ITPP1/443-75/08/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-75/08/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2008 r. (data wpływu 24 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku w przypadku wniesienia aportem przedsiębiorstwa do spółki prawa handlowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku w przypadku wniesienia tytułem aportu przedsiębiorstwa do spółki prawa handlowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej zamierza wprowadzić swoje przedsiębiorstwo w formie aportu do istniejącej spółki kapitałowej S.A. Przedmiotem aportu ma być przedsiębiorstwo osoby fizycznej, w tym towary handlowe, materiały i surowce (również pozostające na magazynie). W piśmie uzupełniającym z dnia 11 marca 2008 r. Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem aportu będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55#185; Kodeksu cywilnego. Przedmiotem działalności obu podmiotów jest wyłącznie wykonywanie czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie do spółki prawa handlowego aportem całego przedsiębiorstwa osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą rodzi po stronie wnoszącego aport lub po stronie spółki obowiązek dokonania korekty uprzednio odliczonego podatku naliczonego w odniesieniu do aktywów wnoszonych w formie aportu, gdy przedmiotem działalności zarówno osoby wnoszącej aport, jak i spółki jest wyłącznie sprzedaż opodatkowana.

Zdaniem Wnioskodawcy wniesienie aportem przez osobę fizyczną, prowadzącą wyłącznie działalność opodatkowaną, swojego przedsiębiorstwa do spółki akcyjnej nie rodzi, ani po stronie osoby fizycznej wnoszącej aport, ani po stronie spółki obowiązku dokonania korekty podatku VAT odliczonego uprzednio przez osobę fizyczną, od środków trwałych i wyposażenia, materiałów, towarów i zapasów. Ponadto, zdaniem podatnika art. 91 ust. 1-9 ustawy o podatku od towarów i usług, nakłada obowiązek odpowiedniej korekty podatku VAT, jedynie w przypadku prowadzenia działalności opodatkowanej i zwolnionej. W przedstawionym stanie faktycznym, obowiązek korekty nie występuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. Z treści powyższego przepisu wynika, iż zbycie przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) nie podlega przepisom ustawy wówczas, gdy przedmiotem transakcji jest całe przedsiębiorstwo lub jego część wyodrębniona pod względem finansowym (samodzielnie sporządzająca bilans).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji pojęcia "transakcja zbycia". Pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do "dostawy towarów" określonego w art. 7 ust. 1 ustawy tzn. zbycie przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności w ramach, których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności jak właściciel, np. sprzedaż, darowizna, zamiana lub przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

W ustawie o podatku od towarów i usług brak jest również definicji "przedsiębiorstwa" dlatego należy posłużyć się definicją zawartą w art. 55#185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z nim przedsiębiorstwo to zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, który obejmuje w szczególności:

* oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

* własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

* prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

* wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

* koncesje, licencje i zezwolenia;

* patenty i inne prawa własności przemysłowej;

* majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

* tajemnice przedsiębiorstwa;

* księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ponadto art. 552 Kodeksu cywilnego stanowi, iż czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba, że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Tak rozumiane przedsiębiorstwo nie jest towarem w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Szczegółowe zasady sporządzania korekt podatku naliczonego (w odniesieniu do towarów handlowych i środków trwałych) w przypadku dokonywania przez podatnika sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku uregulowane zostały w art. 91 ustawy. W myśl art. 91 ust. 9 w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) o których mowa w art. 6 pkt 1, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zakładu (oddziału).

Zatem przekazanie aportem przedsiębiorstwa do spółki wyłączone jest spod działania ustawy o podatku od towarów i usług, tj. nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem oraz nie wiąże się dla wnoszącego aport, z obowiązkiem skorygowania podatku naliczonego, odliczonego związku z nabyciem składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa. Nakłada jednak na nabywcę, jako beneficjenta praw i obowiązków zbywcy obowiązek dokonywania stosownych korekt w zakresie podatku naliczonego, do których zobowiązany byłby zbywca przedsiębiorstwa, co wynika z art. 91 ust. 9 ustawy.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca zamierza wnieść całość przedsiębiorstwa (w rozumieniu art. 55#185; Kodeksu cywilnego) w formie aportu do spółki kapitałowej, której przedmiotem działalności jest sprzedaż opodatkowana. Zatem o ile składniki majątku wchodzące w skład przedsiębiorstwa będącego przedmiotem aportu były (u zbywcy) i będą (w spółce kapitałowej) wykorzystywane wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu, to obowiązek korekty odliczonego podatku naliczonego związanego z nabytymi składnikami majątkowymi przedsiębiorstwa, nie wystąpi.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że analiza umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, w myśl którego Minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie wydaje pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Dlatego też Minister Finansów nie jest właściwy do oceny czy wnoszone do spółki kapitałowej przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwo spełnia warunki określone w ustawie - Kodeks cywilny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl