ITPP1/443-637/09/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-637/09/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2009 r. (data wpływu 10 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniach 17 września 2009 r. oraz 6 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług związanych z "ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi" PKWiU 67.20.10-00.00 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług związanych z "ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi" PKWiU 67.20.10-00.00.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Celem statutowym Fundacji jest pomoc i wspieranie osób poszkodowanych (pokrzywdzonych) przez los, w szczególności dzieci i młodzieży, znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Ponadto, Fundacja wspiera placówki i organizacje pomagające dzieciom i młodzieży oraz osobom pokrzywdzonym przez los i w trudnej sytuacji życiowej (cele Fundacji).

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

1.

organizowanie pomocy rzeczowej i finansowej dla osób pokrzywdzonych i znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej;

2.

organizowanie pomocy rzeczowej, finansowej i organizacyjnej dla placówek i organizacji pomagających dzieciom, młodzieży, osobom pokrzywdzonym i w trudnej sytuacji życiowej;

3.

wspieranie organizacyjne, rzeczowe i finansowe podmiotów prowadzących działalność w zakresie edukacji, opieki i wychowania dzieci i młodzieży;

4.

prowadzenie działalności doradczej w zakresie pomocy prawnej osobom pokrzywdzonym;

5.

organizowanie pomocy w uzyskiwaniu stypendiów.

Działalność Fundacji w zakresie realizacji pomocy osobom poszkodowanym polega m.in. na bezpłatnych spotkaniach z osobami poszkodowanymi, które zgłaszają się do Fundacji. W trakcie tych spotkań Fundacja udziela osobie poszkodowanej informacji na temat trybu postępowania w związku ze zgłaszaniem roszczeń do ubezpieczyciela, procedury likwidacji szkód oraz wymaganych do tego celu dokumentów. Fundacja udziela pomocy także w zakresie szacowania wysokości szkody oraz określenia wysokości roszczeń przysługujących poszkodowanemu. Ponadto, Fundacja pomaga wypełniać formularze zgłoszenia szkody do ubezpieczyciela, kompletując potrzebną dokumentację służącą do zgłoszenia roszczenia i kieruje kompletny wniosek o wypłatę odszkodowania. Za podejmowanie i wykonywanie tych czynności Fundacja nie pobiera żadnych opłat.

Oprócz doraźnej, nieodpłatnej pomocy poszkodowanym, Fundacja współpracuje z poszkodowanymi na podstawie umowy, w oparciu o którą zostaje upoważniona przez poszkodowanego do przedsiębrania w jego imieniu działań w przedmiocie zgłaszania roszczeń i uzyskania świadczenia od zakładu ubezpieczeń. W trakcie realizacji umowy z poszkodowanym, Fundacja prowadzi korespondencję z zakładami ubezpieczeń - przygotowując odwołania od decyzji ubezpieczycieli, kierując stosowne wnioski w imieniu poszkodowanego, co ma na celu uzyskanie dla poszkodowanego korzystnego rozstrzygnięcia. Wszelkie koszty związane z kierowaną do zakładów korespondencją, wnioskami i innymi czynnościami podejmowanymi przez Fundację w imieniu poszkodowanego, pokrywane są ze środków Fundacji. Za działania związane z reprezentowaniem interesów danej osoby Fundacja nie pobiera żadnych opłat. Z uzyskanych dla poszkodowanego kwot Fundacja otrzymuje 20%, co w całości przeznaczone jest na realizację celów statutowych oraz bieżącą działalność. Jeśli poszkodowany nie uzyska żadnego świadczenia od zakładu ubezpieczeń, nie ponosi on wtedy żadnych kosztów. Kwoty uzyskane przez Fundację z tytułu reprezentowania osób poszkodowanych są w całości przekazywane na działalność statutową.

W uzupełnieniu wniosku, w dniu 17 września 2009 r., wskazano, iż Fundacja posiada statut czynnego podatnika podatku od towarów i usług oraz, że nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie realizuje cele statutowe.

W kolejnym uzupełnieniu wniosku, w dniu 6 października 2009 r. podkreślono, iż Fundacja wystawiając faktury VAT na rzecz swoich klientów za wykonanie usługi, stosuje PKWiU - ex 67.20.10-00.00 - usługi związane z "ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwoty uzyskane przez Fundację, stanowiące część odszkodowań uzyskanych dla poszkodowanych, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność Fundacji i świadczone przez nią usługi są zwolnione od podatku VAT, bowiem mieszczą się pod pozycją 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług - usługi pośrednictwa finansowego w rozumieniu PKWiU 2007 (symbol PKWiU 65-67).

W uzupełnieniu wniosku, w dniu 17 września 2009 r., Wnioskodawca doprecyzował własne stanowisko w sprawie, zgodnie z którym działalność prowadzona przez Fundację mieści się w zakresie działalności statutowej i podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z załącznikiem nr 4 poz. 10 ustawy o podatku od towarów i usług jako "usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe)". Ponadto, Fundacja, wystawiając faktury VAT dla klientów, na rzecz których świadczy usługi w zakresie działań statutowych, stosuje zwolnienie przedmiotowe, określone w załączniku nr 4 "usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20,-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń".

Dodatkowo, w dniu 6 października 2009 r., Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z treścią załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń, są wyłączone ze zwolnienia od podatku. W pozostałym zakresie usługi pośrednictwa finansowego, do których zaliczają się "usługi związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi" PKWiU 67.20.10-00.00. są zwolnione od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...), o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

W świetle powołanego przepisu, usługi należy klasyfikować w oparciu o właściwe klasyfikacje statystyczne, tj. w oparciu o przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), które na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) stosuje się do dnia 31 grudnia 2009 r. dla celów podatku od towarów i usług. Tym samym prawidłowo dokonana przez podatnika klasyfikacja statystyczna przesądza o możliwości, bądź braku możliwości zastosowania ww. obniżonej stawki podatku lub też zwolnienia od podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w przepisach samej ustawy, jak i w aktach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od tego podatku.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 3 tego załącznika wymieniono PKWiU sekcja J ex (65-67) - "Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń.

Zwrot "z wyłączeniem", użyty przez ustawodawcę, oznacza, że powyższych zwolnień nie stosuje się do usług w zakresie doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20,-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń.

Z okoliczności sprawy wynika, że Fundacja m.in. współpracuje z poszkodowanymi na podstawie umowy, w oparciu o którą zostaje upoważniona przez poszkodowanego do podjęcia w jego imieniu działań w przedmiocie zgłaszania roszczeń i uzyskania świadczenia od zakładu ubezpieczeń. W trakcie realizacji umowy z poszkodowanym, Fundacja prowadzi korespondencję z zakładami ubezpieczeń - przygotowując odwołania od decyzji ubezpieczycieli, kierując stosowne wnioski w imieniu poszkodowanego, co ma na celu uzyskanie dla poszkodowanego korzystnego rozstrzygnięcia. Wszelkie koszty związane z kierowaną do zakładów korespondencją, wnioskami i innymi czynnościami podejmowanymi przez Fundację w imieniu poszkodowanego, pokrywane są ze środków Fundacji. Za działania związane z reprezentowaniem interesów danej osoby Fundacja nie pobiera żadnych opłat. Jeśli poszkodowany nie uzyska żadnego świadczenia od zakładu ubezpieczeń, nie ponosi on wtedy żadnych kosztów. Natomiast, jeżeli poszkodowany otrzyma określone świadczenie, Fundacja otrzymuje wówczas 20% tych świadczeń (kwot).

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż wyżej wymienione kwoty uzyskane przez Fundację w związku z przyznaniem na rzecz poszkodowanych świadczeń, które przeznaczane są na realizację celów statutowych oraz bieżącą działalność, wyczerpują dyspozycje uprzednio cytowanego przepisu art. 8 ust. 1 ustawy. Oznacza to, że Fundacja świadczy w tym zakresie podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług odpłatne usługi (kwota uzyskanego wynagrodzenia - 20% kwoty przyznanego na rzecz poszkodowanego odszkodowania - wyczerpuje znamiona wynagrodzenia za usługę). Jednakże kwoty te, jako uzyskane w ramach świadczenia przez Fundację na rzecz klientów czynności związanych z "ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi", które Wnioskodawca klasyfikuje do PKWiU 67.20.10-00.00, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z załącznikiem nr 4 poz. 3 do ustawy.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Dlatego niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przedstawioną klasyfikację świadczonych usług i przy założeniu, ze jest ona prawidłowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl