ITPP1/443-685b/08/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-685b/08/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2008 r. (data wpływu 4 sierpnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będący zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług jest inwestorem projektu: "Budowa centrum sportowo-rekreacyjnego - krytej pływalni, basenu odkrytego oraz hali sportowej", którego budowa będzie prowadzona przez trzy lata. Faktury związane z zakupami inwestycyjnymi będą wystawione na Wnioskodawcę. Dotychczas został odliczony podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie projektu technicznego pływalni. Wnioskodawca podkreśla, iż zakupy inwestycyjne związane są wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług w wysokości 7% sklasyfikowanymi do grupowania PKWiU 92.61 - Usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych. Ponadto wskazuje, iż samodzielnie prowadzi obsługę gospodarki komunalnej, działalności sportowej, promocji gminy i turystyki. Wnioskodawca nie ma jednostki budżetowej lub zakładu budżetowego, który został powołany do prowadzenia takich zadań za gminę, a zatem to Wnioskodawca będzie osiągał przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług po zrealizowaniu inwestycji. Jedną z możliwości zarządzania obiektem jest przekazanie po zakończeniu inwestycji powstałego centrum sportowo-rekreacyjnego w formie użyczenia lub trwałego zarządu nowej jednostce budżetowej gminy, która zostanie powołana do zarządzania obiektem. Osiągnięte dochody będą stanowić dochód Wnioskodawcy, ponieważ jednostka budżetowa ma obowiązek przekazania ich do Wnioskodawcy. Obowiązek ten regulują ostatnie zmiany rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 kwietnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad rachunkowości oraz planu kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 72, poz. 422 z późn. zm.).

W piśmie z dnia 3 października 2008 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca podniósł, iż właścicielem zrealizowanego centrum sportowo-rekreacyjnego będzie Gmina. Wnioskodawca zakłada także, iż po zakończeniu inwestycji nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej związanej z tą inwestycją. Sprzedaż będzie prowadziła nowopowstała jednostka budżetowa, której inwestycja po zakończeniu zostanie przekazana na podstawie umowy użyczenia. Jednostka ta będzie podmiotem rozliczającym podatek od towarów i usług z tytułu świadczenia usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych. Wnioskodawca wskazał także, iż w chwili obecnej zakupy inwestycyjne nie są finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Ponadto Wnioskodawca stwierdził, iż inwestycja zostanie przekazana nowej jednostce budżetowej na podstawie umowy użyczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie musiał dokonać korekty odliczonego podatku naliczonego od opisanego projektu inwestycyjnego, w sytuacji, gdy nastąpi nieodpłatne przekazanie na podstawie umowy użyczenia do nowopowstałej i powołanej przez Gminę jednostki budżetowej, która będzie zarządzała obiektem, a osiągnięty dochód będzie przekazywała do urzędu gminy.

Zdaniem Wnioskodawcy, po przekazaniu wytworzonego majątku dotyczącego opisanej inwestycji do innej jednostki budżetowej gminy, Wnioskodawca nie będzie musiał dokonywać korekty odliczonego podatku naliczonego od poczynionych zakupów inwestycyjnych. Wykonując zadania własne Gminy, między innymi budując centrum sportowo-rekreacyjne, którego udostępnienie traktowane jest jako usługa obciążona 7% podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług. Po ukończeniu budowy obiekt zostanie przekazany do specjalnie powołanej w celu zarządzania centrum sportowo-rekreacyjnym jednostki budżetowej, która zajmie się jego obsługą. Ponieważ inwestycja wybudowana została w realizacji zadań Gminy, to przekazanie towarów do innego podmiotu i przeniesienie nań swoich obowiązków jest przekazaniem na cele oczywiście związane z prowadzonym przedsiębiorstwem - Gminą, zatem a contrario zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowi dostawy towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl podwyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego oraz pisma stanowiącego uzupełnienie wniosku wynika, iż po zakończeniu realizacji zadania inwestycyjnego, Wnioskodawca powierzy nieodpłatne zarządzanie centrum sportowo-rekreacyjnym, na podstawie umowy użyczenia, jednostce budżetowej, która z tego tytułu rozliczać się będzie z budżetem Państwa z podatku od towarów i usług.

W tym miejscu zauważyć należy, iż jak stwierdzono w interpretacji indywidualnej znak ITPP1/443-685a/08/DM czynność nieodpłatnego użyczenia centrum sportowo-rekreacyjnego jednostce budżetowej, stanowiąca nieodpłatne świadczenie usług związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

A zatem uwzględniając powyższe, jak również przywołane regulacje prawne stwierdzić należy, iż z uwagi na to, że nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym u Wnioskodawcy - bowiem nieodpłatnie przekazany, po zakończeniu budowy, obiekt służyć będzie wykonywaniu czynności opodatkowanych przez powołaną jednostkę budżetową, która będzie odrębnym podmiotem rozliczającym podatek od towarów i usług z właściwym organem podatkowym - Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją tej inwestycji. Z tych też względów w przedstawionej sytuacji, gdy Wnioskodawca po zakończeniu inwestycji nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej, Wnioskodawca zobowiązany będzie do dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego od projektu inwestycyjnego na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług.

Interpretacja ta dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl