ITPP1/443-689/13/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-689/13/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2013 r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2013 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W myśl art. 2 ust. 1, art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 595) do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kanalizacji, odbioru, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Gmina, pozostając właścicielem sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, realizuje ww. działania za pośrednictwem Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o. w P. Spółka stanowi w 100% własność Gminy. Faktury za odbiór i utylizację ścieków wystawia na rzecz mieszkańców eksploatator sieci, który opodatkowuje przedmiotowe usługi według obowiązującej stawki. Z tytułu powyższych umów Gmina nie pobiera od eksploatatora żadnych opłat oraz nie wystawia na jego rzecz faktur VAT - powierza wykonanie tych zadań nieodpłatnie. Przedsiębiorstwo ustala cenę odbioru i oczyszczania ścieków w oparciu o ponoszone koszty obsługi, prac konserwatorskich, remontowych i napraw, wkalkulowując w nią również swój zysk. Gmina prowadzi inwestycje związane z rozbudową sieci i urządzeń, ponosząc z tego tytułu znaczne wydatki dokumentowane fakturami VAT wystawianymi przez innych podatników na jej rzecz. Gmina posiada osobowość prawną i jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Gmina jest beneficjentem projektu dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej 6-Środowiski Przyrodnicze, Działania 6.1- Poprawa i zapobieganie degradacji środowiska poprzez budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury ochrony środowiska, Poddziałanie 6.1.2-Gospodarka wodno-ściekowa. Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu Gmina realizuje projekt pn. "...". Dofinansowanie polega na przyznaniu Gminie określonej kwoty z ww. programu, przeznaczonej na zwrot części poniesionych kosztów kwalifikowanych wskazanych we wnioskach o płatność. Do kosztów kwalifikowanych zaliczono:

* dokumentację geodezyjno-techniczną,

* przebudowę i rozbudowę oczyszczalni ścieków w P., przez Gminę na działkach o numerach geodezyjnych 495/1, 496/5, 496/8, 496/9, obejmującą wykonanie podłączenia do sieci wodociągowej, przebudowy zasilania w energię elektryczną, doprowadzenia ścieków surowych, odprowadzenia ścieków oczyszczonych, sieci wewnątrzobiektowych, rozbudowy budynku technologiczno-socjalnego (budynek gospodarki osadowej), reaktorów biologicznych wraz budynkiem technicznym, punktu zlewnego ścieków dowożonych, punktu zlewnego osadów dowożonych, wiaty na agregat prądotwórczy, wiaty na osad, stacji mechanicznego oczyszczania ścieków: studni kraty i piaskownika, studni pomiarowej ścieków oczyszczonych, remontu pompowni ścieków surowych, remontu zbiornika uśredniającego ścieków dowożonych, remontu zbiornika osadu, utwardzonych dróg i placu wewnętrznego, ogrodzenia oraz rozbiórkę istniejących obiektów: części budynku technologiczno-socjalnego, zbiornika SBR, zbiornika osadu i poletek osadowych (rozbiórka obiektów wg odrębnej dokumentacji.),

* budowę kanalizacji sanitarnej w miejscowości P.-B., Gmina P. - kolektor grawitacyjny PCV DN200 SDR41 L=267,50 m, studzienka rewizyjna PP 01000 szt. 5, studzienka rewizyjna PE 0425 szt. 10. Przebudowa kanalizacji sanitarnej przy ul. K., K., Sz. i X w P., zestawienie przewodów przeznaczonych do renowacji,

* kolektor sanitarny ul. K. SI -S3 - wykonanie nowych studni żelbetowych szt. 3 o średnicy 1000 mm i głębokości 1,5 m. Kolektor sanitarny ul. K. - X S4-S8 - renowacja kanału PO/200 - długość L=122,0 m-naprawa metodą długiego rękawa,

* kolektor sanitarny ul. Sz. S9-S16 - renowacja kanału PCN/300 - długość L=181,0 m - naprawa metodą długiego rękawa, remont istniejących studni - 11 szt.,

* kolektor sanitarny ul. Sz. - X SI 6-S22 - renowacja kanału DN250 - długość L=168,0 - naprawa metodą długiego rękawa,

* kolektor sanitarny ul. Sz. - X S22-S32 - renowacja kanału DN200 - długość L=209,0 - naprawa metodą długiego rękawa, remont istniejących studni - 12 szt.

Wypłata dotacji następuje w formie refundacji kosztów kwalifikowanych, wskazanych w składanym wniosku o płatność. Projekt realizowany jest w ramach zadań własnych Gminy, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 595). Po zakończeniu inwestycji i oddaniu do użytkowania, sieć kanalizacyjna oraz oczyszczalnia ścieków zostaną nieodpłatnie przekazane Przedsiębiorstwu Usług Komunalnych Sp. z o.o. w P. Przedsiębiorstwo będzie zajmowało się utrzymaniem i eksploatacją urządzeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dokonywanych w ramach realizowanego projektu, gdyż dokonane zakupy nie są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Gmina nie wykonuje czynności opodatkowanych w związku z realizowanym projektem.

Po zakończeniu realizacji inwestycji, obiekty zostaną przekazane Przedsiębiorstwu Usług Komunalnych Sp. z o.o. w P.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl