ITPP1/443-617/13/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-617/13/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2013 r. (data wpływu 3 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podmiotem świadczącym usługi m.in. w zakresie organizacji lub współorganizacji kongresów naukowych i konferencji (dalej: Kongres Naukowy). W ramach Kongresów Naukowych zaproszeni goście oraz inni uczestnicy przedstawiają wyniki prowadzonych przez siebie badań naukowych, prowadzą panele dyskusyjne oraz omawiają uzyskane wyniki badań. Celem organizacji Kongresów Naukowych jest także popularyzacja zagadnień związanych z naukami przyrodniczymi. Spółka jest podmiotem, który prowadzi sprzedaż imiennych Zaproszeń uprawniających do udziału w Kongresach Naukowych. Oferta nabycia Zaproszeń uprawniających do udziału w Kongresach Naukowych skierowana jest do szerokiego grona adresatów, w tym także do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (dalej: Osoby fizyczne). Osoby fizyczne dokonują zapłaty za Zaproszenia za pomocą systemów i narzędzi płatności internetowych, za pośrednictwem agentów rozliczeniowych (w tym płatności za pomocą kart płatniczych i kredytowych) działających na podstawie Ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych (np. PayPal, dot pay). Następnie wszystkie płatności trafiają bezpośrednio na konto bankowe Spółki lub są przekazywane w momencie wydania dyspozycji. Spółka za moment powstania przychodu uznała moment dokonania wpłaty przez uczestnika do agenta rozliczeniowego. Całość obrotu generowanego z tytułu sprzedaży Zaproszeń ewidencjonowana jest w sposób rzetelny, tak aby można było dokładnie określić, jakiej konkretnie transakcji wpłata dotyczy. Ewidencja ta ma charakter niezależny od systemów Spółki i jest dokonywana automatycznie w systemie agenta rozliczeniowego. Ewidencja ta wiąże każdą wpłatę z konkretną osobą jej rachunkiem bankowym lub rachunkiem karty kredytowej. Ponadto informacje z systemów płatności agentów rozliczeniowych są przekazywane do autonomicznego systemu Spółki, który automatycznie integruje wszystkie wpłaty wraz z danymi osobowymi uczestników konferencji w celu wystawienia imiennych zaproszeń. Spółka z tytułu sprzedaży Zaproszeń na rzecz Osób fizycznych w każdym przypadku wystawia fakturę VAT. Spółka prowadził od 1 stycznia 2012 r. sprzedaż Zaproszeń w ramach opisanego powyżej schematu oraz zamierza kontynuować to w przyszłości po dniu 1 lipca 2013 r. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1. Czy Wnioskodawca, dokonując sprzedaży Zaproszeń (świadczenie usług) na rzecz Osób fizycznych, za które zapłata następowała według schematu opisanego powyżej, mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o którym mowa pozycji 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930) w okresie do dnia 31 grudnia 2012 r. oraz na podstawie pozycji 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w okresie od dnia 1 stycznia 2013.

2. Czy Wnioskodawca, dokonując sprzedaży Zaproszeń (świadczenie usług) na rzecz Osób fizycznych, za które zapłata następować będzie według schematu opisanego powyżej, będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o którym mowa pozycji 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących po dniu 1 lipca 2013 r.

Spółka stoi na stanowisku, że:

Ad. 1.

Dokonując sprzedaży Zaproszeń (świadczenie usług) na rzecz Osób fizycznych, za które zapłata następowała według schematu opisanego powyżej, mogła skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o którym mowa w poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930) w okresie do dnia 31 grudnia 2012 r. oraz na podstawie pozycji 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w okresie od dnia 1 stycznia 2013 r. (stan faktyczny).

Ad. 2.

Dokonując sprzedaży Zaproszeń (świadczenie usług) na rzecz Osób fizycznych, za które zapłata następować będzie według schematu opisanego powyżej, będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o którym mowa pozycji 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od dnia 1 lipca 2013 r. (zdarzenie przyszłe).

Stanowisko Spółki oparte jest na następującej argumentacji prawnej.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: Ustawa o VAT), zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, od dnia 1 stycznia 2013 r., zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382) (dalej: Rozporządzenie 2012). Do dnia 31 grudnia 2012 r. regulacje prawne w tym zakresie zawarte były w treści Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Z treści § 2 ust. 1 Rozporządzenia 2012 wynika, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W poz. 37 tego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Analogiczna regulacja prawna zawarta została także w treści Rozporządzenia 2010.

Z przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że oferta nabycia Zaproszeń skierowana jest do Osób fizycznych. Osoby fizyczne dokonują zapłaty za Zaproszenia za pomocą systemów i narzędzi płatności internetowych, za pośrednictwem agentów rozliczeniowych (w tym płatności za pomocą kart płatniczych i kredytowych) działających na podstawie Ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych (np. PayPal). Następnie wszystkie płatności trafiają bezpośrednio na konto bankowe Wnioskodawcy. Całość obrotu generowanego z tytułu sprzedaży Zaproszeń ewidencjonowana jest w sposób rzetelny, tak aby można było dokładnie określić, jakiej konkretnie transakcji wpłata dotyczy. Wnioskodawca prowadził od 1 stycznia 2012 r. sprzedaż Zaproszeń w ramach opisanego powyżej schematu oraz zamierza kontynuować to w przyszłości po dniu 1 lipca 2013 r. Wnioskodawca jest oraz będzie w przyszłości w posiadaniu ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje, z których będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie usługi dotyczy zapłata oraz znane będą dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz którego zrealizowana będzie usługa. Wnioskodawca z tytułu sprzedaży Zaproszeń na rzecz Osób fizycznych w każdym przypadku wystawia fakturę VAT.

Dokonując zestawienia opisanego Stanu faktycznego oraz Zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że spełnione zostały warunki uprawniające Wnioskodawcę do zastosowania w wobec transakcji sprzedaży Zaproszeń na rzecz Osób fizycznych zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych transakcji przy użyciu kas fiskalnych w roku 2012 na podstawie pozycji 37 załącznika do Rozporządzenia 2010, zaś w stosunku do roku 2013 na podstawie pozycji 37 załącznika do Rozporządzenia 2012.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych. W szczególności Wnioskodawca przywołuje w tym miejscu jako przykład interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 30 kwietnia 2013 r. (ITPP1/443-118/13/DM), w której, na gruncie zbliżonego stanu faktycznego, przedstawione zostało następujące stanowisko: "Odnosząc przedstawione okoliczności do wskazanych regulacji prawnych stwierdzić należy, że przy założeniu, że zapłata za wykonane na rzecz osób fizycznych usługi będzie uiszczana (...) za pomocą systemów i narzędzi płatności internetowych, za pośrednictwem Agentów rozliczeniowych, działających w rozumieniu ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych, (...) na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w przypadku gdy z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika jakiej transakcji wpłata dotyczy, Spółka co do zasady może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, nie dłużej niż do końca 2014 r., o ile w tym okresie nie wystąpią przesłanki ograniczające to prawo." Poprzednio zbliżony pogląd został zaprezentowany przez, Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 28 stycznia 2013 r. (IPTPP4/443-761/12-2/UNr), co tym samym prowadzi do wniosku, że w tym zakresie organy podatkowe prezentują zgodne stanowisko. Jednocześnie należy zauważyć, że z uwagi na to, że do dnia 31 grudnia 2012 r. w przedmiocie analizowanego zwolnienia z obowiązku ewidencji obowiązywały analogiczne przepisy na gruncie Rozporządzenia 2010 można przyjąć, że wskazane powyżej stanowisko organów wypowiedziane na gruncie Rozporządzenia 2012, można "per analogiam" rozciągnąć także na stan prawny obowiązujący do dnia 31 grudnia 2012 r.

Mając na uwadze wskazane powyżej argumenty, w ocenie Spółki, stanowisko przedstawione na wstępie jest zgodne z treścią obowiązujących przepisów prawa podatkowego oraz utrwaloną praktyką organów podatkowych, w związku z czym powinno zostać uznane za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl