ITPP1/443-671a/08/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-671a/08/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2008 r. (data wpływu 28 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia nazwy sprzedawcy na fakturze VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia nazwy sprzedawcy na fakturze VAT.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zamierza Pani podjąć działalność gospodarczą, w ramach której będzie świadczyła usługi w zakresie Zakładu Opieki Zdrowotnej. Działalność ta podlega obowiązkowemu wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez właściwy Urząd Miejski. Wskazuje Pani, iż zgodnie z przepisem art. 434 Kodeksu cywilnego firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko, co nie wyklucza włączenia do firmy pseudonimu lub określeń wskazujących przedmiot działalności, miejsce jej prowadzenia oraz innych określeń dowolnie obranych. Zatem Pani firma, jako przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w postaci Zakładu Opieki Zdrowotnej, będzie musiała zawierać Pani imię i nazwisko. Podnosi Pani, że zgodnie z art. 13 ust. 2 w związku z art. 12 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, zakład opieki zdrowotnej podlega także obowiązkowi wpisu do rejestru zakładów opieki zdrowotnej, w którym to rejestrze ujawnia się jedynie nazwę zakładu nie obejmującą osoby przedsiębiorcy, który traktowany jest jedynie jako założyciel tego zakładu. Natomiast zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m.in. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy. Tymczasem zgodnie z ww. przepisami firma wpisana do ewidencji działalności gospodarczej będzie zawierała Pani imię i nazwisko, natomiast zarejestrowana w rejestrze zakładów opieki zdrowotnej prowadzonym przez Wojewodę nazwa Zakładu Opieki Zdrowotnej, który zamierza Pani prowadzić, nie będzie tożsama z firmą wpisaną do ww. ewidencji, gdyż nie będzie zawierała imienia i nazwiska.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na fakturach, które będą wystawiane w związku ze świadczeniem usług w ramach działalności przyszłego Zakładu Opieki Zdrowotnej, należy oznaczać przedsiębiorcę zgodnie z oznaczeniem zawartym we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, które zawierać będzie w nazwie Pani imię i nazwisko, czy też zgodnie z wpisem do rejestru zakładów opieki zdrowotnej prowadzonym przez Wojewodę, w którym figurować będzie nazwa przyszłego Zakładu Opieki Zdrowotnej z pominięciem imienia i nazwiska.

Zdaniem Wnioskodawcy na fakturach winna figurować firma przedsiębiorcy zgodna z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej, która zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego zawierać będzie m.in. imię i nazwisko przedsiębiorcy. Nazwa Zakładu Opieki Zdrowotnej, ujawniona w rejestrze zakładów opieki zdrowotnej nie zawierająca imienia i nazwiska przedsiębiorcy nie będzie spełniała przepisów o firmie przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, a także nie będzie odpowiadała wymogom § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z którym faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m.in. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy. Zarówno pełna, jak i skrócona nazwa przyszłej działalności gospodarczej Wnioskodawcy wynikać będzie z ewidencji działalności gospodarczej i jako zgodna z przepisami o firmie przedsiębiorcy będzie zawierała oznaczenie imienia i nazwiska przedsiębiorcy, które stanowią element konieczny przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną. Dlatego też zdaniem Wnioskodawcy oznaczenie przedsiębiorcy na fakturach powinno być zgodne z przyszłym wpisem do ewidencji działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady wystawiania faktur sprecyzowane są w art. 106 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 106 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obwiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2. 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast § 9 ww. rozporządzenia wyszczególnia dane, które powinna zawierać faktura VAT. I tak z § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia wynika, iż faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m.in. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy.

Zgodnie z art. 15 cyt. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z przepisu tego wynika, że podatnikiem jest osoba fizyczna wymieniona z imienia i nazwiska, a nie firma prowadzona przez tę osobę. Osoba fizyczna składa również zgłoszenie rejestracyjne dla podatku od towarów i usług VAT-R.

Ponadto należy również mieć na uwadze regulacje prawa cywilnego dotyczące firm, pod jakimi działają przedsiębiorcy. W myśl art. 431 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 331 § 1, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową. Art. 432 § 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż przedsiębiorca działa pod firmą. Stosownie do art. 434 Kodeksu cywilnego, firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko. Nie wyklucza to włączenia do firmy pseudonimu lub określeń wskazujących na przedmiot działalności przedsiębiorcy, miejsce jej prowadzenia oraz innych określeń dowolnie obranych. Dodatki, które mogą zostać dołączone do imienia i nazwiska, mają służyć lepszej identyfikacji przedsiębiorcy posługującego się firmą.

Dodatkowo zwrócić należy także uwagę, iż zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Zgodnie zaś z art. 14 ust. 1 tej ustawy, przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo do Ewidencji Działalności Gospodarczej. Ust. 2 tego przepisu stanowi natomiast, że wpisowi do ewidencji podlegają przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi. Zasady wpisu do rejestru przedsiębiorców określają odrębne przepisy.

Z przedłożonego wniosku wynika, iż zarówno pełna, jak i skrócona nazwa przyszłej działalności zgłoszona do ewidencji działalności gospodarczej będzie zawierała oznaczenie imienia i nazwiska, natomiast nazwa ujawniona w rejestrze zakładów opieki zdrowotnej nie zawiera imienia i nazwiska Wnioskodawcy, a jedynie oznaczenie - Zakład Opieki Zdrowotnej.

Biorąc pod uwagę przywołane powyżej regulacje prawne oraz to, iż dane umieszczone na fakturze muszą być odzwierciedleniem odpowiednich wpisów w ewidencji działalności gospodarczej stwierdzić należy, iż Wnioskodawca będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, w wystawianych fakturach VAT winien umieszczać przede wszystkim swoje imię i nazwisko. Używanie natomiast pozostałych określeń włączonych do firmy Wnioskodawcy jest dozwolone i pozostaje bez wpływu na rozliczenia podatkowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej-powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl