ITPP1/443-633/14/KM - Powstanie obowiązku korekty podatku należnego na podstawie art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług po dokonaniu zbycia przedsiębiorstwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-633/14/KM Powstanie obowiązku korekty podatku należnego na podstawie art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług po dokonaniu zbycia przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2014 r. (data wpływu 9 czerwca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku korekty podatku należnego na podstawie art. 89a po dokonaniu zbycia przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku korekty podatku należnego na podstawie art. 89a po dokonaniu zbycia przedsiębiorstwa.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od dnia 1 stycznia 1995 do dnia 1 listopada 2013 r. prowadziła Pani działalność gospodarczą na zasadach ogólnych. W latach 2012-2013 na podstawie art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług skorygowała Pani podstawę opodatkowania w kwocie 93.304 zł oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów w kwocie 21.457 zł od należności których nieściągalność została uprawdopodobniona (tzw. ulga za złe długi).

W dniu 31 października 2013 r. całe przedsiębiorstwo, włącznie z należnościami do których została zastosowana "ulga za złe długi" aktem notarialnym przekazała Pani córce prowadzącej działalność gospodarczą jako osoba fizyczna.

Nadmienia Pani, że w chwili darowizny przedsiębiorstwa nie zostały uregulowane ww. należności.

W miesiącu maju 2014 r. dokonała Pani korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc październik 2013 r., zwiększając podstawę opodatkowania oraz podatek należny, który przekazała Pani do urzędu skarbowego wraz z odsetkami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni jako darczyńca prawidłowo skorygowała deklarację VAT-7 za miesiąc październik 2013 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 89a pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług wierzytelność została zbyta w formie darowizny w dniu 31 października 2013 r.

W związku z powyższym prawidłowo została skorygowana deklaracja VAT-7 za miesiąc październik 2013 r. na dzień przekazania firmy. Regulacje zawarte w art. 93 Ordynacji podatkowej nie przewidują sukcesji praw i obowiązków w związku z darowizną przedsiębiorstwa osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą na inną osobę fizyczna prowadzącą działalność.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy wskazać, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości skorzystania z ulgi określonej w art. 89a ust. 1 ustawy, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska i nie zadano pytania, a fakt skorzystania z tej ulgi przyjęto jako element stanu faktycznego.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl