ITPP1/443-670/08/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-670/08/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2008 r. (data wpływu 28 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia nazwy sprzedawcy na fakturze VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia nazwy sprzedawcy na fakturze VAT.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako przedsiębiorca będący osobą fizyczną jest wpisany do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Urząd Miejski, w której pod jednym numerem ewidencyjnym w punkcie zawierającym oznaczenie przedsiębiorcy wpisany jest jako prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą:

1.

"B" Grupa Hotelowa oraz

2.

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej

Wnioskodawca wskazuje, iż przedsiębiorca będący osobą fizyczną może mieć tylko jeden wpis do ewidencji działalności gospodarczej i jedną firmę, podobnie jak posiada on tylko jeden i ten sam numer NIP niezależnie od ilości działalności wpisanych do ewidencji. Funkcjonujące pod różnymi nazwami działalności tego samego przedsiębiorcy objęte jednym wpisem do ewidencji, mogą być zatem traktowane jako zakłady lub oddziały tego samego przedsiębiorcy, których odrębne nazwy zostały im nadane dla odróżnienia od innych na rynku. Nie stanowią one jednak odrębnych firm tego przedsiębiorcy. W obrocie handlowym funkcjonują obie ww. nazwy wpisane dla oznaczenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy, które są używane w zależności od tego, przedmiotu której z nich dotyczą podejmowane czynności. Wnioskodawca przywołuje ponadto przepis § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie oznaczenie przedsiębiorcy - w świetle przedstawionego stanu faktycznego - winno znajdować się na fakturach VAT wystawianych przez Wnioskodawcę jako przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną prowadzącego działalność gospodarczą objętą wpisem do ewidencji działalności gospodarczej, w której w pozycji oznaczenie przedsiębiorcy wskazane zostały dwie różne nazwy działalności prowadzonych przez tego samego przedsiębiorcę, który może mieć tylko jedną firmę. W szczególności, czy na fakturach VAT wystawianych przez tego przedsiębiorcę w ramach przedmiotu działalności jednego z dwóch zakładów/oddziałów tego przedsiębiorcy oznaczonych różnymi nazwami można jako oznaczenie tego przedsiębiorcy wskazać nazwę tego zakładu, którego działalności dotyczy wystawiana faktura VAT, tj. czy na fakturach wystawianych w ramach działalności Zakładu Opieki prowadzonego w ramach działalności Wnioskodawcy jako oznaczenie tego przedsiębiorcy można wskazać Zakład Opieki.

Zdaniem Wnioskodawcy na fakturach wystawianych w ramach przedmiotu działalności danego zakładu/oddziału przedsiębiorcy oznaczonego jedną z dwóch nazw widniejących w ewidencji działalności gospodarczej, jako oznaczenie przedsiębiorcy wskazywać należy nazwę tego zakładu/oddziału, którego przedmiotu działalności dotyczy dana faktura. Wnioskodawca podkreśla, iż obie nazwy uwidocznione zostały w ewidencji działalności gospodarczej i pod obiema nazwami występuje w obrocie gospodarczym. Oba zakłady posiadają też swoje odrębne pieczęcie. Tym samym na fakturach VAT wystawianych w związku z działalnością jednego z zakładów, jako oznaczenie przedsiębiorcy zgodne z § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r., należy wskazywać ujawnioną w ewidencji nazwę tego zakładu, z którego działalnością związana jest wystawiana faktura. Zatem skoro zakład zarejestrowany pod nazwą Zakład Opieki samodzielnie funkcjonuje w obrocie, posiada własną pieczęć i jest uwidoczniony w jawnej ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Urząd Miejski, to tym samym jego nazwa powinna być uwidoczniona na fakturach wystawianych w ramach działalności tego zakładu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady wystawiania faktur sprecyzowane są w art. 106 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 106 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obwiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast § 9 ww. rozporządzenia wyszczególnia dane, które powinna zawierać faktura VAT. I tak z § 9 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia wynika, iż faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m.in. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy.

Powyższe dane mają na celu jednoznaczną identyfikację stron transakcji gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z przepisu tego wynika, że podatnikiem jest osoba fizyczna wymieniona z imienia i nazwiska, a nie firma prowadzona przez tę osobę. Należy przy tym zwrócić uwagę na to, że w formularzu rejestracyjnym VAT-R, który stanowi podstawę wpisu podatnika do rejestru podatników VAT, w części B.1 "dane identyfikacyjne" podatnik będący osobą fizyczną zamieszcza imię i nazwisko.

Ponadto należy również mieć na uwadze regulacje prawa cywilnego dotyczące firm, pod jakimi działają przedsiębiorcy. W myśl art. 43 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 33 1 § 1, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową. Art. 43 2 § 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż przedsiębiorca działa pod firmą. Stosownie do art. 43 4 Kodeksu cywilnego, firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko. Nie wyklucza to włączenia do firmy pseudonimu lub określeń wskazujących na przedmiot działalności przedsiębiorcy, miejsce jej prowadzenia oraz innych określeń dowolnie obranych. Dodatki, które mogą zostać dołączone do imienia i nazwiska, mają służyć lepszej identyfikacji przedsiębiorcy posługującego się firmą.

Dodatkowo zwrócić należy także uwagę, iż zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Zgodnie zaś z art. 14 ust. 1 tej ustawy, przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo do Ewidencji Działalności Gospodarczej. Ust. 2 tego przepisu stanowi natomiast, że wpisowi do ewidencji podlegają przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi. Zasady wpisu do rejestru przedsiębiorców określają odrębne przepisy.

Z przedłożonego wniosku wynika, że w stosunku do Wnioskodawcy wpis do ewidencji działalności gospodarczej zawiera nazwy:

1.

"B" Grupa Hotelowa

2.

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej

Odnosząc przedstawiony opis stanu faktycznego do cytowanych przepisów prawa stwierdzić należy, iż na fakturach VAT wystawianych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą należy umieścić przede wszystkim firmę przedsiębiorcy, którą w tym przypadku jest imię i nazwisko Wnioskodawcy będącego osobą fizyczną. Używanie natomiast zamiennie (w zależności od tego, z którym oddziałem czy zakładem wykonywana czynność jest związana) pozostałych określeń włączonych do firmy Wnioskodawcy jest dozwolone i pozostaje bez wpływu na rozliczenie podatkowe. Tym samym za prawidłowe należy uznać stanowisko, że na fakturach VAT wystawianych w związku z prowadzoną działalnością obok imienia i nazwiska Wnioskodawca ma prawo wskazywać nazwę tego zakładu (oddziału), z którego działalnością związana jest wystawiana faktura, tj. Zakład Opieki bądź Grupa.

Zaznaczyć należy, iż powyższe dane umieszczone na fakturze muszą być odzwierciedleniem odpowiednich wpisów w ewidencji działalności gospodarczej (jak to Wnioskodawca wskazał we wniosku).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl