ITPP1/443-752/13/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-752/13/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2013 r. (data wpływu 1 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla dostawy nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla dostawy nieruchomości zabudowanej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości zabudowanej, oznaczonej geodezyjnie jako działki o nr X i Y.

Działka nr X o pow. 82 m2 oraz działka nr Z, z której powstała przedmiotowa działka nr Y, o pow. 7.152 m2, stały się z mocy prawa z dniem 1 sierpnia 2009 r. własnością Wnioskodawcy, co zostało potwierdzone decyzją z dnia 18 listopada 2011 r.

Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień 4 czerwca 2013 r. ww. działki zabudowane są budynkiem o pow. użytkowej 708 m2, funkcja obiektu budynek biurowy; budynek III-kondygnacyjny, podpiwniczony z poddaszem, wybudowany w XVII wieku. Działka Y jest częściowo ogrodzona; na działce znajduje się również trylinka (wyjazd z nieruchomości); zarówno ogrodzenie, jak i trylinka nie podlegały wycenie ze względu na znikomą wartość.

Przedmiotowa nieruchomość określona, jako zespół dworsko-parkowy, stanowi część zespołu rezydencjonalnego, wpisanego do rejestru zabytków na podstawie decyzji z dnia 4 lutego 1984 r. Nieruchomość znajduje się we władaniu P. (jednostka organizacyjna Wnioskodawcy) na podstawie umowy o administrację zleconą zawartą w dniu 1 września 1992 r.

Podstawowym zadaniem P. jest udzielanie wszechstronnej pomocy rolnikom, mieszkańcom obszarów wiejskich oraz przedsiębiorcom związanym z przetwórstwem rolno-spożywczym w celu zwiększania dochodów gospodarstw rolnych oraz poprawy warunków życia na wsi.

Zgodnie z oświadczeniem Dyrektora ww. jednostki z dnia 21 czerwca 2013 r., uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2013 r. P. w okresie od dnia 5 lipca 1993 r., tj. od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarowi usług oraz o podatku akcyzowym do dnia sporządzenia niniejszej informacji, nie poniósł wydatków na ulepszenie nieruchomości położonej w zakresie gruntów, budynków i budowli znajdujących się na terenie tych działek, jednocześnie wskazując, iż na ww. działkach znajdują się następujące obiekty:

* budynek o wartości początkowej 66.035,97 zł,

* budowla - utwardzenie terenu o wartości początkowej 55.522,00 zł,

* budowla - ogrodzenie o wartości początkowej 34.419,00 zł.

Dyrektor P. w piśmie z dnia 21 czerwca 2013 r. informuje, iż budynek był przedmiotem umów najmu pomieszczeń jako lokale mieszkalne o okresie obowiązywania:

1.

umowa najmu lokalu mieszkalnego o pow. 10 m2 zawarta na okres od 1 kwietnia 1995 r. do 22 maja 2013 r.,

2.

umowa najmu lokalu mieszkalnego o pow. 72 m2 zawarta na okres od 1 kwietnia 1995 r. do 14 stycznia 2011 r.,

3.

umowa najmu lokalu mieszkalnego o pow. 50,85 m2 zawarta na okres od 1 kwietnia 1995 r. do 5 marca 2011 r.,

4.

umowa najmu lokalu mieszkalnego o pow. 60 m2 zawarta na okres od 1 kwietnia 1995 r. do 31 października 2009 r.

Wnioskodawca nie poniósł również wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości. Zgodnie z ww. operatem szacunkowym:

* nieruchomość nie jest wpisana do wojewódzkiego rejestru zabytków,

* na terenie nieruchomości nie ma pomników przyrody,

* nieruchomość nie leży w strefie ochrony konserwatora przyrody,

* nieruchomość nie jest położona na obszarach: terenów górniczych; parków narodowych; graniczących z nieruchomościami oddanymi w trwały zarząd na cele obronności i bezpieczeństwa państwa; morskiego pasa nadbrzeżnego (w tym pasa ochronnego lub pasa technicznego); morskich znajdujących się w granicach portów lub przystani morskich; na terenie zamkniętym.

Dla terenu, na którym leżą przedmiotowe działki brak obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla ww. działek określa przewidywany kierunek zmian w strukturze przestrzennej i przeznaczenie terenów dominujące: zabudowa produkcyjno-usługowa oraz ulice główne i główne przyspieszone - zgodnie z zaświadczeniem Urzędu Miejskiego z dnia 6 czerwca 2013 r.

Decyzją z dnia 5 czerwca 2013 r. konserwator pozwolił na sprzedaż przedmiotowej nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dostawa (sprzedaż w drodze przetargu ustnego nieograniczonego) zabudowanej budynkiem nieruchomości, oznaczonej geodezyjnie jako działki o nr X i Y, będzie zwolniona z podatku VAT w części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, a w części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ww. ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT, zwalania się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z kolei przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich: wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do wydania budynku (budowli) lub jego części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie ma miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, bowiem zarówno sprzedaż, jak i najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z uwagi na fakt, iż znajdujące się na ww. nieruchomości ogrodzenie oraz utwardzenie terenu nie pełnią samodzielnych funkcji budowlanych i nie mają cech zbliżonych do budowli wymienionych w art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane (Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 27 października 2009 r., sygn. akt I SA/Gd 550/09; wyrok NSA z dnia 17 kwietnia 2012 r., sygn. akt. FSK 918/11) - będzie miała miejsce dostawa działek nr X i Y zabudowanych budynkiem.

Zdaniem Wnioskodawcy dostawa (sprzedaż w drodze przetargu ustnego nieograniczonego) zabudowanej budynkiem nieruchomości, oznaczonej geodezyjnie jako działki o nr X i Y, będzie zwolniona z podatku VAT w części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, a w części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

P. włada przedmiotową nieruchomością na podstawie umowy o administrację zleconą zawartą w dniu 1 września 1992 r., zaś Wnioskodawca nabył przedmiotową nieruchomość z mocy prawa z dniem 1 sierpnia 2009 r., co zostało potwierdzone decyzją Wojewody z dnia 18 listopada 2011 r. - zarówno ww. umowa, jak i nabycie z mocy prawa nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu.

Wnioskodawca będący właścicielem przedmiotowej nieruchomości, jak i P., jako jednostka władająca ww. nieruchomością nie ponosili wydatków na ulepszenie tej nieruchomości w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

W związku z powyższym zawarcie umów najmu (wskazanych w opisie stanu faktycznego) 4 lokali mieszkalnych przez jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy należy uznać za pierwsze zasiedlenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku VAT, gdyż wystąpiło oddanie do użytkowania tej części nieruchomości, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Z uwagi na fakt, iż pomiędzy pierwszym zasiedleniem części nieruchomości oddanej w najem, a planowaną dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata, dostawa tej części nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Natomiast dostawa pozostałej część nieruchomości będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia i nie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. W tym miejscu należy jednak przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia tej części nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Mając na uwadze wyżej wspomniany przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz fakt, iż Wnioskodawca nabył przedmiotową nieruchomość z mocy prawa (Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu) i nie poniesiono wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości, pozostała część nieruchomości, tj. część nieruchomości nie będąca przedmiotem umów najmu, będzie zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków i budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym one są posadowione.

Biorąc pod uwagę fakt, że dostawa ww. budynku jest zwolniona od podatku VAT w części na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zaś w pozostałej części na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, dostawa działek nr X i Y jest również zwolniona od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawa - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl