ITPP1/443-666/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-666/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opat eksploatacyjnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opat eksploatacyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia posiada własne środki transportu, przy pomocy których świadczy usługę wywozu nieczystości na wysypisko miejskie, w celu zaspokojenia potrzeb mieszkańców swoich osiedli. Za powyższe czynności spółdzielnia pobiera odrębne opłaty naliczane od ilości osób zamieszkałych w lokalu mieszkalnym przez:

1.

członków spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu;

2.

osoby niebędące członkami spółdzielni, które zamieszkują w lokalu mieszkalnym ze spółdzielczym lokatorskim lub własnościowym prawem do lokalu;

3.

właścicieli lokali mieszkalnych będących członkami spółdzielni posiadających odrębną własność;

4.

właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni posiadających odrębną własność.

Wymiar opłaty za wywóz śmieci obejmuje zarówno wydatki za składowanie odpadów na wysypisku, koszty zakupu pojemników na śmieci, koszty zakupu paliw do pojazdów obsługujących wywóz (fakturowanie przez kontrahentów zewnętrznych), jak i koszty własnego transportu. W stosunku do przychodów uzyskiwanych z opłat za wywóz śmieci, obejmujących wyżej wymienione lokale mieszkalne, spółdzielnia stosuje zwolnienia z VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy zawarte w § 12 ust. 1 pkt 16 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy właściwie zastosowano zwolnienie od VAT - przychodów uzyskiwanych z opłat za wywóz śmieci od mieszkańców zamieszkałych w lokalach mieszkalnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie przez Spółdzielnię czynności wywozu nieczystości wykonywane na potrzeby mieszkańców lokali mieszkalnych, za które pobierane są opłaty przeznaczone na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni (pobierane od wszystkich członków spółdzielni i osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali), na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych (pobieranie od właścicieli lokali będących i nie będących członkami spółdzielni) - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług i § 12 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. - korzystają ze zwolnienia.

Według Spółdzielni, zwolnienie określone w z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług i § 12 ust. 1 pkt 16 ww. rozporządzenia, ma również zastosowanie do opłat ponoszonych przez osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, a którzy czasowo utracili członkostwo w spółdzielni (osoby wykluczone z członkostwa w spółdzielni, korzystający bezumownie z mieszkania)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy, zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych;

Stosownie zaś do § 12 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) wynika, że zwolnione od podatku są czynności wykonywane na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.).

Oznacza to, iż regulacją zawartą w ww. przepisie rozporządzenia zrównano - w zakresie zwolnienia od podatku ww. czynności świadczonych przez spółdzielnie - sytuację prawną podmiotów określonych w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, z sytuacją prawną osób, których w tym przepisie nie wymieniono, tj. osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują jednak spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych.

Z kolei powołany powyżej przepis art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w ust. 1, 2, 4 i 5 stanowi, iż:

1.

członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu;

2.

członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu;

4.

właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5;

5.

członkowie spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi. Właściciele lokali niebędący członkami oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią.

Z przepisu tego wynika, iż osoby w nim określone pokrywają wydatki za czynności, które na ich rzecz realizuje spółdzielnia, pobierając w związku z tym opłaty tzw. czynszowe.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia posiadając własne środki transportu, świadczy na potrzeby mieszkańców lokali mieszkalnych - usługę wywozu nieczystości, na wysypisko miejskie, za które to usługi pobiera opłaty przeznaczone na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości, stanowiących mienie Spółdzielni. Opłaty za powyższe czynności Spółdzielnia pobiera odrębnie i nalicza je od ilości osób zamieszkałych w lokalu mieszkalnym. W oparciu o ustawę o spółdzielniach mieszkaniowych opłaty pobierane są odpowiednio od: członków spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu; osób niebędących członkami spółdzielni, które zamieszkują w lokalu mieszkalnym ze spółdzielczym lokatorskim lub własnościowym prawem do lokalu; właścicieli lokali mieszkalnych będących członkami spółdzielni posiadających odrębną własność; właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni posiadających odrębną własność.

Ustosunkowywując się do powyższego wskazać należy, iż zwolnienia zawarte w ww. przepisach art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 12 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Finansów stanowią wyjątek od reguły, zgodnie z którą czynności, o których mowa w art. 5 cyt. ustawy wykonywane przez podatników (o których mowa w art. 15 tej ustawy) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem przywołane regulacje prawne zwalniają z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywane jedynie na rzecz jednoznacznie określonej grupy podmiotów, tj. członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni (art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy) oraz na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych (§ 12 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia), za które są pobierane opłaty, zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych.

Wśród tej kategorii podmiotów, nie zostały wymienione osoby niebędące członkami spółdzielni, które zamieszkują w lokalu mieszkalnym, które to osoby czasowo utraciły członkostwo w spółdzielni (tekst jedn.: osoby wykluczone z członkostwa w spółdzielni, korzystający bezumownie z mieszkania ze spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu).

Z tych też względów stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy opłaty za wywóz nieczystości pobierane przez Spółkę zaliczają się do opłat eksploatacyjnych, o których mowa w art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, to w przypadku gdy pobierane są od wszystkich członków Spółdzielni i osób niebędących członkami Spółdzielni, którym przysługują prawa do lokali, jak również pobierane od właścicieli lokali będących i niebędących członkami Spółdzielni - korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, z kolei opłaty pobierane od osób niebędących członkami Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie § 12 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.

Natomiast opłaty pobierane od osób niebędących członkami spółdzielni, które zamieszkują w lokalu mieszkalnym, i które to osoby czasowo utraciły członkostwo w spółdzielni (tekst jedn.: są wykluczone z członkostwa w spółdzielni i korzystają bezumownie z mieszkania ze spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu), nie są objęte zakresem zwolnienia określonego art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również § 12 ust. 1 pkt 16 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług

Końcowo informuje się, iż w niniejszej interpretacji tutejszy organ nie rozstrzygał kwestii możliwości ewentualnego skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT - określonego w poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl