ITPP1/443-598/10/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-598/10/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2010 r. (data wpływu 25 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług (m.in. reklamowych), związanych z czynnościami opodatkowanymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, związanych z czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 10 marca 2010 r., jako osoba fizyczna, rozpoczął Pan prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie: działalności agencji reklamowych (PKD 73.11.Z), opodatkowanej na zasadach ogólnych (PKPiR). Jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W dniu 15 marca 2010 r. podpisał Pan umowę na otrzymanie wsparcia finansowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2. Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia w ramach Projektu "Moja Firma III edycja" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowa ta została zawarta pomiędzy Panem, jako "Beneficjentem pomocy", a Fundacją "F." zwaną "Beneficjentem". Przedmiotem tej umowy jest udzielenie przez Beneficjenta wsparcia finansowego na rozwój działalności. Dotacja ta polega na udzieleniu Panu, jako uczestnikowi projektu, jednorazowego wsparcia kapitałowego ułatwiającego sfinansowanie pierwszych wydatków inwestycyjnych umożliwiających funkcjonowanie nowopowstałego mikroprzedsiębiorstwa. Jest ona udzielana w oparciu o pomoc de minimis, zgodnie z § 31 ust. 1 pkt 1-5 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Całkowita kwota przyznanej dotacji wynosi 30.000 zł, co stanowi 75,1852188% całkowitych wydatków kwalifikowanych. W umowie zobowiązał się Pan także do wydatkowania na realizację inwestycji wkładu własnego w wysokości 9.901,46 zł, co stanowi 24,8147812% całkowitych kosztów kwalifikowalnych.

W umowie "F." zobowiązała się do wypłaty na Pana rzecz ww. dotacji w systemie zaliczkowo - refundacyjnym, przy czym:

1.

pierwsza zaliczka w maksymalnej wysokości 20% kwoty dotacji wypłacona została po podpisaniu umowy na otrzymanie wsparcia finansowego (dotacji inwestycyjnej), w terminie 10 dni roboczych od podpisania umowy,

2.

druga, trzecia i czwarta zaliczka w maksymalnej wysokości 20% kwoty dotacji każda, wypłacana jest po przedstawieniu zestawienia poniesionych wydatków inwestycyjnych oraz kserokopii faktur w terminie 10 dni roboczych od pozytywnej weryfikacji każdego kolejnego zestawienia,

3.

płatność końcowa w formie refundacji poniesionych wydatków przez Uczestnika projektu całkowitych wydatków na realizację inwestycji w wysokości nie większej niż 20% kwoty dotacji zwracana będzie w terminie 10 dni roboczych od dnia zatwierdzenia przez Beneficjenta całościowego rozliczenia wydatków kwalifikowanych objętych dotacją.

Jeżeli natomiast zrealizuje Pan inwestycję w całości po wypłacie pierwszej lub drugiej zaliczki Beneficjent może wypłacić na Pana rzecz pozostałe zaliczki jednorazowo, przy czym płatność końcowa wypłacona zostanie w formie refundacji poniesionych wydatków, w wysokości 20% kwoty dotacji. Całkowity okres realizacji inwestycji objętej dotacją inwestycyjną - 1 kwietnia 2010 r. do dnia 30 czerwca 2010 r. Pierwszą płatność dotacji otrzymał Pan 31 marca 2010 r. w wysokości 6.000 zł.

W ramach realizowanej inwestycji zakupił Pan następujące środki trwałe: stacja graficzna, monitor LCD oraz wartości niematerialne i prawne: oprogramowanie oraz wyposażenie: projektor multimedialny i drukarkę. Znaczną część wydatków dotyczących realizowanej inwestycji poniósł Pan z własnych środków, które dopiero po zakończeniu inwestycji (tekst jedn.: po zakończeniu II kwartału bieżącego roku) i dokonaniu rozliczeń zostaną Panu zwrócone. Wraz z podpisaniem umowy złożył Pan oświadczenie następującej treści: "Jestem, płatnikiem podatku VAT. Zobowiązuję się do przeznaczenia całej kwoty środków, uzyskanej w wyniku zwrotu zapłaconego podatku VAT w ramach otrzymanego wsparcia na pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą i do przedłożenia stosownych dokumentów księgowych, potwierdzających poprawność poniesionych wydatków, niezwłocznie po otrzymaniu zwrotu zapłaconego podatku VAT". Dodatkowo, w dniu 15 marca 2010 r. podpisał Pan drugą umowę z "F." na otrzymanie wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2. Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia w ramach Projektu "Moja Firma III edycja" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Podstawowe wsparcie pomostowe zgodnie z umową przeznaczone jest na wspomożenie przedsiębiorcy (czyli Pana) w pierwszych sześciu miesiącach działalności gospodarczej, tj. od 10 marca 2010 r. do 9 września 2010 r. Wysokość wsparcia pomostowego wynosi 1.276 zł miesięcznie i zgodnie z aneksem do ww. umowy może zostać wydatkowana na (jest to katalog zamknięty):

1.

koszty ZUS/KRUS przedsiębiorcy;

2.

koszty administracyjne, takie jak: opłata za czynsz, opłaty za wynajem lub dzierżawę pomieszczeń bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą;

3.

koszty eksploatacji pomieszczeń, tj. opłata za energię elektryczną (powinien zostać zamontowany podlicznik),opłatę za ogrzewanie (energia cieplna, gazowa),opłatę za wodę i ścieki (podlicznik na wodę), koszty wywozu nieczystości stałych (umowa na firmę), podatek od nieruchomości od zajmowanej powierzchni budynku na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej;

4.

koszty opłat telekomunikacyjnych, tj. koszty abonamentu i połączeń telefonicznych, w tym telefon stacjonarny i komórkowy, opłaty za korzystanie z internetu;

5.

koszty usług prawnych: opłaty za usługi prawnicze - radcowie prawni, adwokaci, notariusze (porady prawne, sporządzanie pism procesowych);

6.

koszty usług kserograficznych;

7.

opłaty za prowadzenie konta bankowego;

8.

koszty usług pocztowych - koszty przesyłek pocztowych, koszty przelewów dokonane w Urzędzie Pocztowym, kolportaż reklam i ulotek dotyczących działalności firmy, zakup znaczków pocztowych;

9.

koszty usług księgowych: zlecenie obsługi księgowej firmy;

10.

koszty drobnych materiałów biurowych: zakup drobnych materiałów biurowych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej, np. druki akcydensowe (tekst jedn.: druki faktur, rachunków, umów), segregatory, zszywacz, dziurkacz, nożyczki, korektor, klej, papier ksero, papier kolorowy do wykonania reklam i ulotek, koperty, tusze, tonery, długopisy, zeszyty, notesy, spinacze, zszywki, flamastry, pieczątki);

11.

koszty działań informacyjno-promocyjnych: prowadzenie strony internetowej firmy, materiały drukowane: broszury, ulotki, foldery, plakaty prezentujące firmę i jej działalność, reklama w mediach (radio, prasa, telewizja, internet), tablica reklamowa firmy (szyld), banner reklamowy firmy;

12.

koszty związane z ubezpieczeniem osób i/lub mienia związane bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą: przedmiotem ubezpieczenia może być mienie będące własnością przedsiębiorcy i znajdujące się w jego posiadaniu, na podstawie tytułu prawnego, nie będące własnością przedsiębiorcy i znajdujące się w jego posiadaniu na podstawie tytułu prawnego: użytkowane przez przedsiębiorcę do prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte przez przedsiębiorcę do sprzedaży lub w celu wykonania usługi, odpowiedzialność cywilna w związku z prowadzoną działalnością lub posiadanym mieniem, określone koszty ponoszone przez Przedsiębiorcę, w związku z zajściem zdarzenia objętego ubezpieczeniem, ubezpieczenie osób od następstw i nieszczęśliwych wypadków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od zakupionych towarów, środków trwałych, etc., sfinansowanych z dotacji, jak i od zakupów, np. usług reklamowych, sfinansowanych ze wsparcia pomostowego, przysługuje Panu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z tymi zakupami.

Pana zdaniem, w związku z tym, iż ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), uchylono art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), ograniczający prawo do odliczenia podatku od wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje Panu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupionych towarów, środków trwałych, etc., sfinansowanych z dotacji, jak i od zakupów, np. usług reklamowych sfinansowanych ze wsparcia pomostowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przytoczonego przepisu wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem, aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT, zakupy nimi udokumentowane muszą być związane z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, o czym stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W dniu 15 marca 2010 r. podpisał umowę na otrzymanie wsparcia finansowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2. Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia w ramach Projektu "Moja Firma III edycja", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dodatkowo, w dniu 15 marca 2010 r. podpisał Pan drugą umowę na otrzymanie wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2. Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia w ramach Projektu "Moja Firma III edycja" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Z ww. dotacji sfinansował Pan koszty prowadzonej działalności w tym zakup środków trwałych oraz wyposażenia.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów prawa, stwierdzić należy, że przysługuje Panu, jako zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących dokonane zakupy w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie wystąpią okoliczności wskazane w przepisie art. 88 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl