ITPP1/443-759/08/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-759/08/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2008 r. (data wpływu 1 września 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz udokumentowania wypłacanych premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz udokumentowania wypłacanych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest przedsiębiorstwem handlowym działającym na terenie kraju oraz poza jego granicami. Spółka zajmuje się handlem specjalistycznym narzędziami. Kontrahentami Spółki są hurtownie, które dostarczają towar do odbiorcy końcowego. W celu zaktywizowania klientów (hurtowni) Spółka na podstawie zawartych z nimi umów przyznaje kwartalne premie pieniężne z tytułu zrealizowania zakupów o określonej wartości oraz za terminowe dokonywanie zapłaty. Spółka wskazuje, że przyznawana premia nie jest związana z konkretną dostawą i jest wynagrodzeniem za świadczenie usług i w związku z powyższym jest dokumentowana na podstawie faktury VAT wystawionej przez kontrahenta. Sposób działania Spółki oparty jest na oficjalnym stanowisku Ministerstwa Finansów wyrażonym w piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r., nr PP3-81-1222/2004/AP/4026.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów oraz w związku ze zmianą od dnia 1 stycznia 2008 r. treści art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług traktowanie premii pieniężnych jako wynagrodzenia za świadczenie usług i dokumentowanie ich za pomocą faktur VAT jest poprawne.

Zdaniem Spółki wypłacane przez nią premie za uzyskanie przez kontrahentów określonego pułapu obrotów oraz za terminowe dokonywanie płatności, zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów, są opodatkowane jako usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka stoi na stanowisku, że premie nie są związane z żadną konkretną dostawą i w związku ze stanowiskiem wyrażonym przez Ministra Finansów w wyjaśnieniach z dnia 30 grudnia 2004 r. (nr PP3-81-1222/2004/AP/4026) traktuje takie premie jako wynagrodzenie za świadczone usługi przez nabywcę i księguje te usługi jako "usługi obce". Ponadto Spółka powołuje treść art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), wskazując, iż z treści tego przepisu wynika, że świadczeniem usług jest każde zachowanie podatnika nie dające się zakwalifikować jako dostawa towarów.

Odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu podlega zdaniem Spółki opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, albowiem aby uznać dane świadczenie za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie, ewentualnie mieć miejsce inne świadczenie wzajemne o charakterze niepieniężnym. Zatem musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem (świadczeniem wzajemnym). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Z taką sytuacja mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie albowiem wypłacona premia związana premia jest związana z określonym zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl