ITPP1/443-803b/08/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-803b/08/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2008 r. (data wpływu 16 września) uzupełnionym pismem z dnia 29 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2008 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 29 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca złożył w Urzędzie Pracy wniosek o dofinansowanie realizacji projektu Program Operacyjny Kapitał Ludzki pod nazwą "Bliżej pracy, bliżej społeczeństwa-aktywizacja społeczno-zawodowa osób niepełnosprawnych z Województwa", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowa o dofinansowanie projektu została podpisana dnia 19 maja 2008 r., zaś w dniu 2 czerwca 2008 r. Wnioskodawca otrzymał zaliczkowo dotację rozwojową na realizację projektu. Celem głównym projektu jest podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Projekt stworzy osobom niepełnosprawnym szansę na integrację społeczną i aktywizację zawodową, poprawę umiejętności funkcjonowania społecznego, zwiększenie zdolności komunikacyjnych, poprawę kwalifikacji zawodowych i zdobycie nowych umiejętności. W ramach projektu w utworzonym Centrum 45 osób bezrobotnych - niepełnosprawnych korzysta z usług doradcy zawodowego, psychologa i prawnika. Doradca zawodowy i prawnik są zatrudnienie na umowy zlecenia. Porady i konsultacje indywidualne prowadzone są w Centrum i za pośrednictwem Internetu. Uczestnicy szkolenia będą mogli ocenić swoje postępy i przeanalizować przyczyny niepowodzeń, będą też przygotowani do rozmów z pracodawcami. Dla uczestników projektu zorganizowane zostaną warsztaty psychologiczne w formie wyjazdowej. Wynajęty zostanie ośrodek zapewniający uczestnikom zakwaterowanie i wyżywienie. W ramach warsztatów przeprowadzone zostaną zajęcia grupowe i indywidualne. Efektem warsztatów będzie opracowanie dla każdego uczestnika Indywidualnego Planu Działania. Zadanie będą realizować trenerzy terapeuci, doradcy zawodowi i animator. Uczestnicy warsztatów otrzymają materiały szkoleniowe. Indywidualny Plan Działania będzie realizowany w trzech etapach. W I etapie osoby niepełnosprawne przez 8 tygodni będą uczestniczyć w spotkaniach Grup Rozwoju Osobistego. Raz w tygodniu odbywać się będą spotkania dla każdej z piętnasto-osobowych grupy. Zajęcia prowadzone przez trenera - terapeutę pozwolą na dalsze doświadczenie siebie jako uczestnika procesu grupowego. Dzięki zajęciom uwidocznią się i skorygują braki w umiejętnościach budowania kontaktów i więzi międzyludzkich. W II etapie realizacji Indywidualnego Planu Działania uczestnicy będą zdobywać nowe umiejętności uczestnicząc w szkoleniach zawodowych. Będą mieli do wyboru następujące szkolenia: księgowość komputerowa, nowoczesny sprzedawca-bukieciarz, wizaż i stylizacja paznokci, hafciarstwo z rzeźbiarstwem, obsługa kas fiskalnych i komputera. W III etapie zajęcia Klubu Pracy "integracja" odbywać się będą raz w tygodniu, wyposażą uczestników w umiejętności umożliwiające sprawne poruszanie się na rynku pracy takie jak: pisanie CV, autoprezentacja, techniki poszukiwania pracy. Zajęcia będzie prowadził doradca zawodowy i prawnik. Uczestnicy warsztatów szkoleniowych nie ponoszą z tego tytułu odpłatności. Koszty projektu w 100% pokryte są dotacją. Wnioskodawca wskazał także, iż od 1 maja 2008 r. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, świadczy usługi zwolnione i opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Podatek naliczony odliczany jest proporcją uzgodnioną z naczelnikiem urzędu skarbowego w wysokości 50%. Podatek od towarów i usług nie jest kosztem kwalifikowanym projektu. Powyżej wskazane usługi zakwalifikowane zostały przez Wnioskodawcę jako mieszczące się w grupowaniu usług w zakresie kształcenia PKWiU ex 80 jako zwolnione od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie odliczył naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów sfinansowanych dotacją, którą to zaliczył do przychodów zwolnionych od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W piśmie z dnia 29 października 2008 r. Wnioskodawca wskazał, iż do umowy o dofinansowanie projektu złożone zostało, jako załącznik, oświadczenie o niekwalifikalności podatku od towarów i usług, gdyż był przekonany o możliwości częściowego odliczenia podatku naliczonego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki w projekcie ujęte są w wartości netto - bez podatku od towarów i usług. W umowie o dofinansowanie projektu określone są tylko zasady dofinansowania. Wnioskodawca zajmuje się organizacją szkolenia i pozyskiwaniem środków finansowych na jego przeprowadzenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od zakupów sfinansowanych dotacją.

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia z uwagi na brak związku zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przywołanego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje co do zasady jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczeniu podlega zatem całość podatku naliczonego, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego. Istotny jest więc związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Uwzględniając stan faktyczny opisany we wniosku jak również piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, stwierdzić należy, iż z uwagi na to, że ponoszone wydatki nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Bliżej pracy, bliżej społeczeństwa-aktywizacja społeczno-zawodowa osób niepełnosprawnych z Województwa".

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienie zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl