ITPP1/443-713b/10/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-713b/10/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2010 r. (data wpływu 21 lipca 2010 r.) uzupełnionym w dniu 28 września 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 28 września 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia m.in. podstawy opodatkowania.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto jest właścicielem nieruchomości gruntowej, oznaczonej geodezyjnie na karcie mapy 10, jako działka nr 105/3 o pow. 0,0421 ha, dla której sąd rejonowy prowadzi księgę wieczystą, oraz działka nr 106/3 o pow. 0,0432 ha, która również posiada księgę wieczystą. Nieruchomość ta w latach 1970-1986 została zabudowana pawilonem bibliotecznym, w którym do dnia datowania wniosku biblioteka miejska prowadzi działalność statutową, która nie podlega opodatkowaniu. Umową z dnia 30 sierpnia 2002 r. Miasto oddało ww. nieruchomość w bezpłatne używanie na rzecz biblioteki miejskiej, dla której jest organem założycielskim. W dniu 9 lutego 2010 r. do Prezydenta Miasta wpłynął wniosek biblioteki o oddanie przedmiotowej nieruchomości na jej rzecz w użytkowanie wieczyste. Uchwałą z dnia 24 maja 2010 r. Rada Miejska wyraziła zgodę na oddanie w użytkowanie wieczyste w drodze bezprzetargowej, nieruchomości gruntowej z równoczesną sprzedażą położonego na niej pawilonu bibliotecznego, bowiem w myśl art. 31 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej zabudowanej następuje z równoczesną sprzedażą położonych na tej nieruchomości budynków i innych urządzeń. Jednocześnie w ww. uchwale, Rada Miejska wyraziła zgodę na udzielenie bibliotece miejskiej bonifikaty w wysokości 99,9% od:

* pierwszej opłaty (art. 71 i art. 72 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami),

* opłat rocznych (art. 71 i art. 72 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy),

* ceny sprzedaży budynku - pawilonu bibliotecznego.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano, że od momentu wybudowania pawilonu bibliotecznego Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków związanych z jego ulepszeniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W przypadku naliczenia pierwszej opłaty z tytułu oddania w użytkowanie wieczyste oraz opłat rocznych, to czy podatek naliczać powinno się od wartości przed bonifikatą, czy po bonifikacie.

Zdaniem Wnioskodawcy, przywołującego art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów rozumie się m.in. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste. Stąd zarówno pierwsza opłata, jak i opłaty roczne powinny zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług 22% stawką podatku. Zgodnie z uchwałą z dnia 24 maja 2010 r. Rady Miejskiej od powyższych opłat przysługuje bibliotece bonifikata w wysokości 99,9%. Z tych też względów, w ocenie Wnioskodawcy, podatek powinien zostać naliczony od kwot uwzględniających bonifikatę.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nie wnosi o udzielenie interpretacji w zakresie stawki podatku od towarów i usług z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Stosownie do art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Z kolei w myśl ustępu 4 tego artykułu obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Z powyższego wynika zatem, iż udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, ponadto jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z kolei przepis art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższa zasada nie ma jednak zastosowania do czynności oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste.

Jak stanowi bowiem art. 29 ust. 5a cyt. ustawy, przepisu ust. 5 nie stosuje się do czynności oddania w użytkowanie wieczyste gruntu, dokonywanego z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli.

Zatem w przypadku, gdy oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste dokonywane jest jednocześnie z dostawą budynku lub budowli trwale z gruntem związanych, wówczas należy oddzielnie ustalić podstawę opodatkowania dla czynności oddania gruntu w użytkowanie wieczyste i dla dostawy budynków, z zastosowaniem właściwych dla obydwu przedmiotów stawek podatkowych.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje przeprowadzenie transakcji polegającej na oddaniu nieruchomości gruntowej zabudowanej w użytkowanie wieczyste wraz z równoczesną sprzedażą położonego na niej pawilonu bibliotecznego. Nieruchomość ta pozostaje w użytkowaniu biblioteki, na podstawie umowy użyczenia z dnia 30 sierpnia 2002 r. W związku z planowaną transakcją, Rada Miejska wyraziła zgodę na oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste wraz z odpłatnym przeniesieniem prawa własności znajdującego się na tym gruncie budynku, w trybie bezprzetargowym na podstawie art. 31 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.). Do ceny sprzedaży budynku oraz opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntu zgodnie z przepisami cyt. ustawy, zostanie zastosowana bonifikata.

Mając powyższe na uwadze, jak również przywołane przepisy stwierdzić należy, iż określając podstawę opodatkowania, Wnioskodawca powinien uwzględnić przyznane przez niego rabaty i jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej. A zatem w niniejszej sprawie, podstawę opodatkowania, stanowić będzie obrót pomniejszony o kwotę udzielonej, prawnie dopuszczalnej bonifikaty (kwota uwzględniająca bonifikatę), zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, co oznacza, że podatek powinien zostać wyliczony po uwzględnieniu zastosowanej bonifikaty.

Końcowo informuje się, iż w części dotyczącej zwolnienia od podatku od towarów i usług zbycia pawilonu bibliotecznego - wniosek został rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl