ITPP1/443-642/10/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-642/10/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2010 r. (data wpływu 5 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odszkodowania otrzymanego z tytułu przeniesienia własności nieruchomości pod budowę drogi publicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odszkodowania otrzymanego z tytułu przeniesienia własności nieruchomości pod budowę drogi publicznej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadząc działalność gospodarczą była właścicielem placu składowego opału, zabudowanego budowlą w postaci żelbetonowego muru oporowego, położonego na działce gruntu 22/2, powstałej na skutek podziału działki nr 22. Budowle znajdujące się na przedmiotowym gruncie zostały wybudowane i przyjęte do ewidencji środków trwałych Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa E. w 1978 r. Spółka powstała na mocy Zarządzenia Wojewody z dnia 10 lipca 1992 r. jako wydzielone części przedsiębiorstwa z WPE (przejmując m.in. majątek trwały) i została przekazana Gminie. W dniu 24 czerwca 1997 r. aktem notarialnym, na mocy ustawy o gospodarce komunalnej oraz ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw, przekształcono komunalne przedsiębiorstwo - Przedsiębiorstwo E. w Przedsiębiorstwo E. Sp. z o.o. Następnie w dniu 22 grudnia 1997 r. na podstawie aktu notarialnego podwyższono kapitał zakładowy w formie wkładu niepieniężnego (aportu), zwolnionego od podatku od towarów i usług na podstawie § 73 pkt 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 1995 r. w sprawie wykonania przepisów o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 154, poz. 797 z późn. zm.), przenosząc na Spółkę własność nieruchomości działek nr 22, 23 i 24, co nastąpiło na podstawie aktu notarialnego, w dniu 26 lutego 1998 r. Na mocy decyzji Prezydenta Miasta z dnia 19 marca 2009 r. o ustaleniu lokalizacji drogi publicznej wywłaszczono na rzecz Miasta, wydzielone z działki nr 22/2, działki nr 22/4 i 23/2, o łącznej powierzchni 1804 m2. Na wywłaszczonych gruntach znajdowały się budowle w postaci ogrodzenia oraz część żelbetonowego muru oporowego istniejącego składu opałowego. W decyzji z dnia 14 maja 2010 r. Prezydent ustalił na rzecz Spółki odszkodowanie w kwocie 348.155,00 zł, za grunt oraz składniki majątkowe znajdujące się na wywłaszczonych działkach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej w zamian za odszkodowanie prawa własności gruntu, na którym znajdują się budowle trwale z nim związane, zwolnione jest od podatku od towarów i usług.

Spółka stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej prawa własności gruntu w zamian za odszkodowanie rodzi obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług. Jednak z uwagi na fakt, że wywłaszczone nieruchomości zabudowane były budowlami trwale związane z gruntem, których pierwsze zasiedlenie nastąpiło w dniu 18 stycznia 1978 r. należy przyjąć, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług przyznane odszkodowanie zwolnione jest od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednak w oparciu o inne niż wskazano we wniosku argumenty.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z kolei w art. 7 ust. 1 ww. ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych ta umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. A zatem sprzedaż gruntów zabudowanych podlega w chwili sprzedaży opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynków lub budowli posadowionych na nich.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z treścią przepisu art. 43 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Stosownie do treści ust. 1 pkt 10 ww. artykułu, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Natomiast pkt 10a tego artykułu stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z kolei w myśl przepisu art. 43 ust. 7a ww. ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Ustawodawca w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług określił, co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Wskazać jednocześnie należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług można zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z ustępem 11 tego artykułu oświadczenie o którym w ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery indentyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków mającym, prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku, po spełnieniu określonych warunków, możliwość do zrezygnowania ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka była właścicielem działki zabudowanej budowlami w postaci ogrodzenia oraz części żelbetonowego muru oporowego istniejącego składu opałowego. Przedmiotowa działka została wniesiona do Spółki w dniu 22 grudnia 1997 r. na podstawie aktu notarialnego stwierdzającego podwyższenie kapitału zakładowego Spółki w formie wkładu niepieniężnego (aportu), zwolnionego od podatku od towarów i usług na podstawie § 73 pkt 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 1995 r. w sprawie wykonania przepisów o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 154, poz. 797 z późn. zm.) poprzez przeniesienie na Spółkę własności nieruchomości działek nr 22, 23 i 24, co nastąpiło na podstawie aktu notarialnego, w dniu 26 lutego 1998 r. Z treści wniosku nie wynika, aby Spółka ponosiła jakiekolwiek wydatki na ulepszenie przedmiotowych budowli. Na mocy decyzji Prezydenta Miasta z dnia 19 marca 2009 r. o ustaleniu lokalizacji drogi publicznej wywłaszczono na rzecz Miasta, wydzielone z działki nr 22/2, działki nr 22/4 i 23/2, o łącznej powierzchni 1804 m2. W decyzji z dnia 14 maja 2010 r. Prezydent ustalił na rzecz Spółki odszkodowanie w kwocie 348.155,00 zł, za grunt oraz składniki majątkowe znajdujące się na wywłaszczonych działkach.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny stwierdzić należy, iż przeniesienie z mocy prawa własności nieruchomości gruntowej zabudowanej w zamian za odszkodowanie stanowi odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji przeniesienie prawa własności nieruchomości w zamian za odszkodowanie jest czynnością określoną w art. 5 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W opisanej sytuacji przedmiotem dostawy jest nieruchomość gruntowa zabudowana, której pierwsze zasiedlenie (tekst jedn.: oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, o którym mowa w art. 2 ust. 14 cyt. ustawy) nastąpiło w roku 1998, a nie jak wskazano we wniosku w roku 1978 r. A zatem przy opisanej dostawie budowli wraz z gruntem zastosowanie będzie miało - jak słusznie wskazał Wnioskodawca - zwolnienie od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 29 ust. 5 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl