ITPP1/443-650/11/TS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-650/11/TS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniach 25 lipca i 8 sierpnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży wyrobu mleczarskiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 25 lipca i 8 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży wyrobu mleczarskiego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia produkuje i sprzedaje wyroby seropodobne, które do końca 2010 r. zakwalifikowane były wg PKWiU do grupowania 15.51.40 i opodatkowane stawką podatku w wysokości 7%. W momencie przejścia na klasyfikację "PKWiU 2008" Spółdzielnia zakwalifikowała przedmiotowy wyrób do grupowania 10.51 i stosuje od 1 stycznia 2011 r. stawkę podatku 5%. Wskazano, iż jest to wyrób oparty na mleku, bowiem produkowany jest z 10,5 litra mleka odtłuszczonego oraz 0,3 kg tłuszczu roślinnego na 1 kg wyrobu gotowego. Tak robią wszystkie spółdzielnie i firmy mleczarskie, z którymi Wnioskodawca współpracuje. Dla potwierdzenia Spółdzielnia złożyła zapytanie do Urzędu Statystycznego w Łodzi i otrzymała odmienną odpowiedź, tj. że opisany wyrób mieści się w PKWiU w grupowaniu 10.89.19.0, tym samym podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 8%. Spółdzielnia wskazała, iż zmiana stawki spowoduje nierówność cen na rynku mleczarskim, gdyż inne firmy nie zmieniają stawki podatku i tym samym sprzedają tańsze wyroby.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 8 sierpnia 2011 r., w którym wezwano Wnioskodawcę o jednoznaczne wskazanie, jak opisany wyrób wg Niego jest sklasyfikowany w PKWiU z 2008 r., wskazano, iż Spółdzielnia nie zgadza się z opinią Urzędu Statystycznego, a decyzja ta nie jest administracyjna i nie jest wiążąca. Jednak służby skarbowe zastosowanie stawki podatku VAT opierają na PKWiU, stąd niepewność w tej kwestii. Natomiast według technologa produkcji oraz kierownika produkcji zakładu produkcyjnego Spółdzielni przedmiotowy wyrób jest oparty na mleku, zatem powinien być sprzedawany "pod PKWiU 10.51".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca powinien opodatkować opisany wyrób seropodobny stawką podatku 5%, czy też sprzedawać ze stawką 8%, dokonując korekt sprzedaży od 1 stycznia 2011 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany wyrób seropodobny jest produktem opartym na mleku, produkowanym w procesie technologicznym identycznym jak sery, zatem jest wyrobem mleczarskim i powinien znajdować się w PKWiU w grupowaniu 10.51 i być opodatkowany stawką 5%. Stanowisko takie jest jednak sprzeczne z opinią GUS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Pod pojęciem towaru rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ww. ustawy).

Stosownie do art. 5a, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stawka podatku - zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jednocześnie, w myśl art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku nr 3 do ustawy - stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanym stawką podatku w wysokości 8%:

* pod pozycją 28 wskazano na - sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 10.5 - "Wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0)",

* pod pozycją 48 natomiast wskazano na - sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 10.89.19.0 - "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1, 2%".

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)".

Należy również wskazać, iż zgodnie z pkt 1) objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

W obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, pod pozycją 21 wymieniono, sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 10.5 "Wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0)".

Jednocześnie w objaśnieniu do załącznika na 10 zaznaczono, iż symbol "ex" dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca produkuje i sprzedaje wyroby seropodobne, które sklasyfikował do PKWiU z 2008 r. do grupowania 10.51 i stosuje od dnia 1 stycznia 2011 r. stawkę podatku w wysokości 5%. Jest to wyrób oparty na mleku, produkowany jest z 10,5 litra mleka odtłuszczonego oraz 0,3 kg tłuszczu roślinnego na 1 kg wyrobu gotowego. Z otrzymanej z Urzędu Statystycznego odpowiedzi na pismo wynika jednak, że opisany wyrób mieści się w PKWiU w grupowaniu 10.89.19.0. Tym samym podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 8%.

W pierwszej kolejności tut. organ zauważa, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. W przypadku zaistniałych trudności zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania standardów klasyfikacyjnych.

Wobec powyższego, analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku.

Mając zatem na uwadze powyższe, przedstawiony stan faktyczny oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż wyłącznie przy założeniu, że produkowany i sprzedawany przez Wnioskodawcę wyrób seropodobny mieści się w PKWiU w grupowaniu 10.5, a klasyfikacja ta jest prawidłowa, opodatkowany jest stawką podatku w wysokości 5% w oparciu o art. 41 ust. 2a ustawy i poz. 21 załącznika nr 10 do ustawy. W przeciwnym wypadku, gdy przedmiotowy towar - zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego - sklasyfikowany jest w PKWiU w grupowaniu 10.89.19.0, korzysta on ze stawki podatku w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 i poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy.

Końcowo zaznacza się, iż postępowanie w sprawie interpretacji indywidualnej stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ogranicza się jedynie do interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oznacza to, iż tut. organ przy wydawaniu interpretacji nie dysponuje odpowiednimi narzędziami, określonymi w Dziale IV Ordynacji podatkowej, umożliwiającymi przeprowadzenie postępowania, w trakcie którego mógłby np. pozyskać wiedzę specjalistyczną odnośnie rodzaju wyrobów. Tak więc niniejsza interpretacja udzielona została przy założeniu, że Wnioskodawca dokonał prawidłowej klasyfikacji produkowanego wyrobu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl