ITPP1/443-619/12/DM - Stawka VAT na usługę w zakresie organizacji imprezy okolicznościowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-619/12/DM Stawka VAT na usługę w zakresie organizacji imprezy okolicznościowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.) uzupełnionym w dniu 17 lipca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dotyczącej usługi organizacji wesela - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2012 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 17 lipca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dotyczącej usługi organizacji wesela.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą związaną z usługami gastronomicznymi (m.in. usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach, działalność restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych) oraz zakwaterowaniem (m.in. hotel). W ramach działalności świadczone są także usługi pozostałego transportu lądowego (dowóz pary młodej na imprezę okolicznościową).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej - na podstawie umowy cywilnoprawnej, Spółka świadczy na rzecz klientów indywidualnych sprzedaż usługi gastronomicznej, mającej na celu organizację imprezy okolicznościowej typu wesele (czasami wraz z poprawinami). Na usługę składają się następujące elementy:

1.

przygotowanie odpowiednio do organizowanej imprezy okolicznościowej sali restauracyjnej,

2.

przygotowanie posiłków według ustalonego przez klienta menu, zapewnienie napojów bezalkoholowych, czasami zawierających alkohol,

3.

zapewnienie obsługi przyjęcia (obsługa kelnerska).

Cała usługa odbywa się w jednej z sal restauracyjnych przedsiębiorcy (odpowiednio przygotowanej), której zasadniczym elementem jest usługa gastronomiczna - konsumpcja przez uczestników imprezy weselnej (około stu uczestników i więcej) wybranego menu. Posiłki przygotowywane są w restauracji Spółki oraz podane przez jej obsługę kelnerską. W ramach usługi zapewnione są także i podane napoje bezalkoholowe, jak i czasami z zawartością alkoholu. Usługa wykonywana jest jednego wieczoru (samo wesele) lub także najczęściej następnego dnia (wesele wraz z poprawinami). Z uwagi na prowadzenie przez Spółkę również usług zakwaterowania oraz transportu, w ramach zamówienia (sprzedaży usługi gastronomicznej) Spółka zapewnia bezpłatnie, dodatkowe usługi związane z zawarciem umowy:

* 1 pokój dla nowożeńców,

* dowóz (limuzyna) jedynie nowożeńców ze wskazanego adresu na ceremonię i z ceremonii do lokalu,

* jeżeli liczba gości przekracza 100 osób - pokaz sztucznych ogni.

Za wykonaną umowę sprzedaży usługi gastronomicznej klient uiszcza cenę, składającą się z opłaty stałej oraz kwoty obliczonej na podstawie obowiązującego w Spółce w dniu wykonania usługi cennika i wybranego przez zleceniodawcę menu, napojów alkoholowych i bezalkoholowych.

Zgodnie z informacją Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur ww. usługi zaklasyfikowane zostały według zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. jako:

* usługi polegające na organizowaniu imprezy okolicznościowej - wesela, obejmujące przygotowywanie sali restauracyjnej oraz posiłków i napojów, zapewnienie obsługi kelnerskiej, dodatkowe atrakcje - pokaz sztucznych ogni - PKWiU 56.10.11.0 (usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach),

* usługi zakwaterowania nowożeńców - PKWiU 55 (usługi związane z zakwaterowaniem),

* usługi przewozu nowożeńców limuzyną na ceremonię i do lokalu - PKWiU 49.39 (pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany).

Ponadto, na podstawie umowy sprzedaży usługi gastronomicznej, klient ma możliwość złożenia zamówienia na usługi hotelarskie - klienci jednak nie zawsze korzystają z tej możliwości, a usługa ta określona jest jako związana z zakwaterowaniem (PKWiU 55).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakimi stawkami podatku od towarów i usług należy opodatkować usługę polegającą na sprzedaży usługi gastronomicznej, mającej na celu organizację imprezy okolicznościowej-wesela.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż usługi gastronomicznej mającej na celu organizację imprezy okolicznościowej typu wesele podlega stawce podatku od towarów i usług w wysokości 8%, z wyłączeniem sprzedaży napojów i alkoholu, która podlega stawce 23%. Usługi zapewnienia zakwaterowania (1 pokoju) dla nowożeńców, usługi przewozu jedynie nowożeńców limuzyną na ceremonię i do lokalu oraz pokaz sztucznych ogni nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na ich nieodpłatny charakter. Dodatkowe usługi zakwaterowania (o ile są świadczone na rzecz klientów), podlegają stawce 8% podatku od towarów i usług. Spółka wystawia klientowi jedną fakturę VAT, w której w następujących po sobie pozycjach wymienia wykonanie poszczególnych usług i sprzedaż poszczególnych towarów przypisując im odpowiednią stawkę podatku od towaru i usług (i tak: usługa przygotowywania i podawania posiłków w restauracji - 8%, sprzedaż napojów oraz alkoholu - 23%, usługi zakwaterowania - 8%). W fakturze VAT nie wymienia usług nieodpłatnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w cytowanym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 VAT). Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii - art. 2 pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 VAT - przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 VAT.

W myśl przepisu art. 5a VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z brzmieniem art. 146a VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. podstawowa stawka podatku wynosi 23%. Ustawodawca dla dostawy niektórych towarów i świadczenia niektórych usług, przewidział niższe stawki podatku m.in. w wysokości 0%, 5% oraz 8%.

Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia VAT stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do cytowanego rozporządzenia. Stosownie do treści załącznika 1 - Lista towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8%, pozycja 7, jako usługi objęte obniżoną stawką wymieniono usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Zdaniem Spółki przy uwzględnieniu przedstawionego stanu faktycznego oraz wskazanych powyżej przepisów prawa podatkowego, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje sprzedaży usługi gastronomicznej mającej na celu organizację imprezy okolicznościowej wesela wraz z poprawinami.

Na świadczone przez Spółkę, na podstawie umowy cywilnoprawnej usługi składają się:

1.

przygotowanie odpowiednio do organizowanej imprezy okolicznościowej sali restauracyjnej,

2.

przygotowanie posiłków według ustalonego przez klienta menu, zapewnienie napojów bezalkoholowych, czasami zawierających alkohol,

3.

zapewnienie obsługi przyjęcia (obsługa kelnerska).

Usługi te zakwalifikowane zostały przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi jako usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach - PKWiU 56.10.11.0. Usługi te w myśl cytowanych powyżej przepisów podlegają stawce podatku VAT w wysokości 8%, za wyjątkiem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Zapewnienie, w ramach zamówienia (sprzedaży usługi gastronomicznej) przez Spółkę bezpłatnych usług dodatkowych związanych z zawartą umową w postaci:

* 1 pokoju dla nowożeńców,

* dowozu (limuzyna) jedynie nowożeńców ze wskazanego adresu na ceremonię i z ceremonii do lokalu,

* jeżeli liczba gości przekracza 100 osób - pokazu sztucznych ogni,

jako usług nieodpłatnych i związanych bezpośrednio z działalnością gospodarczą przedsiębiorcy, nie podlega podatkowi od towarów i usług - stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ustawy o VAT.

Podobne stanowisko zaprezentowane zostało m.in. w interpretacji z dnia 15 lipca 2009 r. znak IBPP1/443-496/09/AW oraz z dnia 13 lipca 2011 r. znak ITPP1/443-585/1I/AT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Zatem tut. organ nie dokonywał oceny poprawności przedstawionych przez Spółkę klasyfikacji statystycznych. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl