ITPP1/443-820/13/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-820/13/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2013 r. (data wpływu 19 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427). Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, aktywizującym społeczność.

J. to wieś położona na pograniczu........... w województwie........, w powiecie.........., w gminie............ - w obszarze oddziaływania Lokalnej Strategii Rozwoju LGD "...........". Wieś jest siedzibą sołectwa, w skład którego wchodzą również miejscowości.......... Wieś zamieszkiwana jest przez........ osób. Poza świetlicą wiejską, która udostępniana jest mieszkańcom, w okolicy nie ma obiektu, który można wykorzystywać do celów rekreacyjno-wypoczynkowych. W związku z powyższym Stowarzyszenie wnioskowało o pomoc finansową na realizację projektu, mającego za cel wykonanie placu rekreacyjno-wypoczynkowego oraz organizację imprezy integracyjnej dla mieszkańców wsi i okolic. W ramach projektu podjęte zostały następujące działania:

1. Ogrodzenie terenu, aby jasno wyznaczyć jego granice i zapewnić bezpieczeństwo osób, a zwłaszcza dzieci przebywających na placu. Na koszt zakupu składa się: siatka fi 2,6, oczko 6x6 - 120 m, słupek prosty rura 1,77 m, słupek narożny 1,75 m, słupek wsporny 1,75 m, furtka kpl., siatka, zasuwa, drut naciągowy fi 3,0 zn, napinacze, pręty montażowe, drut montażowy, transport, cement, żwir.

2. Zakup materiału nasadzeniowego oraz wykonanie nasadzeń - w celu zazielenienia placu rekreacyjno-wypoczynkowego zostały zakupione i nasadzone tuje szmaragdowe, które dodadzą atrakcyjności terenu.

3. Zakup grilla oraz ławostołów w celu wyposażenia powstającego placu rekreacyjno-wypoczynkowego w elementy małej infrastruktury, które pozwolą mieszkańcom na organizację imprez integracyjnych i rekreacyjnych. Zakupiona została usługa wymurowania grilla z kamienia polnego oraz ławostołów.

Na czerwiec 2013 r. planowano przeprowadzenie imprezy integracyjnej, w ramach której razem z mieszkańcami uroczyście oddano plac do użytku lokalnej społeczności oraz świętowano dzień dziecka. Podczas festynu zaproszono wszystkich do wspólnego grillowania, a także do udziału w integracyjnych konkursach dla dzieci i dorosłych. Przewidywano organizację konkursów integracyjnych, takich jak rodzinne/grupowe zawody sportowe (sztafeta, skoki w worku, taniec z balonami), konkurs na hymn miejscowości, konkurs plastyczny. Organizacja festynu zakończyła realizację projektu, która utrwalana jest w formie dokumentacji zdjęciowej. Podjęta inicjatywa stworzyła mieszkańcom warunki do wypoczynku, rekreacji, integracji i aktywnego spędzania wolnego czasu, a także zachęci ich do działania, aby wieś zaczęła "żyć pełnią życia". Najpierw wspólna praca, a potem jej efekt, czyli plac rekreacyjno-wypoczynkowy, umożliwił mieszkańcom wspólne spędzanie czasu wolnego w rodzinie oraz w ramach lokalnej społeczności. Przystosowanie placu będzie idealnym bodźcem do aktywnego wypoczynku mieszkańców, a dobry przykład festynu integracyjnego może stać się początkiem nowej tradycji lokalnej społeczności. Zaplanowane działania poprawiły także estetykę miejscowości.

Wymienione działania są spójne z przedmiotowym działaniem Stowarzyszenia, które nie otrzyma z tytułu realizacji projektów żadnych profitów, nie będzie prowadzona sprzedaż podczas festynu. Pozyskane w ramach pomocy środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagraniczenej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Niniejszy wniosek jest przedstawieniem stanu faktycznego. Realizacja wydarzenia jest w toku realizowania - projekt jest na etapie rozliczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego, związanego z wyżej wymienionymi zakupami w ramach realizacji zadania w ramach Osi 4 Leader, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów".

Stowarzyszenie wskazuje, że nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Realizacja projektu - wykonanie placu rekreacyjno-wypoczynkowego oraz organizacja imprezy integracyjnej dla mieszkańców wsi okolic, objętego PROW, nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną i dlatego też Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z tym zadaniem. Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawa - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl