ITPP1/443-816/11/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-816/11/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2011 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od roku 2008 prowadzi Pani działalność gospodarczą polegającą, na świadczeniu usług nauki pływania dla osób fizycznych, nie prowadzących działalności gospodarczej, w formie zorganizowanych kursów (PKWiU 85.51.10.0). Pomimo, iż obrót w roku 2009 i w roku 2010 przekroczył kwotę limitu 40.000 zł, sprzedaż ww. usług zwolniona była z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (poz. 29 załącznika do ww. rozporządzenia). Opłaty za kurs były przyjmowane w postaci gotówki oraz przelewów bankowych. W miesiącu kwietniu obrót przekroczył kwotę 40.000 zł W wyniku wejścia w życie nowego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. zwolnienie przedmiotowe zostało zniesione i obowiązywało tylko do dnia 30 kwietnia 2011 r., zatem od dnia 1 maja 2011 r. obowiązywała Panią rejestracja sprzedaży usług za pomocą kasy fiskalnej. Od dnia 1 maja 2011 r. opłaty za świadczone usługi przyjmowane są tylko i wyłącznie w postaci bezgotówkowej - w formie przelewu na rachunek bankowy, zawierającego dane osoby wpłacającej - jej imię, nazwisko, adres zamieszkania oraz imię i nazwisko uczestnika kursu, za którego uczestnictwo opłata została wniesiona. Prowadzona jest również odrębna ewidencja wpłat na rachunek w formie listy zawierającej dane uczestników kursu oraz wysokości wniesionych przez nich opłat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jest Pani zobowiązana do ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Wskazuje Pani, iż w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. (załącznik cz. II, sprzedaż dotyczy szczególnych czynności, poz. 37) zwalnia się z obowiązku posiadania kasy rejestrującej świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Po przekroczeniu w miesiącu kwietniu limitu obrotu zwolnionego z rejestracji na kasie fiskalnej od dnia 1 maja 2011 r. opłaty wnoszone są tylko i wyłącznie w formie bezgotówkowej w postaci przelewów na konto firmowe, a z dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji dotyczy wniesiona na rachunek opłata oraz kto jest nabywcą usługi. W związku z faktem, iż spełnia Pani dwa ww. warunki zawarte z załączniku do ww. rozporządzenia uprawniające do skorzystania ze zwolnienia, uważa Pani, że nie jest zobowiązana do instalacji kasy rejestrującej. Pani zdaniem całkowita rezygnacja z przyjmowania wpłat gotówkowych oraz ewidencja obrotów na koncie firmowym w postaci zestawienia operacji bankowych, a także prowadzenie list wpłat jest dostateczną ewidencją, która nie wymaga dodatkowego rejestrowania za pomocą kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W obecnym stanie prawnym obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 tego załącznika wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła 2).

Z objaśnień do załącznika zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług nauki pływania dla osób fizycznych, nie prowadzących działalności gospodarczej, w formie zorganizowanych kursów (PKWiU 85.51.10.0). Po przekroczeniu w miesiącu kwietniu 2011 r. limitu obrotu uprawniającego do zwolnienia od obowiązku rejestracji obrotu przy użyciu kasy fiskalnej od dnia 1 maja 2011 r. opłaty wnoszone są tylko i wyłącznie w formie bezgotówkowej w postaci przelewów na konto firmowe, a z dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji dotyczy wniesiona na rachunek opłata oraz kto jest nabywcą usługi.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, iż warunkiem zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 2 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2011 r. jest to, aby konkretna usługa została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty przy założeniu, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Wyrażenie "w całości" odnosi się do poszczególnych usług świadczonych przez podatnika.

Mając powyższe na uwadze, ma Pani prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w zakresie sprzedaży opłat za świadczone usługi, które wnoszone są tylko i wyłącznie w formie bezgotówkowej w postaci przelewów na konto firmowe, tj. w zakresie świadczeń, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy do dnia 31 grudnia 2012 r., na podstawie § 2 ust. 1 pkt 2 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r., przy założeniu, że spełni określone w nim warunki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl