ITPP1/443-605/08/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-605/08/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2008 r. (data wpływu 10 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizowanego projektu pn. "Budowa Domu Ludowego wraz z biblioteką w T." w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" współfinansowanego przez Unię Europejską z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 niezwiązanego ze sprzedażą opodatkowaną-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2008 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizowanego projektu pn. "Budowa Domu Ludowego wraz z biblioteką w T." w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" współfinansowanego przez Unię Europejską z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. "Budowa Domu Ludowego wraz z biblioteką w T." w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" współfinansowanego przez Unię Europejską z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Instytucja wdrażająca ten program, może dofinansować powyższe zadanie w kwocie maksymalnej 500.000 zł, łączny przewidywany koszt budowy wynosi 1.200.000 zł. Dofinansowanie obejmuje naliczony podatek od towarów i usług. Gmina wszystkie czynności, związane z realizacją inwestycji, wykonuje za pośrednictwem własnych jednostek organizacyjnych. W związku z powyższym w dniu 1 września 2007 r. Rada Gminy w B. powołała nową jednostkę jako samodzielną instytucję kultury pn. Gminny Ośrodek w B., w skład którego wchodzi Dom Kultury w B., Wiejski Dom Kultury w D., świetlice i boiska wiejskie. Powołana instytucja wykonuje zadania własne Gminy z zakresu rozwijania i zaspokajania potrzeb kulturalno-oświatowych i sportowo-rekreacyjnych na terenie Gminy, a także tworzeniu nawyków korzystania z dóbr kultury. Realizacja inwestycji pn. "Budowa Domu Ludowego wraz z biblioteką w T." jest przewidziana na terenie będącym własnością Gminy (działka nr 193). W ramach przedsięwzięcia budowy Domu Ludowego wraz z biblioteką oraz zagospodarowaniem terenu przyległego przewiduje się wykonanie budynku Domu Ludowego (stan surowy zamknięty oraz prace i wykończeniowe wewnątrz i na zewnątrz obiektu). Następnie planowany jest zakup wyposażenia Domu Ludowego w celu sprawnego pełnienia funkcji edukacyjnych i kulturalnych. Dom oraz biblioteka zostaną wyposażone w niezbędne meble i odpowiedni sprzęt medialny. Ponadto biblioteka zaopatrzona zostanie także w zbiory biblioteczne. Zagospodarowanie terenu przyległego do budynku będzie polegało na zagospodarowaniu terenów zielonych i montażu ławek. Nowopowstały Dom Ludowy wraz z biblioteką będzie pełnił funkcję centrum kulturalnego dla miejscowości T. i wpłynie na poprawę dostępności mieszkańców do kultury. Ponadto Dom Ludowy stanie się miejscem spotkań dzieci, młodzieży szkolnej oraz pozostałych mieszkańców szukających różnych form rozrywki i dostępu do świata zewnętrznego. Dom Ludowy przyczyni się także do nabywania wiedzy i rozpowszechniania praktycznych umiejętności w zakresie posługiwania się sprzętem komputerowym. Teren przyległy do obiektu Domu Ludowego służyć będzie jako miejsce spotkań społeczności lokalnej, jej rekreacji i wypoczynku. W Domu Ludowym w T. odbywać się będą zajęcia kółek i ognisk artystycznych, a także imprezy sportowe i kulturalne dla mieszkańców Gminy. W związku z działalnością wymienioną w statucie Gminnego Ośrodka nie będą tam wykonywane czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, nie będzie więc podatku należnego, od którego można by było odliczyć wartość podatku naliczonego, zawartego w kosztach budowy oraz w cenie zakupu wyposażenia, realizowanego w związku z ww. projektem. Dom Ludowy wraz z biblioteką w T. zostanie wybudowany i wyposażony ze środków Gminy, jako beneficjenta projektu pn. "Budowa Domu Ludowego wraz z biblioteką w T.". Następnie nowopowstały obiekt wraz z wyposażeniem zostanie przekazany na rzecz Gminnego Ośrodka w B. - jednostki organizacyjnej Gminy administrującej obiektami kultury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie miała możliwość odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług, poprzez obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z tytułu realizowanego projektu w którym wniosła o objęcie kosztami kwalifikowanymi również kwot podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina będąca podatnikiem o towarów i usług, realizując zadanie polegające na budowie Domu Ludowego wraz z biblioteką w miejscowości T. (gm. S.,) nie będzie miała możliwości odliczenia poniesionego ostatecznie kosztu kwot podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, że w nowopowstałym obiekcie nie będą wykonywane czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl