ITPP1/443-682/12/TS - Określenie stawki podatku przy sprzedaży sznurka polipropylenowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-682/12/TS Określenie stawki podatku przy sprzedaży sznurka polipropylenowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2012 r. (data wpływu 8 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży sznurka polipropylenowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży sznurka polipropylenowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ofercie przetargowej składanej do Jednostki Wojskowej w formularzu cenowym zaproponowała Pani sznurek polipropylenowy, zakupiony ze stawką podatku VAT 8%. Klasyfikacja PKWiU dla tego towaru to 13.94.11 i określony jest on jako sznurek do maszyn rolniczych. Sprzedała Pani Zamawiającemu ww. produkt również ze stawką podatku VAT 8%. Pani oferta została odrzucona z uzasadnieniem, że powinna Pani zaproponować sznurek ze stawką 23%, a nie 8%, ponieważ ww. sznurek przeznaczony jest do mundurów, a nie do maszyn rolniczych. Z uzyskanej informacji telefonicznej (Krajowa Informacja Podatkowa), dowiedziała się Pani, że miała prawo zaproponować Zamawiającemu przedmiotowy sznurek z obniżoną stawką podatku VAT, tj. 8%, który również kupuje z taką samą stawką i który spełnia wymagania Zamawiającego sprecyzowane w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Dodała Pani, iż nie ma znaczenia komu ten sznurek sprzedaje. Jest to produkt ogólnodostępny sprzedawany w hurtowniach, marketach i sklepach, a nie wyłącznie dla rolników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jeżeli Wnioskodawca zakupił sznurek polipropylenowy, który spełniał wymagania do zastosowania stawki podatku 8%, to czy może go sprzedać Zamawiającemu, który nie prowadzi działalności rolniczej również w tej samej stawce podatku VAT. Czy działanie było prawidłowe.

Uważa Pani, iż miała prawo sprzedać przedmiotowy sznurek ze stawką podatku VAT 8%, ponieważ nie jest ważne komu się go sprzedaje i do jakich celów się go używa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 78 mieści się - bez względu na symbol PKWiU - "Sznurek do maszyn rolniczych".

Dla oceny prawidłowości zastosowania obniżonej do wysokości 8% stawki podatku do dostawy sznurka (bez względu na symbol PKWiU) jedynymi przesłankami, które muszą być spełnione, aby stawka ta miała zastosowanie są: rodzaj dostarczanego towaru określony jako sznurek oraz jego przeznaczenie do maszyn rolniczych.

Sam fakt, że przedmiotowy sznurek może być między innymi wykorzystywany do maszyn rolniczych nie jest jedynym kryterium uprawniającym do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług. Podatnik, poza uwzględnieniem cech funkcjonalnych i użytkowych, powinien mieć bowiem na uwadze faktyczne przeznaczenie do zastosowania tego towaru przez nabywcę.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w ofercie przetargowej zaproponowała Pani Zamawiającemu (Jednostce Wojskowej) sprzedaż sznurka polipropylenowego ze stawką podatku VAT 8%. Pani oferta została jednak odrzucona z uzasadnieniem, że powinna Pani zaproponować sznurek ze stawką 23%, a nie 8%, ponieważ przeznaczony jest on do mundurów, a nie do maszyn rolniczych. Zamawiający nie prowadzi działalności rolniczej.

Należy w tym miejscu podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową (art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy). Stosowanie stawki podstawowej ma zatem charakter reguły ogólnej. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Mając na uwadze stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż sprzedaż sznurka, który - jak wskazano we wniosku - nie jest przeznaczony do maszyn rolniczych, nie korzysta z obniżonej stawki podatku 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 78 załącznika nr 3 do ustawy, lecz ze stawki podstawowej w wysokości 23%.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl