ITPP1/443-633a/10/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-633a/10/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2010 r. (data wpływu 1 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka jest polską firmą budowlaną ze 100% udziałem kapitału niemieckiego. W ostatnim czasie, w celu pozyskania kontraktu budowlanego na terytorium Polski, Spółka zawiązała konsorcjum z jedną z niemieckich spółek komandytowych (Partnerem), wchodzącą w skład tego samego niemieckiego koncernu budowlanego, co Spółka. Liderem konsorcjum reprezentującym uczestników konsorcjum wobec Zamawiającego i osób trzecich została Spółka (Lider), niemiecka spółka komandytowa zaś została Partnerem konsorcjum. Partner nie posiada na terenie Polski stałego miejsca prowadzenia działalności i nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Umowa z Zamawiającym została zawarta przez obu uczestników konsorcjum.

Zgodnie z umową konsorcjum Lider Konsorcjum działa w imieniu własnym oraz w imieniu i na rzecz pozostałych Partnerów jako całości, oraz wszystkich jego Partnerów z osobna, i jest upoważniony do wykonywania czynności faktycznych i prawnych wobec Zamawiającego, w tym do zaciągania zobowiązań oraz w szczególności do:

* realizacji kontraktu, łącznie z przekazywaniem drugiemu Partnerowi płatności otrzymywanych od Zamawiającego przypadających na jego rzecz;

* zawarcia umów w imieniu i na rzecz obu Partnerów, związanych z realizacja kontraktu, których nie mogą zawrzeć wszyscy Partnerzy, jako strona takiej umowy po uzyskaniu akceptacji jej treści przez Partnera;

* przekazywania Zamawiającemu wniosków i dokumentów przekazywanych przez obu Partnerów, w oparciu o warunki Kontraktu;

* opracowania harmonogramu dyrektywnego na podstawie harmonogramów opracowanych i dostarczonych przez, obu Partnerów;

* występowania w imieniu i na rzecz Partnerów w sprawach ewentualnych robót dodatkowych i zamiennych;

* otrzymywania instrukcji w imieniu i na rzecz wszystkich Partnerów;

* wnoszenia środków zaskarżenia określonych stosownymi przepisami (w szczególności przewidzianych ustawą - Prawo Zamówień Publicznych).

Ponadto w zawartej Umowie Konsorcjum strony określiły, iż:

(...)

1.

Partnerzy postanawiają, iż roboty (prace) wynikające i/lub związane z przedmiotem Kontraktu, zrealizują w oparciu o określony poniżej system podziału procentowego pomiędzy Partnerów wartości tych robót (prac).

2.

Partnerzy ustalają, iż udział w zysku i stracie i w ogólnej wartości robót wynikających i/lub związanych z przedmiotem Kontraktu oraz w kosztach z nimi związanych, są (będą) podzielone w następujący sposób:

a.

Partner - 1% wartości robót będących przedmiotem Kontraktu,

b.

Lider - 99% wartości robót będących przedmiotem Kontraktu.

c.

Zysk lub strata każdego z Partnerów wynikać będzie z kosztów i wpływów z tytułu realizacji przydzielonych robót wszystkim Partnerom (...).

Poza tym, Strony pomiędzy sobą ustaliły, iż Lider będzie fakturował do Zamawiającego całą wartość wykonanych robót, a Partner będzie obciążał Lidera na podstawie noty obciążeniowej 1% przerobu przypadającego na niego zgodnie z umową Konsorcjum. W zamian za przekazane przez Lidera wynagrodzenie przypadające Partnerowi, zgodnie z regulacjami umowy konsorcjum, Partner nie będzie wykonywał w ramach umowy konsorcjum żadnych usług na rzecz Lidera. Lider będzie zawierał również wszystkie umowy z podwykonawcami i dostawcami, ujmując i rozliczając w swoich księgach całość kosztów związanych z zakupami od nich i odliczając VAT od tych zakupów. Następnie na koniec każdego okresu, w którym wykazywana jest u Lidera sprzedaż do Zamawiającego, Lider na podstawie noty obciążeniowej będzie obciążał zbiorczo Partnera 1% wszystkich zaewidencjonowanych na danym zadaniu kosztów. Kwoty wynikające z wystawionych na Lidera faktur za wykonane usługi i dokonane zakupy w związku z realizacją kontraktu, w wysokości 1% dotyczącego Partnera Konsorcjum, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów u Lidera.

Poza powyższym, Partner będzie na podstawie osobnych umów z Liderem dostarczał, dla potrzeb wykonywanego kontraktu, personel oraz sprzęt, za który będzie wystawiał faktury dla Lidera na zasadach przewidzianych dla podwykonawców i dostawców. Wynagrodzenie Partnera z tytułu dostarczanych towarów i wykonywanych usług na rzecz Lidera jest płatne tym samym na podstawie odrębnych ustaleń i nie jest regulowane w umowie konsorcjum.

Zgodnie ze złożoną ofertą, niezależnie od zapisów umowy konsorcjum, Partnerzy będą wspólnie, niepodzielnie i solidarnie odpowiadać przed Zamawiającym za całość podjętych zobowiązań w ramach realizacji przedmiotu Kontraktu t.j. za wykonanie Kontraktu zgodnie z jego warunkami i postanowieniami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Lider posiada prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego od wszystkich zakupów związanych z realizacją kontraktu, również tej części (1%), którymi obciążany jest Partner.

Zdaniem Wnioskodawcy, Lider Konsorcjum ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w zakupach związanych z realizacją całego kontraktu, łącznie z tą częścią (1%), którą jest potem obciążany przez Lidera Partner.

Powołując przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka wskazuje, iż czynności wykonywane przez poszczególnych Uczestników Konsorcjum i Lidera Konsorcjum, stanowiące elementy składowe usługi nabywanej przez Zamawiającego, jak również cała usługa wykonywana przez konsorcjum, spełniają definicję świadczenia usług zawartą w ustawie i są czynnościami odpłatnymi. Tym samym, są to czynności opodatkowane VAT. Konsorcjum nie jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług, natomiast z tytułu czynności opodatkowanych wykonywanych w ramach konsorcjum podatnikiem podatku od towarów i usług jest Lider Konsorcjum reprezentujący Konsorcjum wobec Klienta i fakturujący całość usług wykonanych przez konsorcjantów na rzecz tego Klienta. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, Lider Konsorcjum ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w całości zakupów od dostawców i podwykonawców związanych z realizacją kontraktu, niezależnie od tego, iż 1% kosztów zbiorczo obciążany jest Partner Konsorcjum. Powołując się na zapis art. 86 ustawy Spółka wskazuje, iż w celu odliczenia podatku naliczonego spełnione muszą zostać dwa warunki: odliczenia dokonuje podatnik a towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Jak przedstawiono w stanie faktycznym, Lider Konsorcjum jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z kolei usługi dokumentowane fakturami dostawców i podwykonawców są bezpośrednio wykorzystywane do wykonywania przez Lidera Konsorcjum czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, którą w analizowanym przypadku jest fakturowana przez Lidera w imieniu Konsorcjum cała usługa wykonana przez Konsorcjum na rzecz Klienta. Ponadto, jak wskazuje Wnioskodawca, nie zachodzą czynniki negatywne wykluczające możliwość odliczenia podatku naliczonego. W szczególności, w analizowanym przypadku, nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy VAT, w myśl którego nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana taką fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Faktury otrzymywane przez Lidera Konsorcjum od podwykonawców i dostawców dokumentują świadczenie usług i dostaw opodatkowanych VAT i tym samym stanowią podstawę do odliczenia podatku naliczonego przez Lidera Konsorcjum.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - zgodnie z normą wyrażoną w przepisie art. 86 ust. 2 pkt 1 wskazanej ustawy - stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7: suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponadto, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie występują przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca będący podatnikiem podatku od towarów i usług, zawarł umowę konsorcjum, w której pełni rolę Lidera. Wnioskodawca - Lider, reprezentuje uczestników konsorcjum wobec Zamawiającego i osób trzecich działa w imieniu własnym oraz w imieniu i na rzecz pozostałych Partnerów jako całości, oraz wszystkich jego Partnerów z osobna, i jest upoważniony, zgodnie z umową konsorcjum, do wykonywania czynności faktycznych i prawnych wobec Zamawiającego, w tym do zaciągania zobowiązań. Usługi dokumentowane fakturami dostawców i podwykonawców są bezpośrednio wykorzystywane do wykonywania przez Lidera Konsorcjum czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, którą w analizowanym przypadku jest fakturowana przez Lidera w imieniu Konsorcjum cała usługa wykonana przez Konsorcjum na rzecz Klienta. W umowie ustalono, iż Wnioskodawca jako Lider, będzie wystawiał wszystkie faktury na Zamawiającego z tytułu robót wykonywanych przez Konsorcjum. Zysk lub strata każdego z Partnerów wynikać będzie z kosztów i wpływów z tytułu realizacji przydzielonych robót wszystkim Partnerom. Podział przychodów i kosztów pomiędzy Liderem i Partnerem odbywa się w odpowiedniej proporcji, która zgodnie z zawartą umową, stanowi udział ww. podmiotów w przychodach i kosztach Konsorcjum.

Zgodnie z powołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten jest spełniony, bowiem jak wynika ze złożonego wniosku, dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi.

Analizując powołane przepisy prawa podatkowego w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, należy stwierdzić, przy założeniu, że nabywane towary i usługi mają związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to Wnioskodawcy, będącemu Liderem umowy konsorcyjnej, przysługuje prawo do odliczenia całego podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług u w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy, przy założeniu, że nie wystąpią wyłączenia, wynikające z treści art. 88 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl