ITPP1/443-811/08/11-S/KM - Ustalenie stawki podatku VAT dla sprzedaży lokalu mieszkalnego wraz z miejscem postojowym i komórką lokatorską.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-811/08/11-S/KM Ustalenie stawki podatku VAT dla sprzedaży lokalu mieszkalnego wraz z miejscem postojowym i komórką lokatorską.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 września 2010 r. sygn. akt I FSK 1637/09 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 10 stycznia 2011 r. sygn. akt I SA/Gd 1177/10 stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2008 r. (data wpływu dnia 17 września 2008 r.) uzupełnionym pismami z dnia 24 i 28 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatku VAT przy sprzedaży lokalu mieszkalnego wraz z miejscem postojowym i komórką lokatorską - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2008 r. został złożony wniosek uzupełniony pismami z dnia 24 i 28 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatku VAT przy sprzedaży lokalu mieszkalnego wraz z miejscem postojowym i komórką lokatorską.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest w trakcie realizacji inwestycji budowy zespołu 5-ciu budynków mieszkalnych wielorodzinnych "na wspólnej kondygnacji podziemnej" (PKOB 1122). Zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym w kondygnacji podziemnej znajdują się m.in. hale garażowe, które stanowią jednocześnie dojście do komórek lokatorskich, pomieszczeń pomocniczych, pomieszczeń zaplecza motoryzacyjnego i gospodarczych związanych z obsługą danego budynku.

W uzupełnieniu z dnia 24 listopada 2008 r. wskazano, iż przedmiotem planowanej transakcji jest sprzedaż przedmiotu umowy składającego się z lokalu mieszkalnego oraz udziałów w częściach wspólnych nieruchomości wraz z prawem do wyłącznego użytkowania określonych części wspólnych w postaci miejsca postojowego, komórki lokatorskiej itp. Prawo do wyłącznego użytkowania miejsca postojowego nie jest samodzielnym przedmiotem obrotu, gdyż może być nabywane i zbywane tylko łącznie z lokalem mieszkalnym. Dokumentacja i plan sprzedaży zakłada, iż wszyscy nabywcy lokali mieszkalnych mają możliwość zakupu prawa do wyłącznego korzystania z określonych części wspólnych, w tym z miejsca postojowego. Miejsca postojowe, zarówno w umowach przedwstępnych, jak i w planowanych aktach notarialnych, uznane są (i będą) za element części wspólnych nieruchomości oraz zostanie określony sposób korzystania z poszczególnych miejsc przez wszystkich właścicieli lokali mieszkalnych, ponadto miejsca postojowe nie zostaną wydzielone jako samodzielny lokal w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o własności lokali, a poszczególni nabywcy nie kupują udziału w prawie własności tego lokalu. W umowach przedwstępnych podawana jest wartość brutto przedmiotu umowy i kalkulacja czynników składających się na przedmiot umowy tj. wartość m2 lokalu mieszkalnego, ilość m2, wartość prawa do wyłącznego użytkowania określonych części wspólnych np. miejsca postojowego, komórki lokatorskiej lub zaplecza motoryzacyjnego, natomiast w aktach notarialnych będzie podana jedna wartość - wartość lokalu mieszkalnego - i wymienione prawa nabywcy ww. lokalu, w tym ewentualnie prawo do wyłącznego korzystania z określonych części wspólnych nieruchomości. Wartość przedmiotu umowy skalkulowana jest jako suma elementów składowych, tj. wartość 1m2 lokalu mieszkalnego x ilość m2, wartość prawa do wyłącznego korzystania określonych części wspólnych - miejsca postojowego, wartość prawa do wyłącznego korzystania określonych części wspólnych - komórki lokatorskiej, wartość prawa do wyłącznego korzystania określonych części wspólnych - pomieszczenia zaplecza motoryzacyjnego.

W uzupełnieniu z dnia 28 listopada 2008 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż pomieszczenia zaplecza motoryzacyjnego (nazwane tak w projekcie architektoniczno-budowlanym, będącym podstawą do wydania pozwolenia na budowę), oferowane są klientom jako prawo wyłącznego użytkowania części wspólnych zamiennie z komórkami lokatorskimi, czyli klient dokonuje zakupu przedmiotu umowy składającego się z lokalu mieszkalnego oraz udziałów w częściach wspólnych nieruchomości wraz z prawem do wyłącznego użytkowania określonych części wspólnych w postaci miejsca postojowego, komórki lokatorskiej lub w postaci miejsca postojowego, pomieszczenia zaplecza motoryzacyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować do sprzedaży lokalu mieszkalnego wraz z prawem do wyłącznego użytkowania z części wspólnej nieruchomości, tj. określonego miejsca postojowego, komórki lokatorskiej i pomieszczeniem zaplecza motoryzacyjnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego art. 41 ust. 2 oraz ust. 12 i 12a ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż lokalu mieszkalnego wraz z prawem do wyłącznego użytkowania z części wspólnych nieruchomości, tj. określonego miejsca postojowego, określonej komórki lokatorskiej i określonego pomieszczenia zaplecza motoryzacyjnego opodatkowane jest jednolitą 7% stawką VAT, właściwą dla sprzedaży obiektów budownictwa mieszkaniowego. Nie jest możliwa bowiem sprzedaż prawa do wyłącznego użytkowania części wspólnej nieruchomości (m.in. miejsca postojowego) w oderwaniu od sprzedawanego lokalu, gdyż kondygnacja nie stanowi samodzielnego lokalu użytkowego.

W interpretacji indywidualnej z dnia 18 listopada 2008 r. znak ITPP1/443-811/08/KM oceniono stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

Nie zgadzając się z treścią wydanej interpretacji, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, Spółka złożyła skargę, którą oddalono wyrokiem wydanym przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku z dnia 19 maja 2009 r. sygn. akt I SA/Gd 251/09.

Wnioskodawca kwestionując stanowisko Sądu pierwszej instancji, pismem z dnia 17 lipca 2009 r. złożył skargę kasacyjną, w wyniku której Naczelny Sądu Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 24 września 2010 r. sygn. akt I FSK 1637/09 uchylił zaskarżone rozstrzygnięcie, przekazując sprawę do ponownego rozpatrzenia Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku.

W dniu 4 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. organu prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 10 stycznia 2011 r. sygn. akt I SA/Gd 1177/10, uchylający zaskarżoną interpretację. W uzasadnieniu Sąd, powołując wiążące stanowisko wyrażone przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 24 września 2010 r. uznał, iż jeżeli wraz z prawem własności lokalu mieszkalnego przedmiotem sprzedaży będzie prawo do wyłącznego korzystania z miejsca parkingowego o konkretnej powierzchni (miejsce postojowe) lub garaż, który nie został wyodrębniony jako samodzielny lokal użytkowy i jest integralnie związany z prawem własności konkretnego lokalu mieszkalnego, to sprzedaż tego lokalu wraz z prawem do korzystania z wyodrębnionego miejsca parkingowego lub garażu znajdującego się w danym budynku (jak i poza jego obrębem, ale w ramach tej samej nieruchomości gruntowej) podlegać będzie jednej stawce podatku VAT, która jest właściwa dla lokalu mieszkalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 września 2010 r. sygn. akt I FSK 1637/09 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 10 stycznia 2011 r. sygn. akt I SA/Gd 1177/10 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl