ITPP1/443-697b/11/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-697b/11/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2011 r. (data wpływu 19 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 25 lipca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży obiadów dla dzieci i pracowników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 25 lipca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży obiadów dla dzieci i pracowników.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Szkoła świadczy usługi w zakresie kształcenia, wychowania oraz inne ściśle z tymi usługami związane. Szkoła to nie tylko uczniowie, ale również personel, który jest niezbędny w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów. Przez cały czas swojej działalności edukacyjnej Szkoła prowadzi stołówkę, która nigdy nie miała na celu osiągania dochodu ze sprzedaży posiłków, lecz zapewnienie wyżywienia uczniom i pracownikom szkoły. W szkole korzysta z obiadów około 355 osób - 305 uczniów i 20 pracowników, z tego za 115 uczniów płaci MOPR, za 9 uczniów płaci Szkoła, za 191 uczniów płacą rodzice, za 25 dzieci płacą rodzice czesne za przygotowanie posiłków. Szkoła nie prowadzi sprzedaży na zewnątrz, a z obiadów korzystają dzieci i pracownicy Szkoły. Wpłacane pieniądze za obiady znajdują się w rejestrze VAT, gdyż wszystkie wpłaty są udokumentowane wystawionymi fakturami przez szkolę. Wszystkie wpłaty za usługi, w tym wpłaty za obiady dokonywane są na konto szkoły. Szkoła nie przyjmuje wpłat gotówkowych (tylko obrót bezgotówkowy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w powyższej sytuacji Szkoła ma obowiązek prowadzenia kasy fiskalnej.

Zdaniem Szkoły, nie podlega ona obowiązkowi prowadzenia kasy fiskalnej. Prowadzenie stołówki szkolnej przez personel szkoły dla uczniów i pracowników szkoły pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej ściśle związane jest z działalnością szkoły należy klasyfikować w dziale PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednak w oparciu o inne niż powołane we wniosku argumenty.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r., reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Jak stanowi § 2 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Z dyspozycji tego przepisu wynika zatem, że do dnia 31 grudnia 2012 r., bez względu na wysokość obrotu i bez względu na to, czy podatnik stosuje już kasę do ewidencjonowania innych czynności - zwolniona z ewidencjonowania jest sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do tego rozporządzenia.

W poz. 29 ww. załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji ex 85 - z wyłączeniem:

* usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0);

* usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0).

Przy czym, przez ex - zgodnie z objaśnieniami do tego załącznika - rozumie się zakres wyrobów węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Natomiast w poz. 45 powołanego załącznika wymienione zostały usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu.

Stosownie do art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Zatem stwierdzić należy, iż powyższy przepis § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia wskazuje na zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe). Ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności już nie.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Szkoła świadczy usługi w zakresie kształcenia, wychowania oraz inne ściśle z tymi usługami związane. Szkoła prowadzi stołówkę, która nigdy nie miała na celu osiągania dochodu ze sprzedaży posiłków, lecz zapewnienie wyżywienia uczniom i pracownikom szkoły. Szkoła nie prowadzi sprzedaży na zewnątrz, a z obiadów korzystają dzieci i pracownicy Szkoły. Wpłaty za obiady dokonywane są na konto szkoły.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii obowiązku ewidencjonowania przez Szkołę na kasie fiskalnej sprzedaży obiadów dla dzieci i pracownikom. W tym zakresie Wnioskodawca uważa, że czynności te związane z działalnością szkoły, które należy klasyfikować w dziale PKWiU 80 - "usługi w zakresie edukacji stanowią usługi zwolnione od obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej.

Mając na uwadze treść powołanych przepisów prawa, jak również przedstawiony we wniosku, stan faktyczny stwierdzić należy, że wskazane we wniosku czynności (sprzedaż obiadów na rzecz uczniów i pracowników), korzystają ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w oparciu o § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w zw. z poz. 45 załącznika do tego rozporządzenia. Treść poz. 45 powołanego załącznika stanowi przepis szczególny, regulujący wprost podstawę przedmiotowego zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania usług w zakresie stołówek szkolnych, świadczonych wyłącznie na rzecz uczniów i pracowników.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl