ITPP1/443-79/13/AP - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej termomodernizacji budynku szkoły, sfinansowanej z budżetu gminy oraz środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-79/13/AP Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej termomodernizacji budynku szkoły, sfinansowanej z budżetu gminy oraz środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu 30 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina ubiega się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa..... na lata 2007-2013 projektu pn. "R.". W budynku szkoły zostaną wykonane prace, których zakres rzeczowy przedstawia się następująco: wymiana ceramicznego pokrycia dachowego z częściową wymianą elementów konstrukcyjnych więźby dachu, docieplenie stropu ostatniej kondygnacji, obróbki blacharskie na całości obiektu, wymiana instalacji odgromowej, pokrycie połaci dachu, wymiana stolarki okiennej (remont i renowacja), roboty porządkowe, ocieplenie zewnętrzne piwnic, ocieplenie wewnętrzne ścian powyżej terenu, renowacja elewacji budynku, instalacje CO (płukanie instalacji co i grzejników, montaż zaworów termostatycznych). Wartość projektu kształtuje się na poziomie 1.182.648,70 zł i zostanie sfinansowana przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na lata 2007-2013 oraz ze środków własnych Gminy. Planowana kwota dofinansowania z EFRR w ramach RPO (...) wynosi 812.509,33 zł. Po wykonaniu inwestycji całością zarządzać będzie szkoła, która ma budynek w trwałym zarządzie. Nakłady natomiast ponoszone będą przez Gminę, gdyż budynek jest własnością gminy. Szkoła uzyskuje dochody z majątku przekazanego jej w trwały zarząd. Dochód realizowany jest poprzez sprzedaż posiłków przez szkołę, w związku z posiadaniem przez szkołę stołówki oraz poprzez wynajem sal dydaktycznych prywatnym podmiotom celem organizowania tam zajęć dodatkowych, takich jak: prowadzenie lekcji języka angielskiego, prowadzenie zajęć sportowych. W szkole znajduje się również basen, z którego odpłatnie korzystają mieszkańcy miasta, jednakże w ramach wskazanej wyżej inwestycji nie będą dokonywane żadne prace w budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących koszty związane z inwestycją pn. "R." w sytuacji, gdy poniesione nakłady zwiększą wartość budynku, który znajduje się w trwałym zarządzie szkoły.

Zdaniem Gminy, realizacja ww. inwestycji jest działalnością statutową Gminy jako organu władzy publicznej. W związku z powyższym, realizując przedmiotową inwestycję nie posiada statusu podatnika podatku od towarów i usług - art. 15 ust. 6 ustawy. Gmina uważa, że z tytułu realizacji opisanej inwestycji nie ma prawa do zwrotu podatku od towarów i usług, ponieważ nie prowadzi opodatkowanej sprzedaży usług w tym zakresie. Równocześnie wskazano, że budynek szkoły, w którym dokonywane będą remonty znajduje się w trwałym zarządzie szkoły, która jest jednostką organizacyjną gminy. Odwołując się do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina wywodzi, że " art. 23 " nie ma zastosowania, ponieważ Gmina - na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług - w żaden sposób nie może odzyskać poniesionego ostatecznie kosztu podatku od towarów i usług, gdyż w tym zakresie nie prowadzi sprzedaży towarów i usług opodatkowanych. Wspomniany " art. 23 " nie ma zastosowania, ponieważ Gmina nie mając możliwości odliczenia podatku VAT, traktuje go w myśl przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, jako koszty kwalifikowane przy ubieganiu się o środki finansowe z funduszy strukturalnych. Równocześnie wskazać należy, że w szkole realizowane są zajęcia z uczniami, co oznacza, że inwestycja ta ma charakter inwestycji realizowanej w ramach wykonywania statutowych obowiązków gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina zamierza zrealizować projekt pn. "R.". W budynku szkoły, którego własnością jest Gmina zostaną wykonane następujące prace: wymiana ceramicznego pokrycia dachowego z częściową wymianą elementów konstrukcyjnych więźby dachu, docieplenie stropu ostatniej kondygnacji, obróbki blacharskie na całości obiektu, wymiana instalacji odgromowej, pokrycie połaci dachu, wymiana stolarki okiennej (remont i renowacja), roboty porządkowe, ocieplenie zewnętrzne piwnic, ocieplenie wewnętrzne ścian powyżej terenu, renowacja elewacji budynku, instalacje CO (płukanie instalacji co i grzejników, montaż zaworów termostatycznych). Ponadto Gmina wskazała, że realizowana inwestycja nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Gminę, albowiem przedmiotowy budynek znajduje się w trwałym zarządzie szkoły, wykonującej w nim działalność statutową.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro realizowany projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych przez Gminę, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania. Gminie nie będzie przysługiwać również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl