ITPP1/443-631a/13/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-631a/13/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2013 r. (data wpływu 5 lipca 2013 r.) uzupełnionym w dniu 30 września 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2013 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 30 września 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina w 2013 r. realizuje zadanie "P..". Realizacja zadania odbywa się w ramach działania 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" objętego programem PROW na lata 2007-2013.

Na etapie planowania inwestycji podpisano z mieszkańcami umowy, na mocy których przekazali oni w użyczenie, nieodpłatnie na rzecz Gminy grunty pod budowę przydomowych oczyszczalni ścieków oraz zobowiązali się do wpłaty w formie darowizny nie mniej niż 25% kwoty nakładów związanych z realizacją ww. zadania.

W pierwszym etapie w ramach tych nakładów mieszkańcy zobowiązali się do dokonania wpłaty w kwocie 450 zł z przeznaczeniem na wykonanie projektu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Wpłaty te były zabezpieczeniem dla Gminy jako inwestora przed poniesieniem kosztów projektu budowy w przypadku rezygnacji mieszkańców z budowy. W drugim etapie po podpisaniu umowy o dofinansowanie inwestycji z PROW 2007-2013 i wyłonieniu wykonawcy, zainteresowani mieszkańcy zobowiązali się do wpłaty pozostałej kwoty nakładów związanych z realizacją przydomowych oczyszczalni ścieków, nie mniej niż 25%, j.w., tj. kwoty ok. 2500 zł. Umowa zawarta z mieszkańcami nie zawiera zapisu, że warunkiem wykonania czy rozpoczęcia prac przydomowej oczyszczalni ścieków jest wpłata darowizny. Po zakończeniu inwestycji, przez okres 5 lat od dnia dokonania przez Urząd Marszałkowski ostatecznej płatności, przydomowe oczyszczalnie ścieków są własnością Gminy. Właściciele użyczonych działek zobowiązani są w okresie 5 lat do prawidłowego użytkowania oczyszczalni oraz do ponoszenia kosztów związanych z prawidłowym i nieprzerwalnym ich działaniem. W umowach zostały uregulowane zasady określające czynności związane z przeglądami, konserwacją oraz usuwaniem osadów z oczyszczalni, które będzie wykonywała Gmina. Gmina z tego tytułu będzie pobierała opłaty i wystawiała faktury VAT. Po upływie 5 lat użytkowania Właściciel nieruchomości, na którego gruncie została wybudowana oczyszczalnia zobowiązuje się do jej zakupu w momencie jej przekazania za 2 zł brutto.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że wybudowanie oczyszczalni ścieków na danej posesji dla poszczególnych właścicieli nieruchomości uzależnione jest od zawarcia umowy, dlatego że właściciele nieruchomości zgłaszali się/wyrażali chęć uczestnictwa w projekcie "P.", tym samym deklarowali przekazanie w użyczenie Gminie działek, na których miałyby być wybudowane przydomowe oczyszczalnie, gdyż brak zgody mieszkańców na wykonanie inwestycji na gruncie prywatnym jest niedopuszczalne. Dlatego też niezbędnym było zawarcie umowy z właścicielami nieruchomości. Inwestycja jest realizowana jedynie na rzecz osób, które w ramach podpisanej umowy przekazały działki pod budowę, dla których została wykonana dokumentacja projektowa. Umowy nie zawierają zapisu/postanowień, że warunkiem wykonania czy rozpoczęcia prac przydomowej oczyszczalni ścieków jest wpłata darowizny. Na etapie realizacji inwestycji nikt nie sprawdza czy została dokonana dobrowolna wpłata w momencie instalacji urządzenia na użyczonej działce. Brak wpłaty nie spowoduje, że przydomowe oczyszczalnie ścieków nie zostaną wybudowane na danej posesji.

Wybudowane oczyszczalnie będą wykorzystywane wyłącznie przez mieszkańców, na których posesji ją wybudowano. Gmina jest beneficjentem zadania "P." i ma zawartą umowę z wykonawcą tej inwestycji. Faktura VAT będzie wystawiona na gminę za realizację tej inwestycji. Czynności związane z gospodarką ściekami, tj. wywóz osadu, dokonywanie przeglądów technicznych i konserwacyjnych będzie wykonywała Gmina, na podstawie zawartych umów między Gminą a mieszkańcami, na nieruchomości których wybudowano przydomowe oczyszczalnie.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji Gminie jako czynnemu podatnikowi VAT przysługuje prawo do odliczenia podatku zawartego w fakturze VAT wystawionej przez wykonawcę przydomowych oczyszczalni ścieków.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Wnioskodawca uważa, że ma możliwość odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług, ponieważ zakup usług, robót i materiałów dotyczących inwestycji "P." jest związany z usługami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wydatki ponoszone na nabywanie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji związane są z wykonywaniem zadań własnych Gminy, a zakończona inwestycja będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z treści wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który - na mocy zawartych z mieszkańcami posesji umów cywilnoprawnych - realizuje inwestycje w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. W umowach zostały uregulowane zasady określające czynności związane z przeglądami, konserwacją oraz usuwaniem osadów z oczyszczalni, które będzie wykonywała Gmina. Gmina z tego tytułu będzie pobierała opłaty i wystawiała faktury VAT.

Uwzględniając brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z którego wynika, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach w nim określonych uwarunkowane jest od tego, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, stwierdzić należy, że skoro - jak wskazano we wniosku - wydatki ponoszone w ramach realizacji inwestycji dotyczącej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków są związane z usługami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a "zakończona inwestycja będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych", Gminie przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji w zakresie, w jakim podatek naliczony wynikający z otrzymanej przez Gminę faktury związany będzie z przedmiotową budową.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl