ITPP1/443-657/10/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-657/10/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2010 r. (data wpływu 8 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 6 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samorządową jednostką budżetową, administrującą mieniem komunalnym, stanowiącym własność gminy. Zgodnie ze statutem, zakres działania Wnioskodawcy obejmuje m.in. zawieranie umów najmu dotyczących lokali komunalnych będących przedmiotem zarządzania. W maju br. Wnioskodawca podpisał umowę na wynajem lokalu użytkowego i na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego nastąpiło wydanie przedmiotu najmu do użytkowania. W umowie najmu zawarto postanowienia następującej treści:

1.

najemca lokalu użytkowego zobowiązany jest do poniesienia nakładów remontowo-inwestycyjnych, mających na celu dostosowanie lokalu do potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem konieczności akceptacji przez wynajmującego całości zakresu i harmonogramu realizacji przedmiotowych prac;

2.

najemcy nie przysługuje zwrot z tytułu poniesionych nakładów zarówno w trakcie trwania umowy, jak i po jej zakończeniu, również w sytuacji, gdy nakłady zwiększą wartość nieruchomości (wynajmujący może według własnego wyboru zatrzymać ulepszenia lub żądać przywrócenia stanu poprzedniego);

3.

wynajmujący rozpocznie naliczanie czynszu od dnia faktycznego rozpoczęcia działalności przez najemcę, jednak nie "dłużej niż przez okres dwóch miesięcy od dnia zawarcia umowy" - w efekcie takiego działania najemca zwolniony jest z opłaty czynszowej na czas wykonywania remontu, zobowiązany jest jednak do ponoszenia wszelkich kosztów związanych z utrzymaniem lokalu, w szczególności z tytułu dostawy mediów (o rozpoczęciu działalności najemca obowiązany jest powiadomić stosownym oświadczeniem).

W dniu 6 sierpnia 2010 r. uzupełniono wniosek wskazując, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz najem lokalu użytkowego, o którym mowa w postawionym pytaniu, dotyczy składnika majątku przekazanego zarządzeniem prezydenta miasta w zarządzanie, który związany jest z prowadzoną przez Jednostkę działalnością statutową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczenie usług określonych w pkt 3, polegających na zwolnieniu z opłaty czynszowej na czas przeprowadzanego remontu, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w dniu 6 sierpnia 2010 r., świadczenie usług, o których mowa w pkt 3 wniosku, polegające na zwolnieniu z opłaty czynszowej na czas przeprowadzanego remontu, nie podlega opodatkowaniu na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Ze złożonego wniosku wynika, iż w maju br. Wnioskodawca (samorządowa jednostka budżetowa), jako czynny podatnik podatku VAT, podpisał umowę na wynajem lokalu użytkowego. Umowa przewiduje, że najemca lokalu użytkowego zobowiązany jest do poniesienia nakładów remontowo-inwestycyjnych, mających na celu dostosowanie lokalu do potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ponadto, najemca zwolniony jest z opłaty czynszowej na czas wykonywania remontu (jednakże nie dłużej niż przez dwa miesiące), zobowiązany jest on jednak do ponoszenia wszelkich kosztów związanych z utrzymaniem lokalu, w szczególności z tytułu dostawy mediów. Wskazany lokal użytkowy dotyczy składnika majątku przekazanego zarządzeniem prezydenta miasta w zarządzanie Wnioskodawcy, wiąże się on z prowadzoną działalnością statutową.

A zatem, wynajmujący przyznając najemcy, jako podmiotowi zobligowanemu zgodnie z zawartą umową do poniesienia nakładów remontowo-inwestycyjnych, czasowe zwolnienie z opłat czynszowych, faktycznie świadczy na rzecz tego najemcy usługi, które jako odpłatne czynności (w zamian za zwolnienie z opłat czynszowych najemca dokonuje nakładów remontowo-inwestycyjnych na nieruchomość będącą własnością Wnioskodawcy), podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Analiza powołanych wyżej przepisów oraz treści złożonego wniosku pozwala na stwierdzenie, że skoro Wnioskodawca świadczy na rzecz najemcy odpłatne usługi, to tym samym czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w tym przypadku nie świadczy natomiast nieodpłatnie usług, na mocy powołanego wcześniej art. 8 ust. 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl