ITPP1/443-607/07/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-607/07/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki, przedstawione we wniosku, który wpłynął w dniu 12 listopada 2007 r., uzupełnionym pismem z dnia 7 grudnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zostanie zlikwidowana - wykreślona z Krajowego Rejestru Sądowego - za około 3 miesiące. W bieżącej deklaracji VAT-7, w której wykazano sprzedaż opodatkowaną, wykazano również nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do zwrotu. 180-dniowy termin zwrotu, wynikający z ustawy o podatku od towarów i usług, upłynie po wykreśleniu Jednostki z KRS. Spółka nie zamierza likwidować rachunku bankowego do momentu otrzymania tego zwrotu oraz - jak twierdzi - zorganizowanie zarządu kontem bankowym i konsekwencje prawne i podatkowe w okresie po wykreśleniu z KRS są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Jednocześnie Jednostka wskazała, iż wykazana w deklaracji VAT-7 (deklaracji za miesiąc październik 2007 r.) sprzedaż jest sprzedażą likwidacyjną, a stan remanentu oraz całego majątku na dzień 31 października 2007 r. wynosi 0 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy, w opisanej sytuacji, po wykreśleniu Spółki z KRS, dokonany zostanie zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na rachunek bankowy wskazany wcześniej do Urzędu Skarbowego.

Zdaniem wnioskodawcy nie ma prawnych ograniczeń, które mogłyby stanowić przeszkodę do dokonania zwrotu przedmiotowej nadwyżki na zgłoszony w urzędzie skarbowym rachunek Spółki. Dopóki istnieje ten rachunek, nawet jeśli nie istnieje już podatnik, zwrot ten powinien być dokonany. Dopiero likwidacja tego rachunku kończy możliwość dokonania zwrotu byłym podatnikom. Odmowa zwrotu stanowiłaby naruszenie zasady neutralności podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Szczegółowe regulacje dotyczące terminu zwrotu i warunków niezbędnych do jego otrzymania zawierają regulacje ust. 2-10 powołanego artykułu. I tak, w myśl ust. 2 tego artykułu, z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a, zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Natomiast według zapisu ust. 3a tegoż artykułu, różnica podatku podlegająca zwrotowi w kwocie przekraczającej wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy, powiększonej o 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż określona w art. 41 ust. 1 oraz obrotu z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług, o których mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, podlega zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.

Jednocześnie, w myśl art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadkow, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, iż niezależnie od terminu, w jakim deklarowana kwota nadwyżki podatku naliczonego nad należnym zwracana jest przez organ podatkowy, to zwrot ten jest dokonywany na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym podatnika. Tak więc rozliczenia tego typu (zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym) mogą być dokonywane tylko z podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przedstawionym, w złożonym wniosku, opisem zdarzenia przyszłego, w chwili złożenia deklaracji podatkowej z wykazaną nadwyżką podatku naliczonego nad należnym do zwrotu, Spółka - będąc jednostką w likwidacji - istnieje, natomiast przed dokonaniem zwrotu, tj. przed upływem 180 dni, zostanie wykreślona z Krajowego Rejestru Sądowego.

Postawione we wniosku pytanie sprowadza się do kwestii możliwości otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na rachunek bankowy wskazany wcześniej w urzędzie skarbowym po wykreśleniu Spółki z KRS.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, iż w przypadku likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością automatycznie przestaje istnieć podmiot zarejestrowany jako podatnik korzystający z uprawnień i wypełniający obowiązki określone w powołanej ustawie. Z datą wykreślenia z KRS do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie może zostać skierowana decyzja, bowiem przestaje ona być stroną postępowania w rozumieniu art. 133 ustawy - Ordynacja podatkowa. Likwidacja ta powoduje, że spółka traci podmiotowość prawnopodatkową, co powoduje, że w tym samym momencie traci ona również zdolność procesową do bycia stroną w ewentualnym postępowaniu podatkowym.

Rozważając kwestię bytu prawnego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością należy odwołać się do treści art. 12 ustawy z dnia 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), który stanowi, iż spółka z chwilą wpisu do rejestru uzyskuje osobowość prawną. Jednym natomiast ze sposobów zakończenia bytu prawnego osoby prawnej jest jej rozwiązanie w trybie likwidacji. Likwidacja ma na celu zakończenie interesów bieżących spółki, ściągnięcie wierzytelności, wypełnienie zobowiązań i upłynnienie majątku spółki. Ostatnim etapem likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest wykreślenie z Krajowego Rejestru Sądowego. Z tą datą spółka traci osobowość prawną i kończy swój byt jako podmiot prawa.

W przedstawionej sytuacji, pomimo że - jak zaznaczono w złożonym wniosku - rachunek bankowy Jednostki wskazany w zgłoszeniu rejestracyjnym, nie zostanie zlikwidowany, zwrot we terminie 180 dni nie będzie mógł być dokonany, ponieważ nie tylko Spółka nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług (zostanie wykreślona z rejestru podatników z datą wykreślenia w KRS), ale również z chwilą wykreślenie ustanie jej byt prawny. W efekcie nie będzie istniał podmiot uprawniony do otrzymania przedmiotowej nadwyżki.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl