ITPP1/443-592/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-592/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2009 r. (data wpływu 26 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca do dnia 31 grudnia 2008 r. prowadził działalność (sprzedaż) w formie zakładu budżetowego, był podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z Uchwałą Rady Miasta, Zarządzeniem wykonawczym Prezydenta Miasta oraz aktem notarialnym - Aktem Przekształcenia-Repertorium z dnia 19 grudnia 2008 r. zakład budżetowy został przekształcony od dnia 1 stycznia 2009 r. w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością ze 100% udziałem Gminy Miasta. Zgodnie z przepisem art. 93b ustawy - Ordynacja podatkowa, Spółka wstąpiła we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconego zakładu budżetowego. Składniki mienia zakładu budżetowego stanowią majątek Spółki. W wyniku przekształcenia, Spółka otrzymała nowy numer NIP, gdyż w myśl art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:

1.

przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy,

2.

przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną handlową.

Spółka, jako następca zakładu budżetowego wykonuje zadania własne gminy, określone w art. 7, ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), polegające na zaspokojeniu potrzeb mieszkańców Gminy Miasto w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.Ponadto Spółka świadczy dodatkowe usługi w zakresie udostępniania powierzchni reklamowych i wynajmu pomieszczeń dla osób prowadzących działalność gospodarczą i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Do dnia 31 grudnia 2008 r. zakład budżetowy korzystał ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących, ponieważ nie przekroczono kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Obrót za rok 2008 również nie przekroczył ww. kwoty. Spółka jest podatnikiem i dokonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Do dnia złożenia niniejszego wniosku, Spółka nie ewidencjonuje obrotu sprzedaży na rzecz osób fizycznych za pomocą kas rejestrujących, ponieważ obrót z tej sprzedaży, w roku 2009 nie przekroczył wartości 40.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka, która wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki przekształconego zakładu budżetowego, w bieżącym roku podatkowym, tj. 2009, jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania obrotu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, za pomocą kasy rejestrującej do momentu przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, czy otrzymując nowy numer NIP jest traktowana jako podatnik rozpoczynający sprzedaż w 2009 r. i zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, w roku podatkowym 2009, będzie obowiązywało do dnia przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przekształceniem zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, Spółka wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością Zakładu, a składniki mienia Zakładu (w tym należności i zobowiązania) stanowią majątek Spółki, jest ona zwolniona z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, do momentu przekroczenia kwoty 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Spółka jako następca prawny zakładu budżetowego kontynuuje jego działalność, nie jest więc podatnikiem rozpoczynającym sprzedaż od dnia 1 stycznia 2009 r. Wobec powyższego, nie ma w tym przypadku zastosowania przepis paragrafu 3 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), według którego, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników rozpoczynających sprzedaż w 2009 r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi podatkowa sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

W myśl przepisów art. 93a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

* wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Stosownie do zapisów art. 93b ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

Z przywołanych przepisów wynika, iż sukcesja podatkowa (następstwo prawne) powstaje w sytuacji przekształcenia zakładu budżetowego, czyli kontynuacji w formie spółki (przy zachowaniu pełnej ciągłości podmiotowej i majątkowej) działalności gospodarczej zakładu budżetowego, w trybie przekształcenia.

Następstwo prawne, polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw i obowiązków poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego. Przedmiotem następstwa podatkowego są prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, przy czym zgodnie z art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, rozumie się przez to prawa i obowiązki zawarte we wszelkich aktach normatywnych prawa podatkowego, a więc przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością powoduje sukcesję podatkową praw i obowiązków określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz jej przepisach wykonawczych.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która powstała w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego, przejmie wszystkie prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego jakie przysługiwały i ciążyły na Wnioskodawcy z tytułu prowadzenia działalności przed przekształceniem, w tym również zwolnienie z obowiązku ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej do dnia przekroczenia kwoty obrotu ze sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Bez znaczenia pozostaje tu fakt, że Wnioskodawca działa w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której został nadany nowy NIP, gdyż sukcesja prawna polega na przeniesieniu wszelkich praw i obowiązków z jednego podmiotu na inny podmiot.

Odnosząc zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż w przypadku przekształcenia Zakładu Budżetowego w Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością następuje przeniesienie praw i obowiązków wynikających z prawa podatkowego. A zatem w sytuacji, gdy przed przekształceniem Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej z uwagi na to, iż nie przekroczył kwoty obrotu w wysokości 40.000 zł z tytułu sprzedaży dokonanej na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to również po przekształceniu, na podstawie zapisu § 3 ust. 1 pkt 3 i § 3 ust. 4 powołanego wcześniej rozporządzenia, nadal może korzystać ze zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej do dnia przekroczenia ww. kwoty.

Należy ponadto zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii prawidłowości zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej przez podmiot, który uległ przekształceniu. Wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na opisie przedstawionego stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, iż do dnia 31 grudnia 2008 r. przekształcony Zakład Budżetowy korzystał ze zwolnienia z tego obowiązku. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl