ITPP1/443-629/10/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-629/10/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu 1 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu, związanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu, związanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację projektu pn. "Dom Przedsiębiorcy" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa". W ramach projektu przeprowadzony zostanie remont budynku będącego własnością Gminy. Obiekt jest znacznym stopniu zdekapitalizowany, w wyniku przeprowadzonych prac remontowo-modernizacyjnych nastąpi jego przystosowanie do pełnienia funkcji publicznej - ośrodka promocji i stymulacji przedsiębiorczości i inkubatora. W ramach projektu ośrodek zostanie wyposażony w stanowiska komputerowe, oprogramowanie, serwer, meble biurowe oraz system audiowizualny. W prognozie eksploatacji obiektu założono wynajmowanie powierzchni biurowej i sali konferencyjnej po preferencyjnych cenach. Wartość projektu inwestycyjnego to 4.099,200 zł, dofinansowanie w 75%, w przypadku kwalifikowalności VAT 3.074,400 zł. Planowana wartość roczna wynajmu powierzchni biurowej, wynajmu sali konferencyjnej i refakturowania kosztów eksploatacyjnych (na poziomie 6 mln złotych) wyniesie rocznie 84.600 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie mogła odliczyć podatek naliczony z faktur dokumentujących zakupy związane z budową i remontem budynku, który zostanie przeznaczony na Centrum wspierania przedsiębiorczości.

Zdaniem Wnioskodawcy, można odliczyć podatek naliczony z faktur związanych z remontem i przebudowa budynku przeznaczonego do pełnienia funkcji publicznej. Planowano ustanowienie trwałego zarządu nad ww. nieruchomością. W związku ze zmianą decyzji o przeznaczeniu budynku Gmina będzie wynajmowała powierzchnię biurową i salę konferencyjną, a naliczony podatek będzie odprowadzała do urzędu skarbowego. Zatem czynności te będą miały związek z działalnością opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina uzyskała dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. W ramach projektu zostanie przeprowadzony remont budynku, będącego własnością Gminy.

W związku z realizacją inwestycji wystąpi podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących usługi związane z remontem i modernizacją budynku. Wynikiem inwestycji będzie przeznaczenie budynku pod najem.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż o ile realizowana inwestycja będzie służyła wyłącznie wykonywaniu czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl