ITPP1/443-786/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-786/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2008 r. (data wpływu 9 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz sposobu ich dokumentowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz sposobu ich dokumentowania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca to hurtownia spożywcza, posiadająca udziały w Spółce "A" Sp. z o.o., będącej pośrednikiem pomiędzy dostawcami towarów a odbiorcami (udziałowcami 13 hurtowni spożywczych). Spółka dokonuje zakupów w imieniu udziałowców i zgodnie z zamówieniami złożonymi przez udziałowców. Spółka "A" Sp. z o.o. otrzymuje od dostawców premie pieniężne uzależnione od osiągnięcia określonego limitu obrotu w uzgodnionym okresie rozliczeniowym. Premie te są następnie rozdzielane proporcjonalnie do osiągniętego obrotu udziałowcom, a więc i Wnioskodawcy. Zapłata odbywa się w formie kompensaty. Do końca 2007 r. Wnioskodawca wystawiał spółce faktury VAT, dokumentujące uzyskanie premii za obrót. W 2008 r. nastąpiła zmiana ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w którym postanowiono, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku a wypłacenie premii pieniężnych partnerom handlowym za uzyskanie określonego poziomu zakupów nie stanowi świadczenia usług, w myśl art. 8 ust. 1 pkt 1. Od tego momentu wyżej wymienioną premię Wnioskodawca dokumentował notą uznaniową. Swoje stanowisko opierał na postanowieniu, które otrzymał dostawca udzielający również tzw. "bonusów"- "L" S.A., w piśmie z dnia 4 lutego 2008 r. - wydanym przez Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Firma "L" S.A. jest producentem drożdży piekarskich i dostawcą Wnioskodawcy. Od chwili otrzymania ww. pisma, dostawca ten zobowiązał Wnioskodawcę do rozliczania tzw. bonusów notą obciążeniową i taka forma jest wymagana do dziś. Reasumując bonusy z obu firm Wnioskodawca dokumentował notami obciążeniowymi za okres od lutego do sierpnia 2008 r. Z kolei dnia 22 sierpnia 2008 r. firma "A" Sp. z o.o. otrzymała interpretację indywidualną w przedmiotowej sprawie IBPP2/443-473/08/LŻ stwierdzającą jednoznacznie, że premia pieniężna podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych i winna być dokumentowana fakturą VAT. Zgodnie z powyższym Wnioskodawca anulował noty, wystawiając faktury VAT, a następnie skorygował deklaracje VAT-7.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 27 listopada 2008 r. Wnioskodawca poinformował, że firma "L" S.A. jest jego partnerem handlowym i dostawcą drożdży piekarskich oraz polepszaczy do pieczywa, których jest producentem. W ramach umowy współpracy Wnioskodawca ma zagwarantowane prawo do premii pieniężnej, przy czym podstawą udzielenia premii kwartalnej jest ilość zakupionych produktów firmy "L" S.A. w okresie danego kwartału. Udzielona premia nie ma wpływu na cenę produktu i nie ma związku z konkretną dostawą - odnosi się do łącznego obrotu kwartalnego.

Firma "A" Sp. z o.o., natomiast będąc pośrednikiem pomiędzy dostawcami towarów a odbiorcami (udziałowcami) otrzymuje premie pieniężne za osiągnięcie określonego limitu obrotu w określonym okresie rozliczeniowym i nie ma to związku z żadną konkretną dostawą oraz nie ma wpływu na cenę produktu. Z uwagi na fakt, iż wysokość obrotów realizowanych przez Spółkę jest wynikiem zakupów dokonywanych przez udziałowców Spółki, przyznawana premia jest dzielona przez Spółkę pomiędzy jej udziałowców, proporcjonalnie do osiągniętych przez nich obrotów w danym okresie rozliczeniowym, nie jest związana z konkretną dostawą i nie ma wpływu na cenę produktu. Zarząd Firmy "A" Sp. z o.o. na bazie wielkości zakupów ustala, w porozumieniu z udziałowcem (Wnioskodawcą) targety indywidualne. Premia nie przysługuje w przypadku niewykonania targetu indywidualnego. Powyższe wynika z umowy zawartej z przedmiotową spółką.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy rozliczanie bonusów z firmą "L" S.A. notami obciążeniowymi jest właściwe, a jednocześnie czy właściwe jest rozliczanie premii pieniężnych otrzymanych z firmy "A" Sp. z o.o. fakturami VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy premie pieniężne winny być dokumentowane fakturami VAT w przypadku obu dostawców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy należy stwierdzić, że w przypadku, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, czy też osiągnięcia określonych obrotów i nie są one związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że są one jednak związane z określonymi zachowaniami nabywcy, a więc świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest udziałowcem w spółce, która pełni funkcję pośrednika pomiędzy dostawcami towarów a odbiorcami (udziałowcami). Spółka dokonuje zakupów w imieniu udziałowców. Wielkości zakupów związane są bezpośrednio z zamówieniami złożonymi przez udziałowców. Spółka otrzymuje od dostawców premie pieniężne, które uzależnione są od osiągnięcia określonego limitu obrotu w uzgodnionym okresie rozliczeniowym. Następnie przyznana Spółce premia jest dzielona pomiędzy jej udziałowców a więc i Wnioskodawcę, proporcjonalnie do osiągniętych przez nich obrotów w danym okresie rozliczeniowym. W takim przypadku każdy z udziałowców, także Wnioskodawca jest świadczącym usługi, otrzymującym wynagrodzenie za świadczenie usług, w postaci premii pieniężnych w wysokości proporcjonalnej do osiągniętych przez nich obrotów w danym okresie rozliczeniowym.

W tym przypadku wskazać należy, że działania kontrahentów, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów, mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanego wynagrodzenia. Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania nabywcy, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Takie działanie należy odpowiednio udokumentować. Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...). Sprzedażą, w myśl art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Reasumując, w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług. A zatem podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Czynność ta winna być każdorazowo dokumentowana poprzez wystawienie faktury VAT przez świadczącego usługę na rzecz wypłacającego premie pieniężną.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromiejska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl