ITPP1/443-81/09/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-81/09/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku dnia 15 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 28 stycznia 2008 r. zakupiła Pani od osoby fizycznej nieruchomość gruntową rolną o powierzchni 3,42 ha. Przedmiotowa nieruchomość jest niezabudowana, nie ma również aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Wskazaną nieruchomość podzieliła Pani na 10 mniejszych działek (numery ewidencyjne od 29/3 do 29/12).

Przedmiotowe działki:

* są zakwalifikowane w Księdze Wieczystej i oznaczone na mapach jako tereny rolne,

* nie posiadają zabudowy,

* nie były i nie są przedmiotem najmu i dzierżawy,

* nie były i nie są wykorzystywane do celów związanych z prowadzoną działalnością.

W roku 2009 i w latach następnych zamierza Pani sprzedać ww. działki. Jedną z nich zatrzyma Pani na własny użytek, a za środki otrzymane ze sprzedaży pozostałych gruntów wybuduje Pani dom.

Przedmiotowe działki stanowią składniki Pani majątku osobistego. Kupując je, nie była Pani podatnikiem VAT oraz nie prowadziła działalności gospodarczej, bądź rolniczej.

Zaznaczyła Pani również, że z dniem 12 stycznia 2009 r. przystąpiła do spółki cywilnej, która zajmuje się pośrednictwem na rynku nieruchomości i jest podatnikiem VAT. Jednakże żadnego z wymienionych gruntów nie włączyła Pani do majątku spółki, ani nie wykorzystuje do tej działalności (nadal działki pozostają tylko Pani majątkiem osobistym).

Pismem z dnia 3 kwietnia 2009 r. wyjaśniła Pani, iż działka została zakupiona w celach inwestycyjnych, jak również zaznaczyła Pani, że dla przedmiotowej nieruchomości nie istnieje studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ani nie ma decyzji o warunkach zabudowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie powyższego każdorazowa sprzedaż działki będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Pani zdaniem dokonywana w przyszłości sprzedaż działek nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę (w Pani przypadku są to grunty rolne, niezabudowane, które nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z tą definicją, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza", na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z tak określonego pojęcia działalności gospodarczej wynika, że dla celów podatku od towarów i usług nie jest konieczne, aby działalność była działalnością zarobkową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły przez podmioty gospodarcze (przedsiębiorców). Decydujące znaczenie ma częstotliwość dokonywania czynności.

Z treści opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w 2008 r. nabyła Pani nieruchomość gruntową rolną w celach inwestycyjnych. Następnie dokonała Pani podziału przedmiotowej nieruchomości na 10 mniejszych działek. Przedmiotowe grunty nie były wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, w tym rolniczej. Jedną z ww. działek przeznaczy Pani na budowę własnego domu, pozostałe zaś zamierza sprzedać.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż dostawa przedmiotowych gruntów ma niewątpliwie charakter zorganizowany i powtarzalny co oznacza, że został spełniony przez Panią warunek określony w art. 15 ustawy: "zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy". Zaznaczyć przy tym należy, że o kwestii częstotliwości wykonywanej czynności nie decyduje czasookres jej wykonania (tydzień, miesiąc, rok), ani też ilość dokonanych transakcji, tylko fakt powtarzalności określonej czynności.

Dodatkowo podkreślić należy, iż nabycie gruntu z zamiarem jego odsprzedaży, świadczy o traktowaniu przedmiotowej nieruchomości jako towaru handlowego, przesądzając tym samym o statusie Pani jako podatnika w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 1 w związku z ust. 2 ustawy. W efekcie dostawę przez Panią działek należy uznać za działalność gospodarczą, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

I tak zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Regulacja ta oznacza, że zwolnieniem przedmiotowym nie jest objęta dostawa terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, a co za tym idzie podlegają one opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług.

Jak wynika z treści opisu zdarzenia przyszłego dla terenu, na którym znajdują się niezabudowane nieruchomości nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ani studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, nie wydano również decyzji o warunkach zabudowy.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż o ile w momencie sprzedaży grunty będą nadal terenami rolnymi, tj. nie ulegnie zmianie ich przeznaczenie, wynikające z przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), to ich sprzedaż będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl