ITPP1/443-651/09/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-651/09/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2009 r. (data wpływu 13 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniach 21 lipca i 21 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia (odzyskania) podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Budowa i uruchomienie Parku"- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2009 r. został złożony wniosek, uzupełnionym w dniach 21 lipca i 21 września 2009 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia (odzyskania) podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Na mocy podpisanej w dniu 31 marca 2008 r. umowy dotyczącej przygotowania projektu indywidualnego Gmina (reprezentowana przez Wnioskodawcę) znajduje się na etapie przygotowań do realizacji projektu pn. "Budowa i uruchomienie Parku", w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski 2007-2013, Priorytet I: Nowoczesna gospodarka, Działanie I.3: Wspieranie innowacji. Zgodnie z obwieszczeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 11 października 2007 r. w sprawie listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Rozwój Polski na lata 2007-2013 (M.P. Nr 89, poz. 971), projekt został zakwalifikowany jako indywidualny projekt kluczowy - umieszczony w wykazie indywidualnych projektów kluczowych, pod nr 48. Projekt jest objęty indywidualnym nadzorem instytucjonalnym ze strony Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Projekt polegający na przygotowaniu tzw. wolnego terenu inwestycyjnego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, tj. drogową, elektroenergetyczną, wodno-kanalizacyjną, składa się z dwóch integralnych części. Część I dotyczy przygotowania do jego realizacji i obejmuje okres 2008-2009, a część II dotyczy realizacji w okresie 2010-2012. Powstały w trakcie inwestycji teren będzie wydzierżawiany przez Urząd Miejski (reprezentujący Gminę) inwestorom, którzy we własnym zakresie wybudują obiekt (obiekty) dostosowany do indywidualnych technologii produkcji, a więc będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych, poza częścią inwestycji dotyczącej przebudowy drogi publicznej, wykorzystywanej przez ogół użytkowników, w tym m.in. do parku.

Zgodnie z postanowieniami umowy Gmina ponosi koszty związane z przygotowaniem niezbędnej dokumentacji, w tym m.in. studium wykonalności, projekty architektoniczno-budowlane (dotyczące m.in. następujących branż: elektro-energetycznej, wodno-kanalizacyjnej, drogowej - przebudowa ul. F., budowa parkingów oraz wykonanie dokumentacji projektowej rozbiórki 9 budynków i pozostałych obiektów budowlanych wraz z uporządkowaniem terenu). Ponadto w ramach przygotowania został opracowany projekt zagospodarowania terenu, mapy i szkice lokalizacyjne oraz zostanie w najbliższym czasie opracowany raport oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

W sytuacji pozytywnego rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie projektu nastąpi jego realizacja. Szacunkowy całkowity koszt wykonania projektu (zapisany w umowie przygotowania projektu) wynosi: 54.772.350,00 zł, w tym kwota wydatków kwalifikowanych (obejmująca także podatek od towarów i usług) na realizację projektu.

Na etapie realizacji przedmiotowego projektu zostaną przeprowadzone postępowania przetargowe mające na celu wyłonienie wykonawców w poszczególnych branżach (drogowej, wodno-kanalizacyjnej, elektroenergetycznej, na nadzór inwestorski, budowlanej - wyburzenia). Po podpisaniu umów z wykonawcami w poszczególnych dziedzinach rozpoczną się faktyczne roboty. Roboty drogowe będą polegały na przebudowie już istniejącej, lecz będącej w złym stanie drogi publicznej, ogólnodostępnej, w części powiatowej, modernizacji i częściowo wykonaniu nowych dróg wewnętrznych i parkingów na terenie Parku. Prace wodno-kanalizacyjne polegać będą na wykonaniu nowego wodociągu i nowego kolektora sanitarnego oraz rozprowadzenie instalacji po terenie Parku. W branży elektro-energetycznej roboty obejmować będą budowę linii kablowych, nowych stacji transformatorowych oraz modernizację niezbędnej ilości pól liniowych SN, niezbędnych do zapewnienie dostaw energii na teren parku. Roboty budowlane polegać będą na wyburzeniu 9 budynków kubaturowych oraz wycinkę drzew i uzyskanie tzw. wolnego terenu inwestycyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd Miejski (reprezentujący Gminę) ma możliwość odliczenia (odzyskania) od zakupów związanych z realizacją projektu podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy zakłada on wydzierżawienie przygotowywanych (w związku z realizacją projektu) terenów inwestycyjnych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w związku z realizacją projektu nie ma możliwości odliczenia (odzyskania) podatku od towarów i usług ani w całości, ani w części zapłaconego podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl postanowień art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2.

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4.

lokalnego transportu zbiorowego,

5.

ochrony zdrowia,

6.

pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7.

gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8.

edukacji publicznej,

9.

(1) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

10.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11.

targowisk i hal targowych,

12.

zieleni gminnej i zadrzewień,

13.

cmentarzy gminnych,

14.

(2) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

15.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16.

polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17.

(3) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

18.

promocji gminy,

19.

współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20.

współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina zrealizuje projekt, polegający na przygotowaniu tzw. wolnego terenu inwestycyjnego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, tj. drogową, elektroenergetyczną, wodnokanalizacyjną.

W związku z powyższym Gmina ponosi koszty związane z przygotowaniem niezbędnej dokumentacji (m.in. studium wykonalności, projekty architektoniczno-budowlane), z pracami budowlanymi, drogowymi, elektroenergetycznymi, wodnokanalizacyjnymi oraz w związku nadzorem inwestorskim. W imieniu Gminy inwestycje realizował będzie Urząd Miasta, który jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Po zakończeniu realizacji projektu powstały teren będzie przez Gminę wydzierżawiany inwestorom, którzy we własnym zakresie wybudują obiekt (obiekty) dostosowany do indywidualnych potrzeb funkcjonalnych i technologii produkcji.

W związku z realizacją inwestycji wystąpi podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją poszczególnych części projektu. Głównym celem przeprowadzonych prac będzie przeznaczenie terenów parku przemysłowego w dzierżawę inwestorom.

Specyfika projektu powoduje, że przychody pojawią się dopiero po zakończeniu inwestycji, z tytułu oddania w dzierżawę terenu. Powyższe przychody będą przychodami Urzędu Miasta.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, od części wydatków służących bezpośrednio przyszłej dzierżawie terenów inwestycyjnych, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w trybie art. 86 ust. 1 powołanej ustawy, natomiast prawo to nie przysługuje w odniesieniu do tej części wydatków, które pozostają w związku z realizacją zadań własnych Gminy (np. przebudowy drogi publicznej).

Końcowo należy zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji nie odniesiono się do kwestii prawidłowości zarejestrowania się przez Urząd Miasta, jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług, a nie gminy, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska oraz nie postawiono pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl