ITPP1/443-614/10/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-614/10/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Będzie organizowała przetarg na zbycie nieruchomości gruntowej, która składa się z działki 875/2 o powierzchni 0,2729 ha, w tym grunty leśne Ls-V o powierzchni 0,01305 ha oraz inne tereny zabudowane Bi o powierzchni 0,1424 ha. Nieruchomość zabudowana jest budynkiem hotelowo-wczasowym o powierzchni użytkowej 219,60 m2. Budynek został wybudowany przed 1945 r. Jest to budynek wolnostojący, dwukondygnacyjny z dobudowanymi parterowymi "dobudówkami". Fundamenty to: cegła ceramiczna pełna, ściany - mur pruski obity deskami, stropy drewniane, dach konstrukcji drewnianej kryty papą. Działka w części oznaczonej symbolem Ls-V jest drzewostanem leśnym w wieku około od 5 do 80 lat. Ogółem wartość nieruchomości zgodnie z operatem szacunkowym wynosi 1.207.082,00 zł, w tym:

* wartość działki zabudowanej budynkiem wczasowo-hotelowym - 639.177,00 zł,

* wartość działki stanowiącej las nadmorski 562.533,00 zł,

* wartość drzewostanu leśnego jako materiału opałowego 5.372,00 zł.

Powyższa działka była własnością Skarbu Państwa, a zarządzającym Gmina. W budynku znajdującym się na przedmiotowej działce mieściło się przedszkole. Następnie decyzją Naczelnika Gminy z dnia 15 stycznia 1982 r., powyższa działka wraz z budynkiem została przekazana w użytkowanie Gminnemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji (użytkowano ten teren do 30 stycznia 2002 r.). Gmina na mocy decyzji Urzędu Wojewódzkiego z dnia 7 maja 1991 r., na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawa o pracownikach samorządowych (Dz. U. 32 poz. 191 i nr 43 poz. 253), w związku z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, stała się bezpłatnie właścicielem ww. nieruchomości. W związku z tym Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynek po zlikwidowaniu przedszkola wykorzystywany był na pomieszczenie warsztatowo - magazynowe, pracownie malarskie, hotel dla ratowników i pracowników sezonowych zatrudnionych dla bezpieczeństwa obywateli (zadania własne gminy). W dniu 31 stycznia 2002 r. została zawarta umowa użyczenia - użytkowania z Ośrodkiem Sportu i Rekreacji na okres 3 lat. Według tej umowy ośrodek przyjmuje do bezpłatnego użytkowania przedmiotową nieruchomość. Wszelkie koszty związane z utrzymaniem i korzystaniem z przedmiotu umowy ponosi Ośrodek Sportu i Rekreacji. Również wszelkie pożytki z nieruchomości będą stanowić jego przychód. Następnie w 2005 r. Urząd Gminy przekazał komunalnemu zakładowi budżetowemu - Ośrodek Sportu i Rekreacji przedmiotową nieruchomość na okres od 15 lutego 2005 r. do 15 lutego 2008 r. w administrowanie. Wszelkie koszty ponosi administrator, a uzyskiwane pożytki stanowią jego przychód. Budynek wykorzystywany był na cele turystyczne. W budynku nie były przeprowadzane remonty, a jedynie naprawiano bieżące usterki. Koszty remontów ponosił administrator.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż nieruchomości (budynek, działka) w całości objęta będzie zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa nieruchomości w całości będzie podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Natomiast grunt korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, z którego wynika, iż w przypadku gdy dla budynków i budowli obowiązuje zwolnienie od podatku, zwolnieniem objęta jest również dostawa gruntu w całości na którym jest posadowiony. Nieruchomość zostanie sprzedana jednemu nabywcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl unormowania zawartego w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...), przy czym zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, wynosi 22%. Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - w myśl art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (ust. 7a ww. artykułu).

Jednocześnie na mocy, art. 43 ust. 10 omawianego artykułu, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z treści ust. 11 ww. artykułu wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Należy wskazać, iż w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części budynków lub budowli, w myśl art. 29 ust. 5 ustawy z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina będąc czynnym podatnikiem VAT będzie organizowała przetarg na zbycie nieruchomości zabudowanej. Budynek znajdujący się na działce został wybudowany w 1945 r. i mieściło się w nim przedszkole. Następnie wraz z gruntem w 1982 r. został on przekazany w użytkowanie Gminnemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji. W 1990 r. Gmina stała się bezpłatnie właścicielem nieruchomości. W związku z tym Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego W 2002 r. zawarto umowę użyczenia, z której wynikało, że administrator przyjmuje do bezpłatnego użytkowania nieruchomość. W 2005 r. Gmina przekazała zakładowi budżetowemu nieruchomość w administrowanie. Wszelkie koszty związane z utrzymaniem i korzystaniem z przedmiotu umowy ponosił zakład budżetowy. Również wszelkie pożytki z nieruchomości stanowiły jego przychód. W budynku nie były przeprowadzane remonty, a jedynie naprawiano bieżące usterki. Koszty remontów ponosił administrator. Z wniosku nie wynika zatem, aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie w budynku w rozumieniu art. 2 ust. 14 ustawy.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego na tle powołanych przepisów prawa, prowadzi do wniosku, iż dostawa opisanej nieruchomości będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl