ITPP1/443-750/13/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-750/13/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2013 r. (data wpływu 1 sierpnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z faktur zawierających nieprawidłowości, dotyczące oznaczenia nabywcy bez konieczności wystawiania noty korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku z faktur zawierających nieprawidłowości, dotyczące oznaczenia nabywcy bez konieczności wystawiania noty korygującej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i posiada własny numer NIP. Gmina dokonuje comiesięcznych rozliczeń z tytułu VAT, składając do właściwego urzędu skarbowego deklaracje VAT-7. W ramach struktury organizacyjnej Gminy funkcjonuje także Urząd Miejski, którego zadaniem jest obsługa Gminy w zakresie zadań realizowanych przez Gminę. Urząd posiada odrębny do Gminy numer NIP, natomiast Urząd nie posiada i nie posiadał statusu podatnika podatku od towarów i usług.

Obecnie Gmina dokonuje weryfikacji swoich rozliczeń z zakresu VAT. W ramach tej weryfikacji stwierdzono, że w zakresie części poniesionych przez Gminę w przeszłości wydatków na zakup towarów i usług, których Gmina nie uwzględnia w swoich rozliczeniach dla potrzeb VAT, a które potencjalnie stanowią podstawę do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony, zdarzają się sytuacje, w których podatnik, dokumentujący usługę/dostawę towaru wystawiał fakturę w której:

a.

wskazywał jako nabywcę usługi/towaru Urząd i podał nr NIP Urzędu,

b.

wskazywał jako nabywcę usługi towaru Urząd i podawał nr NIP Gminy,

c.

wskazywał jako nabywcę usługi/towaru Gminę i podawał nr NIP Urzędu.

W świetle powyższego stanu faktycznego Gmina chciałaby uzyskać potwierdzenie odnośnie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur, w których zostały wadliwie przedstawione dane odnoszące się do nabywcy towaru lub usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, bez konieczności wystawienia noty korygującej, w przypadku, gdy nabywane przez Gminę towary i usługi dokumentowane były przez dostawców fakturami, zawierającymi wadliwe dane, jeżeli błąd dotyczy omyłkowego:

a.

wskazania Urzędu jako nabywcy przy jednoczesnym wskazaniu numeru NIP Gminy

b.

wskazania numeru NIP Urzędu, przy jednoczesnym wskazaniu Gminy jako nabywcy,

c.

wskazania Urzędu jako nabywcy i numeru NIP Urzędu.

Zdaniem Gminy, w przypadku spełnienia przez Gminę warunków określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach i terminach określonych w stosownych przepisach, bez konieczności wystawienia noty korygującej, w przypadku, gdy nabywane przez Gminę towary i usługi dokumentowane były przez dostawców fakturami zawierającymi wadliwe dane, jeżeli błąd dotyczy omyłkowego:

a.

wskazania Urzędu jako nabywcy przy jednoczesnym wskazaniu numeru NIP Gminy

b.

wskazania numeru NIP Urzędu, przy jednoczesnym wskazaniu Gminy jako nabywcy,

c.

wskazania Urzędu jako nabywcy i numeru NIP Urzędu.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

1. Podmiotowość jednostek samorządu terytorialnego na gruncie ustawy o VAT.

Uzasadniając stanowisko Gmina wskazuje, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalności gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast w oparciu o art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych działań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W konsekwencji ze względu na fakt, iż to jednostki samorządu terytorialnego są podmiotami posiadającymi osobowość prawną, obsługujące je urzędy nie dokonują operacji gospodarczych i nie dokonują zakupów towarów i usług, służących działalności gospodarczej. Takie operacje gospodarcze wykonują natomiast jednostki samorządu terytorialnego, zwłaszcza w przypadku, gdy realizują one działania na podstawie umów cywilnoprawnych (np. sprzedaż nieruchomości, odpłatna (y) dzierżawa/najem nieruchomości), a więc w sytuacjach, w których jednostki samorządu terytorialnego uznawane są za podatników VAT.

Potwierdzeniem poglądu, zgodnie z którym wyłącznie jednostki samorządu terytorialnego, a nie obsługujące ich urzędy dokonują operacji gospodarczych z zakresu VAT jest przykładowa interpretacja indywidualna z dnia 15 sierpnia 2009 r. znak IBPP1/443-853/09/MS wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, który stwierdził, że: "Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu, również na gruncie podatku od towarów i usług nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy w imieniu Gminy realizuje zadania władne Gminy. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywani czynności prawnych ma Gmina, nie zaś Urząd Gminy. W konsekwencji podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności jest wyłącznie Gmina, w żadnym zaś przypadku Urząd Gminy. (...) W świetle powyższego dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług Gmina i Urząd Gminy powinny stosować NIP nadany Gminie. Wszystkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez Urząd dotyczące czynności przypisywanych prawnie gminom, powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności czyli numerem NIP Gminy".

Jednocześnie w indywidualnej interpretacji z dnia 25 sierpnia 2009 r. sygn. IBPP1/443-517/09/MS, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach potwierdzone zostało, że: "(...) urzędy gminy realizujące zadania spoczywające na samorządowych osobach prawnych, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występują wyłącznie jako aparaty pomocnicze działające w imieniu i na rzecz ww. osób prawnych. (...) zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT (Gminy i Urzędu Gminy) powinna być wyłącznie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną."

Stanowisko to znajduje odzwierciedlenie w utrwalonej linii orzeczniczej sądów administracyjnych oraz w wydawanych w imieniu i Ministra Finansów na wniosek jednostek samorządu terytorialnego interpretacjach indywidualnych.

2. Prawo Gminy do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje:

* podatnikowi,

* w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wykazano powyżej, w zakresie zawieranych umów cywilnoprawnych Gmina jest podatnikiem VAT. Aby zatem posiadała możliwość odliczenia VAT naliczonego od danych wydatków, musi być również, spełniona druga przesłanka wymagana przez powyższy przepis, tj. wydatki te muszą być związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych VAT.

Katalog czynności opodatkowanych VAT określony został w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z powyższym przepisem, opodatkowaniu podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie zgodnie z art. 7 ust, 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczeniem usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl