ITPP1/443-617/10/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-617/10/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 24 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego przy otrzymaniu wkładów budowlanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego przy otrzymaniu wkładów budowlanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia nabyła od Urzędu Miasta budynki po byłych koszarach wojsk, a następnie podpisała ze swoimi członkami umowy na remont lokali mieszkalnych (część umów zostało zawartych w latach od 1996 do maja 2004 r., a część po tej dacie). Spółdzielnia miała wykonać remont części wspólnych (np. dach, elewacja, kominy, woda, kanalizacja, etc.), natomiast każdy członek zobowiązywał się do wykonania remontu lokalu w ciągu jednego roku po podpisaniu umowy, a następnie do wniesienia opłaty eksploatacyjnej za lokal. Od tego momentu, t.j. rok po podpisaniu umowy, członek posiadał spółdzielcze prawo do lokalu. Spółdzielnia nie podpisała odrębnych aneksów do zawartych umów o ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Od maja 2004 r. (po wejściu w życie ustawy o podatku od towarów i usług), przy podpisywaniu umów na mieszkania członek Spółdzielni wpłacał wstępnie ustaloną kwotę za lokal, od której został odprowadzony podatek od towarów i usług. Z treści umowy na remont lokalu wynika, iż po zakończeniu inwestycji (po wykonaniu remontu opisanych części wspólnych) nastąpi rozliczenie i dopłata różnicy kwoty do wstępnie ustalonego wkładu budowlanego do 1 m2 lokalu. W grudniu 2009 r. nastąpiło zakończenie i rozliczenie inwestycji. Powstała różnica dopłaty pomiędzy dopłatą wstępną i ostateczną ceną wkładu budowlanego, jak również różnica podatku od towarów i usług. W styczniu 2010 r. członkom Spółdzielni zostały wysłane zawiadomienia o dopłatach do wkładów budowlanych w terminie 6 miesięcy od daty wezwania do zapłaty zgodnie z regulaminami wewnątrz spółdzielczymi i statusem Spółdzielni. Członkowie Spółdzielni regulują swoje zobowiązania nawet w kilkunastu ratach po wyznaczonym terminie. Z chwilą uregulowania wszystkich zobowiązań wobec Spółdzielni, na wniosek członka Spółdzielnia może przenieść lokal aktem notarialnym w odrębną własność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaki jest moment powstania obowiązku podatkowego.

Zdaniem Spółdzielni momentem powstania obowiązku podatkowego jest dzień dokonania zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określa przepis art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa we wskazanym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego (art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy).

Z powyższego wynika, że ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego jak również ustanowienie tych praw do części adaptowanej na lokal mieszkalny traktuje się jako dostawę towarów.

Tak więc, zarówno ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego lub własnościowego prawa do lokalu, jak i przekształcenie tego prawa w prawo odrębnej własności, od dnia 1 maja 2004 r. stanowi dostawę towarów.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 10 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części wkładu budowlanego lub mieszkaniowego, nie później jednak niż z chwilą ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego lub ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, lub przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, lub wydania albo przeniesienia własności lokalu lub własności domów jednorodzinnych w przypadku czynności:

a.

ustanowienia na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego lub ustanowienia na rzecz członka spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, lub ustanowienia na rzecz członka odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, lub przeniesienia własności lokalu w rozumieniu przepisów o spółdzielniach mieszkaniowych,

b.

przeniesienia na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej własności domu jednorodzinnego w rozumieniu przepisów o spółdzielniach mieszkaniowych.

W przypadkach określonych w ust. 10, 13 pkt 2-5 i 7-10 otrzymanie części zapłaty (ceny) lub części wkładu budowlanego i mieszkaniowego powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części - art. 19 ust. 15 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia podpisała z członkami umowy na remont lokali mieszkalnych (część umów zostało zawartych w latach od 1996 do maja 2004 r., a część po tej dacie). Spółdzielnia miała wykonać remont części wspólnych (np. dach, elewacja, kominy, woda, kanalizacja, etc.), natomiast każdy członek zobowiązany był wykonać w ciągu jednego roku od podpisania umowy remont lokalu, a następnie do wniesienia opłaty eksploatacyjnej za lokal. Od tego momentu, t.j. rok po podpisaniu umowy, członek Spółdzielni posiadał spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Od maja 2004 r. przy podpisywaniu umów wpłacano wstępnie ustaloną kwotę za lokal, a od tej kwoty odprowadzano podatek. Z treści umowy wynika, iż po zakończeniu inwestycji nastąpi rozliczenie i dopłata różnicy kwoty do wstępnie ustalonego wkładu budowlanego za 1 m2 lokalu. W grudniu 2009 r. nastąpiło zakończenie i rozliczenie inwestycji. Członkom Spółdzielni zostały wysłane zawiadomienia o dopłatach do wkładów budowlanych w terminie 6 miesięcy od daty wezwania do zapłaty. Przedmiotowe zobowiązania są regulowane nawet w kilkunastu ratach, po wyznaczonym terminie zapłaty. Z chwilą uregulowania spłaty wkładów budowlanych, na wniosek członka Spółdzielnia może przenieść aktem notarialnym lokal w odrębną własność.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w odniesieniu do powołanych przepisów stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego zostało ustanowione po raz pierwszy po dniu 1 maja 2004 r., to zgodnie z brzmieniem art. 19 ust. 13 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części wkładu budowlanego, nie później jednak niż z chwilą ustanowienia na rzecz członka praw do lokalu. W przedmiotowej sprawie, z uwagi na to, iż wpłaty dotyczą uzupełnienia wkładów budowlanych z tytułu już posiadanego spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu - obowiązek podatkowy powstał z chwilą ustanowienia tych praw, a nie jak wskazano, z chwilą dokonywania ww. dopłat. Z tego też względu stanowisko Spółdzielni uznano za nieprawidłowe.

Ponadto wskazuje się, iż wpłaty na poczet wkładów budowlanych, dokonane przez członków spółdzielni mieszkaniowej posiadających spółdzielcze lokatorskie prawa do lokali, które zostały ustanowione przed dniem 1 maja 2004 r. nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 153 ustawy o podatku od towarów i usług).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl