ITPP1/443-763b/10/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-763b/10/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2010 r. (data wpływu 30 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 1 września 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku dokonania korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego przez zbywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 1 września 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku dokonania korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego przez zbywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zajmuje się wytwarzaniem energii elektrycznej przez małe elektrownie wodne. Własnością Wnioskodawcy jest 17 elektrowni przepływowych, położonych na rzekach. Wnioskodawca prowadzi również obsługę eksploatacyjną elektrowni szczytowo-pompowej, będącej własnością innego podmiotu, tj. spółki z o.o., jak również zajmuje się działalnością dotyczącą funkcjonowania elektrowni wiatrowych. Wnioskodawca zamierza sprzedać spółce z o.o. zorganizowaną część przedsiębiorstwa, która obejmować będzie cały majątek 17 elektrowni wodnych. Przedmiotem sprzedaży w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa będą grunty, nieruchomości, majątek ruchomy elektrowni wodnych, wszelkiego rodzaju pozwolenia i koncesje związane z funkcjonowaniem tych elektrowni, prawa wynikające z umów najmu nieruchomości, prawa do korzystania z ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych. Nabywca wejdzie również w prawa i obowiązki sprzedającego zawarte ze spółkami cywilnymi na obsługę ww. elektrowni. Wraz ze sprzedażą majątku nastąpi, zgodnie z art. 231 § 1 Kodeks pracy, przekazanie pracowników bezpośrednio i pośrednio związanych z obsługą tych elektrowni. Przedmiotem sprzedaży będą również, o ile nie zostaną wcześniej uregulowane, zobowiązania dotyczące funkcjonowania 17 elektrowni. Zespół składników materialnych i niematerialnych, który będzie podlegał sprzedaży jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony. Transakcja sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa "nastąpi aktem notarialnym", a Wnioskodawca jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług wystawi fakturę VAT, w treści której wskaże, że dotyczy transakcji niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Większość sprzedawanego majątku została wytworzona przed 1993 r. i nabyta w drodze aportu niepodlegającego opodatkowaniu. Od części nabytego majątku, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości, gdyż współczynnik sprzedaży opodatkowanej przekraczał próg 98%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zbycie zespołu składników materialnych i niematerialnych pozostaje bez wpływu na wcześniejsze odliczenie podatku naliczonego i nie powoduje obowiązku korekty tego podatku u sprzedającego.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako zbywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa, Wnioskodawca nie będzie zobligowany do dokonania korekty podatku naliczonego, odliczonego przy nabyciu poszczególnych składników majątku będących przedmiotem zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.

Z powyższych regulacji wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 90 ust. 1 cyt. ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 cyt. ustawy).

Szczegółowe zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 91 ust. 9 powołanej ustawy, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Oznacza to, że zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy, pozostaje bez wpływu na wcześniejsze odliczenia podatku naliczonego dokonane przez zbywcę na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w związku z zakupami, które służyły jemu do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przedmiotem sprzedaży będzie cały majątek związany z funkcjonowaniem 17 elektrowni wodnych.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa, uwzględniając fakt, iż zespół 17 elektrowni przepływowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a czynność jego sprzedaży na rzecz spółki z o.o. podlegać będzie wyłączeniu spod działania ustawy o podatku od towarów i usług - co rozstrzygnięto w wydanej interpretacji indywidualnej znak ITPP1/443-763a/10/DM - należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany dokonać korekty podatku naliczonego, związanego ze zbyciem składników majątkowych wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, bowiem obowiązek ewentualnych korekt spoczywa na nabywcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl