreacyjne pozostałe - wyłącznie w zakresie wstępu.

Natomiast stosownie do treści art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika nr 4 zostały wymienione jako zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex 85.2).

Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka podatku od towarów i usług lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Podkreślić również należy, iż, poza usługami weterynaryjnymi, ustawodawca nie wyszczególnił żadnych usług w zakresie ochrony zdrowia, dla których zwolnienie to nie miałoby zastosowania.

W dziale 85 Polskiej Klasyfikacji Usług z dnia 18 marca 1997 r. zostały wymienione usługi w zakresie opieki wychowawczej i społecznej bez zakwaterowania (85.32), w tym usługi dziennej opieki wychowawczej i społecznej dla dzieci, z wyjątkiem dzieci upośledzonych (85.32.11-00).

Z przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi salę zabaw dla dzieci wyposażoną w różne sprzęty sprawnościowo-ruchowe i zabawki. Usługa jest realizowana poprzez udostępnianie biletów wstępu i jak wskazuje Wnioskodawca mieści się w grupowaniu PKWiU 92.72. Ponadto, Wnioskodawca zamierza organizować ferie zimowe z opieką nad dziećmi pozostawionymi przez rodziców na określony czas. Wnioskodawca wskazał, iż czynności te objęte są według grupowania PKWiU 85.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi rekreacyjne realizowane poprzez sprzedaż biletów wstępu na salę zabaw dla dzieci, przy założeniu, że przez zostały one prawidłowo zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.72 "usługi rekreacyjne pozostałe", jako wymienione pozycji 159a załącznika nr 3 do ustawy, na podstawie przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku.

Natomiast planowane usługi w zakresie organizacji ferii i opieki nad dziećmi, przy założeniu że zostały prawidłowo zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 85 "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej" i nie należą do innego grupowania, jako wymienione w poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, objęte są zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy. Stąd, stanowisko Wnioskodawcy uznano jako nieprawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że organ wydający interpretację indywidualną, nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Tak więc to podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. Zatem tut. organ podatkowy nie dokonywał oceny poprawności przedstawionych przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznych, w związku z czym, niniejszej odpowiedzi udzielono przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 wymienionej ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 powołanej ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 powołanej ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl